banner114
banner146

Trabzon'da güzergahlar tartışıldı

TRABZON’DA hayata geçmesi için çalışma başlatılan hafif raylı sistem TUAP çalıştayında tartışıldı. KTÜ Şehir ve Bölge Planlama Anabilim Dalı Öğr. Üyesi Prof. Dr. Cenah Sancar, hafif raylı sistemin Şehir Hastanesi ve Akyazı Stadında oluşan trafik yoğunluğunu azaltacağını söyledi. 

KTÜ Şehir ve Bölge Planlama Bölümü Öğr. Üyesi Prof. Dr. Cenap Sancar, lineer gelişen yerleşmelerde tüm kentsel kullanımların, büyük projelerin devlet sahil yolu boyunca yer seçmesinden kaynaklı olarak bu güzergâhta mutlaka top taşımanın yolcu kapasitesine bağlı olarak hafif raylı sistemler kullanılarak çözümlenmesi gerekir. Kent için büyük projelerden sayılacak Şehir Hastanesi ve Akyazı Stadının oluşturacağı trafik yoğunluğu da düşünüldüğünde artık zorunluluk haline geldiğini söyleyebiliriz. Bu gibi toplu taşım sistemleri diğer ulaşım türleri ile entegre edilmeden yapılmasının ekonomik sürdürebilirlik açısından pek mümkün olmamaktadır.

HAFİF RAYLI SİSTEM ETAPLAR ŞEKLİNDE PLANLANDI

Prof. Dr. Sancar, toplantıya ilişkin yaptığı değerlendirmede Hafif Raylı Sistem / Tramvay güzergâhları birinci ve ikinci etap konularının üzerinde duruldu. Şehir hastanesi ile Meydan’a kadar olan kısmın birinci etap olduğu yönündeydi. Bunun üzerine tartışma yaptık. Seçilen güzergâhların olumlu olumsuz yönleri üzerinde konuştuk. Çalıştaya üniversite, Kamu kurumları ve sivil toplum örgütlerinden de katılım vardı. Böyle bir sistemi kente taşımaları da katılım açısından önemlidir. Bu gibi toplu taşım sistemlerinin sürdürebilir olması için belli yolcu kapasitesinin yakalaması gerekir. Yolcu kapasiteleri mevcut ve gelecekteki arazi kullanım kararlarına bağlı yolcu tahminleri yapılarak hangi sistemin uygun olacağı belirlenir. Bu durumda kentin topografyası ve mevcut arazi kullanım kararları da etkili olmaktadır.

GÜZERGAHLAR ELE ALINDI

Birinci etap olarak belirlenen Tramvayın hastaneden başlayıp Meydan’a kadar olan kısmı ön plandaydı. Maraş Caddesi üzerinden hareket edildi. Güzergâh seçimi açısından doğru ancak diğer yollarla çok sık kavşak oluşturmasının, yolun en kesiti de düşünüldüğünde güzergâh açısından teknik çözümlerde sorun oluşturacağını söyleyebilirim. Yol bağlantılarının (kavşakların) sık olması teknik çözüm açısından uygulayıcıları zorlayacaktır. Bu güzergah dışında benim kendi görüşüm kıyı boyunca güzergah belirlenmesinin hem yapılabilirlik açısından hem maliyeti açısından hem de bağımsız güzergâh seçmesi açısından önemli olacağını vurguladım. Belki diğeri kadar yolcu çekmeyecektir ama yapılabilirliği açısından tartışılması gereken bir güzergahtır.  Bu durumda diğer bağlantılarının çok güçlü olması gerekir. Ayrıca bu güzergah boyunca istasyon oluşturmak daha kolay ve az maliyetli olacaktır. Mevcut Maraş yolu üzerinde hem yaya hem bisikletli hem de tramvay düşünüldüğünde topografyasının engebeli olması düşünüldüğünde noktasal problemlerin olacağını belirttim. Bunu çözmek için kent estetiği açıdan ödün vermemiz gerekecek.” diye konuştu.

İSTASYON MOLOZ OLARAK BELİRLENDİ ANCAK…

İlk etabın Çömlekçi’ye kadar inmesi gerektiğini aktaran Prof. Dr. Sancar, doğudan gelecek toplu taşıma araçları için istasyon noktası olması gerektiğini açıkladı. Batı ve doğundan gelenler için tek istasyonun Moloz olmasının farklı problemler oluşturacaktır. Sancar, “Bu yaklaşım kent kültürümüzle de ters düşüyor. Sadece bir noktanın baz alınması o noktada farklı problemleri de beraberinde getirecektir. Batıdan gelenler Moloz’da, doğudan gelenler Çömlekçi’de (yakın bir noktada)  iniyor olması önemlidir. Çömlekçi’de TOKİ tarafından yapılan inşaatlar kentin MİA’sının bu yöne kaymasına neden olacaktır, bu bir fırsattır.

DOLMUŞLAR GÖZARDI EDİLEMEZ

Ulaşım sistemini raylı sistemle tek başına oluşturmak değil de raylı sistemle entegre olmuş bir dolmuş/otobüs sisteminin olması lazım. Bu kentte dolmuş araçlarını göz ardı etmemiz mümkün değil. İstasyon noktaları önemlidir. Tramvay/HRS de durak sayısı arttıkça gidiş geliş süresi de artıyor. Bu nedenle insanlar eğer alternatif toplu taşım sistemleri varsa onları tercih etmektedir. Buda tüm sisteminin işletme ekonomisini etkilemektedir.

TEK GÜZERGÂH DEĞİL AKTARMALI SİSTEM ÖNERDİ

Akçaabat’tan Yomra’ya kadar hafif raylı sistemin gitmesi öneriliyor. Organize Sanayi Bölgesi ve Yatırım Adası gibi planlamada girdi oluşturacak yerlerimiz var. Bunun Arsin’de de 3. etap olarak düşünülmesi gerekir. Toplu kullanım olan yerlerle bütünleştiğinde aktif kullanılabilir. Tek güzergâh değil de aktarmalı da olabilir. Avrupa bunu böyle çözüyor. Etaplar farklı güzergâhlarla aktarmalı yapılabilir. Bu sistem tek başına olacak sistem değil kesinlikle diğer ulaşım mod’larıyla birlikte düşünülmesi gerekir. Trabzon Büyükşehir Belediyesinin gecikmiş olunan bu Ulaşım Master Planlamasını yapıyor olması takdir edilmesi ve desteklenmesi gereken bir girişimdir, açıklamalarına yer verdi

HABER:Rabia MOLLAOĞLU

Anahtar Kelimeler:
TrabzonTUAP
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.