banner114
banner146

Eski Trabzon esnaf sokaklarıyla anılırdı. Çünkü eski Trabzon Batum’dan Kastamonu’ya kadar büyük ve tarihte ikinci İstanbul olduğu devirlerde Anadolu’ya başkentlik yaptığı zamanlarda, İpek yolu ile Pekin’den Roma’ya bağlandığı; Trabzon’dan Tebriz’e transit yolunun işlek olduğu çağlarda, denizin kullanıldığı, Osmanlı’nın en büyük ticaret filolarından birinin Trabzon Limanı’nda Deniz Bakanlığıyla (Deniz Nezareti) birlikte Trabzon Limanı’nda üstlendiği asırlarda Trabzon esnaf gelirleriyle, esnaf meslekleriyle ayakta duruyordu. Şimdi o eski isimler meselâ; Semerciler, Kuyumcular, Bakırcılar, Sandıkçılar, Balıkçılar, Nalbantçılar, Itırcılar, Mumcular (Mumhane), Bezazlar, Pazarcılar (Pazarkapı), Debbağcılar (Tabakhane-Derihane-Dericiler), Fırıncılar, Aşçılar, Saatçılar, Kunduracılar, Yorgancılar şeklinde günümüze kadar gelmiş ise de eski işlekliği kalmadı. Bu sokaklardaki tarihî hanlar ve içindeki esnaflar dahi işlerine devam etmelerine rağmen eski Trabzon esnaf bereketi kalmadı. Birçok meslek de iptal olmuştur. Ahilik sanatında Trabzon esnafları yine Kırşehir’de Türkiye birinciliklerini alıyor amma esnaf odalarının sayısı bile epeyce azalmıştır. Eski zenginlikleri de bulunmamaktadır. Belediye Başkanları eski esnaf sokaklarının en işlek olanlarından başta gelen limandan meydana, Meydan’dan Moloz’a, Moloz’dan Atapark’a, Atapark’tan Kavak Meydanı’na, Kavak Meydan’dan Beşirli’ye, Beşirli’den Akyazı’ya çıkan, oradan Yıldızlı’ya inen, oradan da Akçaabat Kalanima İpek yolu köprülerinden geçip İstanbul’a giden ana ticaret yolunu bile güzelleştirmelerine rağmen eski gelirler artmamıştır. Bunun sebebi Pekin’den Roma’ya, Roma’dan Pekin’e geçen tarihi ticaret yolundan Avrupalılar, Çinliler, Uzak Doğulular geçmemekte, yeni alternatif yollardan, mesela Süveyş Kanalı; Baharat Yolu ve Poti Limanı yollarına geçiş yapmalarındandır. Buna alternatif olarak Atatürk’ün düşündüğü Samsun-Trabzon-Erzurum demiryolunun yine Pekin ve Batı arasında devreye konulmasıdır. Aksi halde Büyükşehir ve Ortahisar Belediye Başkanlarımız Trabzon esnaf sokaklarını ne kadar güzel yaparsa yapsın eski zenginlik ortaya çıkmaz. Trabzon’daki İran İslâm Cumhuriyeti Başkonsolosluğu ile bile görüşülüp bu ticaret yolları yeniden işlekleşmesi, deniz de kullanılması lazım ki Trabzon eski ticaret gelirlerine kavuşarak esnaf sokaklarını ticarette aranır hale getirsin. Şimdi Maraş Caddesi çok güzel oldu. Bedesten’in oradaki esnaf sokakları mezbelelikten kurtuldu. Fakat ticaret aktif hale getirilmelidir. Asıl bunun çareleri düşünülmelidir. Trabzon’da her sene açıla bilen bir ticaret fuarı bile yoktur. Ticareti güçlendirmeden esnaflara yapılan büyük masraflar bile karşılanamaz. Ben Trabzonlu olmayı asıl bu gerçeklere göre Trabzonlu olmakla eş tutmaktayım. Aksi halde Trabzon tarihi karşısında cılız kalan bir esnafçılık Trabzon’u zenginleştiremez. Bunda en başta Trabzon Ticaret ve Sanayi Odamız sorumludur. Çünkü işin başı o. Bir de Trabzon Esnaf odaları. Bu ikisi el ele vererek yazdırdıkları esnaf kitaplarındaki gerçeklere göre bir esnaflık ve ticareti 21. asra göre acilen başlatmalıdırlar. Yoksa, patinaj yapmakla mesafe alınmaz.

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.