banner114

Trabzon birçok vakıfların bulunduğu bir vakıflar şehridir.Fakat,Trabzon   Vakıflar Bölge Müdürülüğümüzün vakıf çalışmalarında   çok kapsamlı olarak tüm Trabzon vakıflarıyla ilgilenildiğini göremedik.Sadece şehirdeki mevcut cami,türbe,mescid ,tarihî ev gibi vakıf birimlerinin yeniden en güzel şekilde  restore edildiğine şâhtolrdukokadar.Bu nedenle Vakıflar Bölge müdürlüğümüzden daha kucaklayıcı vakıf çalışmaları beklemekteyz.Zira,Trabzon vakıfları sadece bir Ayasofya veya Sümelâ dan ibaret değildir.Bu nedenle Trabzon Vakıflar Bölge Müdürlüğümüzden aşağıda maddeler halinde sıraladığımız  hizmetleri de beklemekteyiz:

1-Trabzonda bil hassa 18.Yüzyldan sonra belgeleri elimizde olan “NUKÛT=NAKİT PARA”Vakıflarını mutlaka ortaya çıkartmalı ve kitaplarını yayınlamalıdır.Fakat eski Trabzonluların Tonya ve Maçka gibi yüksekteki uzak ilçelerde dahi nukûd vakıfları olduğuna ilmen şahit olduk.Hatta araştırmacı yazar ve Trabzon yazarlar Derneği üyesi  Lokman Yıldız bey bu vakıfların kitaplarını bile yayınladı.Fakat Vakıflar Bölge müdürlüğünün bu vakıf sorunları ile lgili hiçbir çalışması bile yok.Trabzonun ileri gelen ailelerinden Eyüboğullarının Trabzon Nükûd Vakıflarının bile Vakıflar Genel Müdürlüğünde Osmanlıca belgelerine rastladık.

2-Öğrendiğimize göre bugünkü Aysofyayı Vakıflar Trabzon Bölge Müdürlüğü restore etmektedir.Fakat Trabzon Salnâmelerindeki Osmanlıca belgelere göre caminin üzerinde ve Kulenin üzerinde aynı kalitede iki Hilâl vardır.Kule vaktiyle Deniz feneri ve Saat Kulesi olarak kullanılmıştı.Çan kulesi değildir.Sadece bir gavurun   (İspanyol elçisi Clajivonun) kitabında Çan kulesi ilân edilmiştir.Bazende ezan okunmak ve şehre bakılmak için ahşap merdivenlerinden istifade edilirdi.Kule Selçuklu eseridir.Türkiyede çok mimari örnekleri var.Jeoloji mühendisi Ahmet Musaoğlunun kitaplarında da yayınlanmıştır.Dahasıvar.Benim babam Muhammet Şefik Yazıcı Efendi on sene burada imamlık yaptı.Ben de yanında okudum(1953-1963)Bu kulede bile ezan okuduk.İngiliz mimar PapazDavidi ve ekibini de gördük.Buranın kitabını yayınladık.İmamet ve Müezzinlik kadroları halâ Trabzon müftülüğündedir.1963 yılında burası müze olduğu zaman ve Yeni Fâtih Camii aynı mahallede yapıldığı zaman caminin mütevelli heyeti kuledeki Orijinal Hilâli alarak yeni camiye taktılar.Şimdi o minarededir.Caminin ki  ise Ayasofyanın üzerinde kalmıştır.OsmanlıcasâlnamelerdeAyasofyanın adı “AYASOFYA CAMİİ ŞERİFİ”şeklindeyazılıdır.Şimdi Vakıflar Bölge müdürlüğü kule üzerine çok uzun bir Hilâl takmıştır.Cami kubbesi üzerindekine uymamaktadır.Madem restore edildi yeni Fatih Camiin minaresindeki orijinal alınıp kuleye takılmalıdır.Trabzontari ve Kültürü bunu gerektirir.Yeni Fatih Camiine Bakırcılar Çarşısından başka alınıp takılsın.Ayrıca Ayasofya cami yapılmıştır amma asıl Güney mihrap ve minberindeki gözden başlanmamış;bir göz geriden cami yapılmıştır.Bu siyasi bir cami açış olmuştur.Açılış ezanını bile Bakanlık bana okuttu.Eski Vakıflar Bölge Müdürümüz Mazhar bey TRT’Ye burada program yaptırdı.Bizi de konuşturdu.Bunlara hep şâhidim.Bunları Çaykaralı Vakıflar Gnel müdürümüze de burada anlattım.Fakat yanlışlar yine devam ediyor.Tarihî olan Fatih devrindeki Kıble kısmında  olan mihrap ve minberdenbaşalyarak cami olmalıdır.Olmyacaksa bura bari resimler sebebiyle müze kalsın.Fakat,madem müze neden o eski mihrap ve minberi,merdiveni müzeye hatıra koyulmadı,yokedildi?Neden?Batı kısmındaki sahaya Fatihi temsilen yeni bir fetih sembolü mescit yapılsın daha iyidir.Ayasofya böyle yanlış uygulamalardan bıktı.Hem de yarın âhirette Fatihin vakfı olduğu için Ayasofya da davacıdır.İçinde ki âyet bile iç batı kapı üzerinden alınarak geçmişteki uyduruk restorelerde doğu kısmına takılmış,yerine İngilizce bir levha koyulmuştur.Allaha reva mı?Trabzon Ayasofya İstanbuldaki Ayasofya gibi şehrin Fetih sembolüdür.Ortahisar Camiinden sonra olduğu halde ondan meşhurdur.FatihTrabzondaki 350 (üç yüz elli)aded kiliseden sadece beşini camiye çevirmiştir.Biri de budur.Bu Fatihin Vakfıdır.Bu durumlar dikkate alınmadan Ayasofyacılık yapmak sadece Pontusçuların ve Helencilerin ekmeğine yağ sürer.İslâma,Fetihe,ve Türklüğe veya Allah yolunda ibadete hizmete vesile olmaz.Vakıf kelimesi bile sadece Müslümanlara ve Türklere ve Fâtineaittir.AcebaFâtihten yanamıyız,yoksa Siyonistlerden ve Haçlılardan yana mı?Bu da ilmen belli olmalıdır.

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.