banner114

        Trabzonun sanayisizliğinin en büyük sebebi  ,Osmanlı devrinden beri  o zamanki şartlar ve imkânlar nispetinde gelen ve Osmanlıca Trabzon Vilâyet kayıtlarında bildirilen  tarihî sanayi işlerine devam edilmemesi ve onların da örtbas edilmesidir.1869 ve ve 1906 yılları arasında bizzat Trabzon Valiliğinin yayınladığı Osmanlıca  Trabzon Vilâyet Sâlnâmelerinde Trabzonda   var olduğu bildirilen Çelik kasa,Bisküvi,kumaş,kiremit,çömlek,Trabzon bezi,Fındık kırma ,Çivi ,âlet edevat,mobilya,maden işleme   ve gemi yapım  fabrikalarının

bugün,yani yüz elli sene sonra olmaması çok büyük bir ihmaldir.1903 tarihli Sâlnâmede Trabzon ‘da açılan Sanayi fuarının fotoğrafı bile vardır.Hele hele işlenen madenlerin  ocaklarının bulunduğu yerlerin renk haritalarının elimizde  ve arşivlerimzde bulunması çok düşündürücüdür.Valilik kayıtlarında diyor ki :Pazarın kapısı olan Pazarkapıda öyle Çelik kasa yapım fabrikaları var idi ki  burada yapılan çelik kasalar Avrupaya ihraç edilirdi. Bozulurlarsa Avrupalılar bunların tamirini bile yapamaz,tekrar Trabzona gönderilerek tamir ettirilirlerdi.Acaba böyle bir Trabzon nasıl bu sanayisiz hale geldi?.Tarihte bu yönde de ikinci İstanbul olan Trabzonun bu sanayi ikinciliği de neden yok edilmiştir?Değirmendere –Sülüklü Asri Şehir Mezarlığına giderseniz burada Trabzonlu fabrikatörlerin bile dev mermer mezar taşları vardır.Ya bunlara ne demeli?Bu mezar taşlarının görüntülerini Trabzon Esnaf Odaları Birliğine hazırladığım Trabzon Esnaf Odaları Tarihi kitabımda yayınladım.Artık Sanayisiz Trabzonu kabul etmiyorum.”Trabzon ,artık sen de yine sanayileş “ diyorum.

           Cumhurbaşkanımız Sayın Recep Tayyip Erdoğan  “bir yerli otomobil yapalım” diyor.Trabzonlu bir tek millet vekilimiz “Sayın Cumhurbaşknım!Bu yerli otomobil fabrikası  Trabzonda olsun” demiyor.Efendim Trabzonda yer yokmuş olmazmış..Japonya denizin üstüne  duba  alan kurarak oradan gemilerle imal edilmiş arabaları sevk ediyor.Trabzonda Uzunkumda Gülcemal ve Dubai yapanlara duyurulur.Çekoslovakya –Rusya Trabzona  Skoda arabası satıyor.Onların dağlarında oluyor da bizde olmuyor öyle mi?Trabzonda olmayan ve Trabzona yakışmayan şey ise,sanayisizlik kafalıların zihniyetidir.Trabzon er -geç Sanayisine de kavuşacaktır.Basit Sanayi Merkezleri kurulması sorun çözmez.Trabzona Demiryolu ve Tren geldikten sonra Trabzonda vagon yapım fabrikası bile kurulabilir.Trabzondaki işsizlik sorunu asıl  Sanayi le çözülebilir.Bunda Trabzon Ticaret ve Sanayi Odası en birinci derecede sorumludur.Zira ,Sanayi konusunda en önde gitmek ve Trabzona sanayi birimlerini kazandırmak asıl O’nun işi ve görevidir.Trabzonun eski sanayi-maden ocakları yeniden hizmete açılmalıdır.Turgut Özal Trazonda  Molozda yaptığı konuşmada Trabzonun mermerlerinin arabın petrolünden daha değerli olduğunu ,Trabzonun çok renkli mermerlere sahip olduğunu  söylemesine rağmen,bugün Trabzonda mermer satan ve İtalya’ya mermer kongrelerine giden Trabzonlular Trabzon merberlerinin İtalyanlara ipotek verildiğini söylüyorlar.Bu on sene öncek bir haberdir.İddiamız değil.Trabzonda işletilen renkli mermerlerin çok azı yerliler tarafından işletilmekte buna da İtalyanların ses çıkarmadığı anlaşılmıştır.Eski Trabzon’a bağlı olan Gümüşhanedeki Gümüş madeninin getirdiği gelirleri bilmeyen yoktur.Acep bugün kimin elindedir.Çine Trabzon Limanından binlerce ton altın toprağı taşındığı anlaşmalar yoluyla bellidir.1926 Tarihli Osmanlıca Türk ticaret Sâlnâmesine göre Trabzon madence Türkiyenin en zengin şehridir.Her mahallesinde maden suyu vardır.Kemerkaya ve Zağnos derelerinin alytından da denize petrol sızmakta ve balıkları zehirleyp Mızır(yenmez) hale getirmektedir.Bu kitap Trabzon Ticaret ve Sanayi Odası kütüphanesindedir.Bulunup okunabilir.Gereği de yapılabilir.Çünkü:Trabzonu asıl projesiz ve tembel zihniyetler fakirleştirmiştir.Trabzon  iki darphanesi olan para şehri idi.Türk parası da bütün paralardan değerli idi.Dolar paramızı 1952’de,diğer yabancı paralar 1970’ de kavuşmuştur.Çünkü:bu tarihlerden sonra Türkiye de Trabzon da iyi yönetilmemiştir.

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.
Avatar
İbrahim köseoğlu 6 ay önce

SAYIN HOCAM MALESEF TRABZONDAKİ KARAR VERİÇİ SİYASİ OTORİTE, AK PARTİ DÖNEMİNDÉ TARİHİN EN VERİMSİZ ŞAHSİYETLRİDİR. S. ERDOĞAN TRABZON A GÖSTERDİĞİ HASSASİYETİ BU İNSANLAR KISACA BECERİKSİZLİKLERİ YÜZÜNDEN TARİHİ FIRSAT HEBA OLDU. YAPİLAN GEREKSİZ HANTAL VE YAPILMAYAN PROJELER. KANUNİ BULVARI REZALET. KAŞÜSTÜ DALCIK PALAVRASI AKYAZI TÜNELLERİ YILDIZLI KAVŞAĞI GÜLCEMAL REZALETİ. BİR GÜNEY CEVRE YOLU TRABZON U İLERİYE TAŞIRDI. EVET. TEK SUCLU BU İŞLERİ YAPMAYAN SİYASETCİLERDİR

banner121