banner114
banner146
banner122

Eğitim ciddi bir iştir. Bireylere sadece kültür edindirme işi değil, meslek edindirme, yetkinlikler ve beceriler kazandırma sürecidir. Bu nedenle eğitenle eğitilenin sıkı bir ilişkisi ve karşılıklı etkileşimi gerekir. Eğitim, eğitenin eğitilende yeni yetkinlikler inşa etmesi, bakış açıları geliştirmesi ve dönüştürmesidir. Eğitimde bu birlikteliği sağlıklı yürütmek, etkileşimi sağlamak, inşa etmek ve dönüştürmek özel teknikler ve caba gerektirir.

Uzaktan eğitimin tarihçesi bir-kaç asır önceye dayandırılır. Ülkemizde de açık öğretim ile uzaktan eğitim yöntemi yaygın bir şekilde kullanılmaktadır. Açık öğretimin yaptığı uzaktan eğitim, ders programına eş zamanlı dijital platformlar üzerinden yapılan bir eğitim değildir. Bireylerin kendilerinin kitap ve dokümanlardan derse çalıştığı bir sistemdir. Gerçi açık öğretim televizyonunda bu öğrencileri desteklemek için dersler verilir ve yine üniversiteler bulundukları yerlerde açık öğretim adına destekleyici yüz yüze eğitimler verir. Fakat doğrudan haftalık ders programını takip eden eş zamanlı eğitimler söz konusu değildir. 

Bu gün ilkokul, ortaokul, lise ve üniversitelerde yapılan açık öğretim tarzı uzaktan eğitim değildir. Dijital platformlar üzerinden haftalık ders programı doğrultusunda, canlı, cevrim içi ve yüz yüze eğitimdir.

Konu yükseköğretim açısından incelendiğinde; 2020 Bahar döneminde başlayan uzaktan eğitim, bazı uygulamalı bölümler hariç, nerdeyse bütün bölümlerde üç dönemdir dijital platform üzerinden devam etmektedir. İlk dönem hazırlıksız yakalanılmıştı. Eğitimi sürdürebilecek dijital ortamlarda sorunlar vardı, hocalar sisteme entegre değildi, öğrenciler şaşkın, hazırlıksız ve dersleri takip edebilecek imkanlardan yoksundu. Bu nedenlerle eğitimi dijital platformlara taşımakta ciddi zorluklar yaşandı.  

2020 Bahar döneminde yüz yüze eğitime dönmek ümidi biraz da olsa vardı. Yaz dönemini üniversiteler yeni dönemde dijital eğitime hazırlıkla geçirdi. Teknolojik eksikliklerini önemli ölçüde giderdi. Vakalardaki artış, ikinci dalga yüz yüze eğitim ümidini büyük ölçüde kırdı. 2021-Bahar dönemine gelindiğinde üçüncü dalganın da etkisiyle yüz yüze eğitim hayale dönüştü.

Bundan sonra eğitimin ana bulvarının dijital eğitim olacağını söyleyebiliriz.  Dolayısıyla eğitimde “eski hal muhal ya yeni hal, ya izmihlal” sözü birçok alanda olduğu gibi geçerli olmuştur. Yapılacak olan yeni duruma adapte olmak ve dijital yüz yüze eğitimi etkin kılmanın yollarını aramaktır.

Covid sürecinin başlangıcında, akademik kurullar öğrencilerin zarar görmesini önlemek için tamamen öğrencilerin lehine kararlar aldılar. Derse devam mecburiyeti askıya alındı. Dijital ortam üzerinden sınavların yardımlaşma ortamında yapılmasına göz yumuldu ve ders geçmeler kolaylaştırıldı. Kriz anı için bu durum normaldi.

Artık bu hal kriz değil normal haldir, aynı şekilde devam edilemez. Zaten tartışmalı olan eğitimin kalitesi ve etkinliği, kriz dönemi uygulamalarıyla daha da zarar görmemelidir. Akademik kurullar dijital eğitim sürecini yeniden yapılandırmalıdır. Öncelikle eğitimi uzaktan olmaktan çıkartmalı, dijital ortamda yüz yüze eğitime dönüştürmelidir.

Bunun anlamı; derslere öğrencilerin devamını sağlamaktır. Çoğu öğrenci dijital derse, ders anında girmeyip, sınav öncesinde kayıtları dinlemekle yetinmektedir. Öğrencilerin öğrenci vasıfları giderek azalmaktadır. Dijital sınavları ise internet yardımı, iletişim grupları etkinlikleriyle halledilmektedir. Dersler az sayıda öğrenciyle veya bilgisayarlarla konuşularak geçmemelidir.

Dersleri takip etmek için internet bağlantısı ve bir cep telefonu, basit bir bilgisayar veya tablet yeterlidir. Devletimiz başvuran bütün öğrencilere burs veya kredi vermektedir. Öğrenciler dersleri takip etmek için devletin bu desteğini kullanabilir. Üniversite yönetimleri imkânları olmayan öğrencilerden başvuru alarak sorunlarını toplumsal dayanışma ile bile çözebilir.

Ayrıca öğrenciler dijital derslere uygun ortamda mikrofonları aktif ve gerekirse görüntüleriyle katılmalıdır. Ders saati, ders saatidir. Yolda, işte, yatakta, kafede derse dinleyici olarak girmiş görünmek ders işlemek için uygun değildir.

Sonuç olarak, dijital ortamda yüz yüze eğitim yapmak, ders esnasında soru cevap ve katılımla etkileşim sağlamak gerekir. Dersleri azaltalım, alan için üçüncü derecede faydalı olabilecek dersleri çıkartalım, ikinci derecedeki dersleri eksiltelim ama dersleri dijital ortamda yüz yüze etkileşimli şekilde geçirelim.

Hatibi konuşturan muhataptır. Bilgisayara formalite anlatımlar ders sayılır mı?

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.
Avatar
Hamdi 3 hafta önce

Sagol,kalemine saglik