banner114

Trabzon Türkiye’nin en pahalı şehri. Isparta pazarından 15 (on beş)TL’ye aldığım yağmurluk-pardesü Trabzon’da 150(yüz elli) TL’ye satılıyor. İhtiyaç malları İstanbul’dan – Adana’dan- Antalya’dan- Kahramanmaraş’tan geliyor diye tüm eşyalar abartılı satılıyor. Yahu İslam’da ve Ticaret  piyasasında da kâr hadleri bellidir. Neden Türkiye’nin diğer şehirlerinde ucuz da Trabzon’da neden pahalı? Kiralar, sebzeler, diğer işler de öyle. Atatürk ve İnönü devrinde İstanbul’daki Zeytin ve Zeytinyağı fiyatı ile Van’dakinin fiyatı aynıydı. Diğer mallarda da öyle idi. İstanbul’da Zeytinyağına makine yağı karıştıran bir Rum ayaklarından asılmıştı.

Haziran ayında Trabzon’da salatalık bile beş TL. idi. Marketlerdeki ihtiyaç maddeleri, hayvanî ürünler de öyle. Yani yediğin, içtiğin, giydiğin, aradığın her şey pahalı. Fakat üretip sattığın değerine satılmıyor. Köylülerin pazara getirdiği ihtiyaç ürünlerini satana kadar çektiği bir sürü sıkıntı, azap var. Fakat ona satılanlar cep yakıyor. Üstelik piyasada sahte mamuller var. Yazar yazdığı kitabı satarken ucuz. Fakat o Yayınevlerinden gelenleri alırken pahalı. Zaten kitap kağıdı dolarla alınıyor. Yazar kitap yayınlarken verdiği masrafı çıkartması çok zor. Sponsorlar da olmasa .Kitap üretim yapılamaz halde..

Trabzon’da sadece, giyim kuşam, geçim, gıda veya tahsil ,ev kirası ve yakacak  pahalı değil. Arazi, mülkiyet, emlâk  de çok pahalı. Arsa almanız, ev yapmanız çok zordur. İş yeri açmanız çok zordur. Bu yüzden dükkânını yakanlar  bile vardır. Pahalılık sorunları olunca hayat sorunlar da artar. Fakat İslâmiyet hayat standartlarına göre helâl kıldığı alış verişin kâr ölçülerini de koymuştur. Meselâ:Taşına bilen eşya, mal veya malzemelerin kâr oranı %20’dir..Sadece çürüyen mallarda meselâ Adamadan getirilen domateste, kavun karpuzda çürüme ve zarar söz konusu ise  en çok yüzde 50 kâr yapılabilir. Emlakçılıkta kâr oranı % 5’tir.Meyvalarda, bağ-bahçe mamullerinde %10’dur.Et kesiminde de en çok %10’dur.Bunun haricinde İslâm iktisat sisteminde ekonomik fedakârlıklar vardır. Bağışlar, Zekât, Sadaka da bir takviyedir.1977’deki petrol krizlerinde İngiltere, Hollanda ve tüm Avrupa da bisiklete ve yaya gidişe mecbur kalanlar “bizi bu krizden ancak İslâm Zekât sistemi kurtarabilir” diye açıklamalar yapmışlardı. Pahalılıkları hep toplu halledersek sorunlar ancak azalabilir. Gemisini kurtaran kaptan tutumları toplum sorunlarını çözmez. Cömertlik, çalışkanlık. Fedakârlık, eşitlik, teftiş-Kontrol-kaçak v e ahırsızlıkları önlemek pahalılıkları da ucuzlatır, sorunlar da  çözmekte katkısı olur. Kapitalist sisteme halk zaten zaman zaman kurban ediliyor. Fakat İslamiyet’le olan çelişkiler, İslâmın da Kapitalizme ve emperyalizme kurban ettirilmeye çalışıldığını da göstermektedir. Müslüman ülkede ihtikâr(stok),Fâiz, sömürü fiyatları  uygulanması  kalkınmayı değil, fakirleşmeyi gösterir. Türkiye IMF’den kurtuldu ama aynı zihniyetin Türkiye’deki uzantılarından kurtulabildi mi? Zaten halkın tütünü, fındığı ,çayı  veya yerli ürünleri kota koyularak domates tohumunun İsrail’den gelmesine varıncaya kadar kendi özüne yabancılaştı. “YERLİ MALI TÜRKÜN MALI.HER TÜRK ONU KULLANMALI”İDEAL VE REALİTESİYL YETİŞEN BİZLER ŞİMDİ 73 YAŞIMIZDA BUNA ZIT PAHALILIKLARLA KARŞILAŞMAMIZ  İYİLİK ALÂMET-İ FÂRİKASI MIDIR?” Sorusunu da sormadan edemiyoruz. Çünkü: Pahalılık dar gelirlileri  çok bunaltıyor.. DEMOS(Halk) ve KRATOS(Halk Tepkisi) kelimelerinden oluşan DEMOKRASİ de bu pahalılıklarda işe yaramıyor.. Devlet Piyasayı çok sıkı  kontrol etmelidir. Bozuk ürünlerin bile pahalı olarak hastanelere, hastalıklara  mahkûm edilmiş, eski  tabii sağlığını kaybetmiş halka yutturulması Demokrasi midir? Nostaljik ve organik kelimeleriyle satılan gıdaları ve ürünleri reklam etmek pahalılıktan kurtarmıyor ki.. Sağlık vermiyor ki..

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.