banner114

İlk ve orta öğretim başladı. Covid-19 nedeniyle yüz yüze eğitime verilen ara şimdilik bitti. Covid-19 hastalığı açısından önümüzdeki sürecin nasıl devam edeceği hakkında kesin bir yargıya varılamıyor. Ortaya çıkan yeni varyantlar, şimdi de “mu varyantı”, süreci nasıl etkileyecek belli değil. Covid-19 aşılarının üretilmiş olması bizleri cesaretlendirse de bu aşıların sorunu tamamen çözeceğini söylemek fazla iyimserlik olur.  Aşıların yeni varyantlarda etkili olma durumu belirsiz. Dünya Sağlık Örgütü aşıların “mu” varyantı üzerindeki etkisi hakkında ümit verici açıklamalarda bulunmuyor. Ayrıca yeni varyantların nasıl davranacağı, bulaşma ve insan sağlığını etkilime gücünün ne olacağı konusunda da öngörüde bulunmak mümkün görünmüyor.

Bu belirsizlikler, bizlere elbette umutsuzluk vermemelidir. Başladığımız noktaya göre çok yol kat ettik. Covid-19’u çok değişik açılardan inceledik, yapısı, davranışları, değişik etkileri hakkında bilgi sahibiyiz. Belirli bireysel ve toplumsal korunma refleksleri oluştu. Aşılar ürettik, yenilerini üretebiliriz, kısmen etkili ilaçlara sahibiz ve hastalıkla mücadelede, dünya genelinde, deneyimli hekim ve sağlık çalışanı kadrolarına sahibiz.

Güvende olma hissiyatımız, “tamam bitti” ifadesini duymak istese de, dünya hayatının doğası gereği, belirsizlikler ve riskler devam ediyor. İnsan her ne kadar güvenlik arayışı içerisinde olsa dahi yaşamak, öğrenmek ve ilerlemek ihtiyaçlarına da boyun eğmek zorunda kalıyor. Hastalığın yakın tehlikesine rağmen, eğitim-öğretim süreçlerini sürdürmeyi başarmalıyız.

Üç yarı dönemdir dijitalleşen eğitimin tekrar yüz yüzeye geri dönmesi güzel, fakat bu kaldığı yerden devam şeklinde olmamalıdır. Bütün krizler yeni fırsatlara kapı açar. Musibet geçmiş hataların neticesi, mükâfatın habercisidir.  Musibetin farklılaştığı süreçlerden faydalanma ve ders çıkarma bunu sağlayabilir.

Eğitime ara verilen üç yarı dönem, 18 ay, uzun bir süredir. Bu sürede iyi yapılan şey, eğitimi dijital ve TV platformlarına taşıyarak devam etmesini sağlamak olmuştur. Covid hastalığından çok önce Anadolu Üniversitesinin geliştirdiği açık öğretim sistemi ve bazı üniversitelerde kurulan uzaktan eğitim birimleri eğitimdeki dijitalleşmeye hazır modeller oluşturmuş ve çok kısa zamanda eğitimin dijital platformlara taşınmasını sağlamıştır. İstenildiğinde ülke genelinde eğitimlerin uzaktan yapılabilmesini sağlayacak profesyonel alt yapıların oluşması önemli bir teknik kazanım olmuştur.

Fiziki eğitime ara verilen bu süre, politika yapıcılara ve sistem tasarımcılarına eğitime dair her şeyin gözden geçirilmesi için önemli bir fırsat sunmuştur. Bu fırsatın ne kadar değerlendirildiği gelecek uygulamalarda görülecektir. Gözden geçirilmesi gereken bazı hususlar şunlar olabilir:

Beş yaşında ana sınıfı ile eğitime katılan bir çocuk ortalama 18-19 yıllık bir süre sonunda 23-24 yaşlarında üniversite mezunu olarak eğitimini tamamlıyor. Bu süre uzun değil mi?

Öğrencilerin %65-70’i akademik lise ve üniversitelerde okuyor, ülkemizin geleceğinin ihtiyacı bu mu?

Eğitimli bireylerin özgüvenleri gelişmiş mi, kendilerini ifade edebiliyorlar mı?

Eğitimin sonucunda bireyler ne kadar mesleki yetkinliğe sahip oluyor, bir iş kurabilirler mi?

Eğitimli bir kişi bir yabancı dili konuşabiliyor mu, bir sanat veya spor türünü profesyonel yapabiliyor mu, bir müzik aletini çalabiliyor mu?

Bu eğitim sürecini yaşayan kişiler okuma alışkanlığı kazanmış mı, insani ve ahlaki algıları nasıl?

Kapısından içeri girdiğimiz çağ eğitimli bireylerde hangi donanım ve yetkinlikleri ister?

Eğitim kurumları ve eğitimciler ne gibi donanım ve yeteneklere sahip olmalı ve ne kadar sahipler?

Sonuç olarak bir takım riskleri alarak yüz yüze eğitime dönmüş olmamız eğitimdeki sorunların çözüldüğü anlamına gelmiyor. Eğitimle ilgili gerçek sorunlarımız eğitimin yüz yüze mi, dijital mi olmasından öte, içeriği ve çıktılarıyla ilgilidir.

Belki önümüzdeki süreçte yine yüz yüze eğitime ara vermek zorunda kalabiliriz. Biraz yüz yüze, biraz dijital olabilir. Çok sorun değil. Önemli olan başlayan yeniçağ için eğitimin içeriği ve çıktılarında ne tür değişiklikler yapacağımızdır.

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.