banner114

Trabzon tarihinde üzerinde en çok yanlış yapılan konuların başında trafik konusu gelir. Dedikodu olarak değil de ilmen değerlendirilip çözüm aranırsa  bu sorun çözülür. Aksi halde daha beter olur. Şimdiye kadar yapılan yanlışlar yüzünden Trabzon çok zarar gördüğü gibi; halk da çok mağdur olmuştur.Trafik kazaları ,trafik cinayetleri,para kayıpları bir tarafa ,Trabzon’un Trafik manzarası  çok çirkin.Halbuki,bir şehirde trafik tıkanması  vücuttaki  ana damarlar tıkanırsa ne olursa Trafikte daha beteri olur.Trabzon trafik sorunu çözmüyor,devamlı Bay Pas yapıyor.

En büyük trafik sorunu,Trabzon2da trafik mekânı darlığı ve yersizliktir.Bunca köylerden,ilçelilerden şehre gelen  araçların  toplanacakları bir yer yoktur.Her taraf âdeta açık hava garajı olmuştur.Tretuvarlar,cadde ve sokaklar bile.Manzara çok çirkin..Üst geçit-alt geçit yetersiz.Molozda yol tek şerit iken şimdi altı şerit oldu.Otobüs duraklarına geçiş sadece yaya geçidi.Vatandaş çantası elinde,yükü arkasında süratli gelen arabalar önünde köşe kapmaca oynar gibi sıkıntılı..Şehir içi hızı da fazla.Yıllar geniş ve asfalt diye şehir içinde gaza basan basana..

 Eskiden Ganita-Güzel Hisar kalesinin altından tünel yoktu.Sahil yolu yoktu.Değirmendere otogarı yoktu.Tanjant yolu yoktu.Üstelik at arabaları ve faytonlarda vardı.Trabzon nüfusu çok da artmış değil.Fakat Trabzon Uluslararası bir şehir olduğu için Trafiği buna göre olmadığından trafiği çok sorunlu durumdadır..Yerli minibüslerin ve Belediye otobüslerinin toplandığı Pazarkapı bile garaj kapı oldu.Minibüsçülere  halâ  bir toplanma yeri yapılmamış..Önce  eski Bat(bit) pazarında Trafik güzergâhları doğudan batıya idi. Sonra Batıdan doğuya çevrildi.Eskiden Akçaabat’tan gelen bir araba Zağnos Köprüsü üzerinden,Ortahisar’dan-Tabakhane yokuşundan geçer,meydandan pazaryerine gelirdi.Oda değişti.Fakat taksicilere,minibüsçülere,kamyonculara bir düzen getirilmediği gibi tren bile Trabzon’da getirilmedi.Tren gelse boşanan yolcu dolmuşçulara yeni bir ekmek kapısı olacak.Hafif raylı şehir içi banliyö tren ve tramvayları zaten yok.Eski Belediye başkanlarımızdan  Orhan Karakullukçu Tanjantı açtı.Hasan Melek bey at arabalarını kaldırdı.Vali Âdil yazar dolmuş taksileri yerine minibüsleri getirdi.Şimdi minibüsler otobüse dönüşecek. Dört artı  bir denildi,şimdi 12 artı bir deniliyor. Sistemin proje adı “Dolmuş dönüşüm projesi”291 minibüs 40 otobüs olacak.Bu şehir içi mi?Yoksa yalnız Akçaabat için mi?Çünkü:Minibüs 291’den daha çoktur.Trabzon’da trafik sorunu tam çözülecek mi?Akyazı’nın beş Belediye otobüsüne ihtiyacı var.Büyükşehir Belediyesi halk otobüslerini kaldırdı.iki otobüs verdi.Üç daha vermesi gerekiyor.Akyazı’nın hiç minibüsü yok.Beş bin nüfusu var.Kaç otobüs alması lâzımdır ?Trabzon’un en büyük merkez köy,belde ve mahallesi.. Akyazı trafik sorunları çözülecek mi?Maç günleri Akyazı Belediye Otobüslerinin güzergâhı bile değişiyor.Ya bu durumlar ne zaman ve nasıl zulümden mutluluğa dönüşecek?Şehirde apartmanların altı hep oto park oldu.Oto galerilerde ayrı ihtiyaç.Oto parklar ayrı ihtiyaç.Varlıkları da sorun.Yoklukları da.Azlıkları da çoklukları da.Gazetelerde “trafik sorunu masaya yatırıldı haberleri çok.Ameliyat ve çözüm yok.Bütün cadde ve sokaklardaki  trafik birikimleri şehri hurdalık  ve araba mezarlığı şeklinde gösteriyor.Halbuki  eski Trabzon en işlek zamanında,Roma’dan Pekin’e ticaret için yılda iki yüz elli bin devenin konakladığı Trabzon’da ,kendi at-eşeğinin konaklaması da hariç böyle çirkin trafik görüntüsü yaşamadı.Zira o zamanki tarihi fotoğraflar elimizde.Denizden fındık ihracının ,deniz ve karadan tavuk ve koyun ihracının yapıldığı zamanlarda bile böyle çirkin trafikle işgal edilmedi.Tüccarların kaldığı hanlar,yolcuların kaldı oteller durduğu gibi bunların yanında develerini  park ettirdiği sahalar da belli.Turistler geliyor   beş yıldızlı otellerde kalıyor arabalarına çekilecek yer hazırlanmamış.. Ayasofya’yı,Sümela’yı,Atatürk Köşkü’nü, Ortahisar’ı gezecek dev otobüslerine  bırakacak yer hazırlanmamış.Şehrin taksi ve minibüs işleyişi aksıyor. Sokaklar da tretuvarlar reklam eşyasıyla işgal edilmiş. Her taraf mezbelelik. Bu nasıl Trabzon trafiği? Ehliyet  kurslarını açanların trafiğe çıkacak yerleri yok. Bunlar her gün basında. Hayıflanmamak elde mi? Artık Trabzon’da ilkin trafiği düzeltmeden hiçbir şey düzelmez. Trabzon asla güzel görünemez. Gelirleri artamaz. Halkı mutlu olamaz. Diğer sorunların düzelmesi de bu en büyük soruna bağlı.

Trabzon trafiğine yapılan trafik mimarisi de  yanlış yapıldı.Trabzon’dan Akyazı’ya veya Akçaabat’a at –eşek –deve devrinde direkt gidiliyordu..Şimdi gidemezsiniz.Güya modern trafik göbek ve köprüleri,döner kavşakları var.Dön babam dön.Beşirli de dön oğlum dön.Yıldızlı’da  dön oğlum dön.Zaman,ömür,benzin,iş ve sağlık kaybını hesap eden yok.Trafik mimarisi sadece bir taş –beton  inşaat içinde  dönüp durmaktan ibaret.21.asırda modern trafik  tarihte 2.İstanbul sayılan Trabzon’da bu mudur? Üstelik bugün Trabzon İstanbul’un bir mahallesi durumunda ancak.Yine trafik sorunu var.Vatandaşların da yanlışları çok.Akçaabat Belediye Başkanı Şefik Türkmen Bey vaktiyle otopark yaptı.İki lira vermemek için şoför aracını yaya kaldırımına çekiyor.Esnafın kasaları dükkanı önünde yaya geçidini engelliyor..Böyle çok örnek var.Trabzon’un ne durumda olduğunu sadece trafiğinden de anlayabiliriz.Buna göre bu trafiği  hep birlikte düzeltelim.Ve Türkiye’ye değil,dünyaya örnek olalım.Değmez mi ?

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.