banner114
banner146

Su ayak izi kavramı ilk kez 2002 yılında Hollanda’da gündeme gelen oldukça önemli bir terim olarak karşımıza çıktı. Bu terimin önemi gün geçtikçe daha da önem kazanmakta. Nedir su ayak izi? Bir ürünün, besinin, hammaddenin üretimi işlenmesi ve tüketiciye sunulana kadar geçen zaman diliminde kullanılan tatlı su hacmini ifade eder. Ülkemizde sektörlere göre su ayak izi değerlendirildiğinde en yüksek oran %89 ile tarım sektöründedir. Türkiye’de kişi başı su ayak izi giderek artmaktadır. Son veriler bu değerin 1,977 m/yıl’a yükseldiğini göstermektedir. Bu artış tüketim alışkanlıklarının değişmesi ile ilişkilendirilmektedir. Peki, bu konuda beslenmemiz ile ilgili neler yapmalıyız? Daha çok hayvansal besinlerin tüketildiği diyetlerin, vejetaryen diyetlere göre su ayak izi çok daha fazla olduğu unutulmamalı. Örnek verecek olursak; 1 kg dana eti 15 000 ton litre su tüketimine yol açmaktadır. Sebzeler 322 m/ton, meyveler 962 m/ton, tahıllar 1644 m/ton, kuru baklagiller 4055 m/ton su ayak izi değerlerine sahiptir. Hayvansal kaynaklı besinlerden ise süt 1020 m/ton, yumurta 3265 m/ton, tavuk eti 4325 m/ton, tereyağı 5553 m/ton, koyun eti, 10412 m/ton, dana eti 15415 m/ton su ayak izine sahiptir. Bu değerler incelendiğinde tahılların su ayak izinin, dana etine göre 20 kat daha düşük olduğu görülmekte. Besinlerin su ayak izlerini bilerek ve gereksinimlerimiz doğrultusunda su ayak izlerine göre de besin tercihlerde bulunmak gerekmektedir. Hayvansal kaynaklı besinleri gereksinimlerimiz doğrultusunda sınırlandırmalıyız. Akdeniz diyeti en düşük su ayak izine sahip diyet modelleri arsındadır. Bu diyet modelinde daha çok taze sebze meyve tüketimi ön plandadır. Bizlerde taze sebze, meyve tüketimlerine yönelik diyet modelleri benimsemeliyiz. Satın aldığımız, ürettiğimiz, tükettiğimiz her türlü besinin veya ürünün su tüketimine yol açtığı bilincinde olmalı, her şeyden önce su israfından kaçınmalıyız.

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.