banner114

Trabzon’da devamlı kiliseler restore ediliyor. Trabzon’un kültür katliamına uğramış, sonradan kasten yok edilmiş eserlerine belediyelerin baktığı yok. Kiliseleri kim restore ettiriyorsa onlar da bakmıyor.

Bu nedenle bu yazımda bu çok ihmal edilmiş, çok veballi konuyu ilgili ve yetkililerle okuyucularımızın bilgilerine sunmaya çalıştım. Trabzon’un tarihi kitaplarına göre Trabzon’u fetheden Fatih Sultan Mehmet Han Trabzon’a yaklaşık yirmi ayrı şehirden insan getirerek Trabzon’da iskân ettirilmişti. Bunların en başında Amasya’dan getirilerek bugünkü Ortahisar Müftülüğü yanında oluşturulan Amasya mahallesidir. Onlar için bir de Amasya camiyi yaptırılmıştır.”Niye yaptırdı?” demeye gerek yok. O zaman Trabzon’un merkezinde 365 kilise var idi. 387 kilise olduğun yazanlar da var. Fatih sadece beş adedini camiye çevirdi. Trabzon’da yeni iskân edilen Müslüman halka da mabet lâzımdı. Bu nedenle âcil ihtiyaç idi. 365 kiliseye karşı 365 cami yapmadı ya. Fetih hakkı olarak Amasya Camiini (bazı yerlerde Mescid geçer) yaptırdı. Fakat 1937-43 yılları arasındaki büyük kültür katliamında Bu Ortahisar tarihî Amasya Camii de yıktırılmıştır. Bugün 21. asırda kiliseler restore edilirken yok edilen Amasya camii neden yapılmıyor? Temel duvarları halâ kale duvarları  gibi yerindedir. El insaf.. Amasyalılar gelip bu camii arıyor ve soruyorlar. Samsun 19 Mayıs Üniversitesinden de aradılar. Bu çok önemli konuyu ilmen tez yapanlar var Hatta Amasya’da bir tarihçi ve öğrencisi bu konuda TÜBİTAK’a proje bile sundular. Trabzon’a bizzat geldiler ve kendileriyle de görüştük. Bundan Ortahisar Belediyesinin de haberi var. Onları Belediye Başkanı Metin Genç Bey ağırlamıştır. Ellerindeki belgelerin bir kısmı da Otahisar Belediyesine verdiler. Çünkü Fâtih’in ailesi  Kanuni’ye kadar hep Amasya’dan Trabzon’a gelmiştir. Öyle ki Fâtih’in oğlu II.Beyazit Han Veli de    Amasya’da  Valilik yapmıştır. Ortahisar Tanjant yolu üzerindeki yok edilen Şirin Hatun Camii ve Yukarı Hisar Üç Gülle Camii de onların devrinde 1468’ de Trabzon’da Amasya Camii’nden sonra yapılan ikinci Müslüman Türk camiidir. Çünkü İkinci Bayezid Han’ın oğlu Şehzade Abdullah da Trabzon Valisi olmuştur.

Fâtihin eseri olması  bir yana, Trabzon’a gelenlerin turizm açısından bu camii ne güzel olurdu. Tarihi gerçek bu. Bence tarih açısından Ortahisar Belediyesi  ve Trabzon Valiliği ve de Vakıflar Bölge Müdürlüğü bu tarihi Vakıf camiini yerinde hizmete açabilir. Çünkü yeri müsait. Mekânı bomboş duruyor. Duvarları görülüyor. Planı da var.. Bu yıkılış, bütün Trabzon halkı için vebaldir. Zira Fatih’in Trabzonlulara hediye ettiği Trabzon’da yaşamaktadırlar. Hem Trabzon İl Müftülüğü de yanı başında. Müftülüğe de  ne güzel yakışır. Artık bu vebalden Trabzon kurtulmalıdır. Şehir Plânlamacıları nedense bu tarihî gerçeklere hiç dikkat çekmiyorlar. Fakat bir kiliseden bir taş düşse ortalık yıkılır Trabzon’da. Hemen Pontusçular Ecnebi propagandalarına başlarlar. Müslüman mahallesinde domuz eti satmanın abesliğinden hiç rahatsız olmazlar.

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.