banner114

AKÇAABAT’TA DÖNÜŞÜM GERİLDİ

Akçaabat Şoförler Odası Başkanı Ali Şentürk dün bir grup şoför ile birlikte günebakış’ı ziyaret etti. Büyükşehir Belediye Başkanı Murat Zorluoğılu ve ilgili heyetle Akçaabatta dönüşümü konuştuklarını ve endişeli olduğunu söyledi. Şentürk yetkinin şoförler odsanıda olmasına rağmen kooperatifin muhattap alındığını ancak bunun gerçekçi olamayacağının söyledi. Akçaabat şoförlerinin kooperatif önerisine karşı imza kampanyası başlatığını ve imzaların 200’e yaklaştığını hatırlatan Şentürk; “Arkadaşlarımız tehdit ediliyor. Önümüze otobüse geçilmesi için dayatma yapılıyor. Buna izin vermeyeceğiz. TAHDİTLİ plakalarımızı teslim etmeyeceğiz. Gerekirse araçlarımızı yakacağız ve hukuki her hakkımızı sonunua kadar arayacağız. Akçaabat’ta makul olan yapılsın.” dedi.

günebakış: Akçaabat Şoförler Odası Başkanı sayın Ali Şentürk’le Akçaabat’taki dolmuş dönüşümünü ele alacağız. Sayın Şentürk, Akçaabat’ta dolmuş dönüşümü gündemde. Bu çerçevede Büyükşehir Belediye Başkanı ile bir kaç yönetici bir görüşme de yaptınız. Önce görüşmeden nasıl bir netice çıktı, onu bir kısaca değerlendirelim. Ama onu değerlendirmeden önce şoför esnafının doğru bilgilenmesii için Akçaabat’ta tahditli dolmuş var mı, kaç tane tahditli dolmuş var ve tahdit nedir, anlamı, karşılığı nedir?

Ali Şentürk: Çok güzel bir soru… Tahdit; toplu taşımacılık sisteminin geliştirilerek, bireylerin en üst düzeyde ulaşım hizmetini alabilmesinin sağlanması, korsan taşımacılık ve plaka karaborsacılığı gibi usulsüzlüklerin önlenmesi, ayrıca çalışan şoför esnafının haklarının korunmasının sağlanması amacıyla dolmuş, minibüs, taksi, servis gibi araçlara verilecek plaka sayılarının sınırlandırılmasına tahdit denir.

günebakış: Burada tahditli 583 aracınız var doğru mu?

Ali Şentürk: Tahditli 583 aracımız sadece Akçaabat-Trabzon-Mersin hattında var. Diğer mahallelerde de yaklaşık 350-400 tane var.

Günebakış : Büyükşehir Belediye Başkanı ile bir kaç yönetici bir görüşme de yaptınız. Önce görüşmeden nasıl bir netice çıktı, onu bir kısaca değerlendirelim.

Ali Şentürk: Sayın Öztürk, öncelikle çok teşekkür ediyorum. Akçaabat-Trabzon-Mersin hattındaki minibüslerin değişim-dönüşümü ile ilgili kendileri tarafından sundukları bir teklifin değerlendirilmesi noktasında, ‘Oda olarak sizin görüşünüz nedir’ şeklinde Sayın Büyükşehir Belediye Başkanımızın bize bir daveti olmuştu. Yine belirtmek istiyorum ki kendilerine bu davetten dolayı teşekkür ediyoruz. Biz de kendilerine Akçaabat-Trabzon-Söğütlü hattında yaklaşık 583 tane ticari plakanın olduğunu, ve bugüne gelinen süreci anlattık. Yetkili kurum ve kuruluşun bir kooperatif olamayacağını aksine Akçaabat Şoförler Odası’nın muhattap alınması gerektiğinin söyledik. İlgili kooperatifin daha önce aldığı kararın bir aldatmacadan ibaret olduğunu ve bugün hiçbir karşılığının kalmadığını hatırlattık.

Bu bağlamda Akçaabat Minibüs Kooperatifi’nin yönetim kurulu başkanı 2019 yılında bir genel kurul yaptı. Genel kurulda oradaki ortaklara, plaka sahiplerine değil, ‘Arkadaşlar burada taşımacılık minibüsle devam etmiyor. Gelin otobüse geçelim. Biz belediye başkanı ile görüşme yaptık. Belediye başkanı otobüslerini çekecek. Biz üniversiteye kadar gideceğiz. Tahditli plakalarımızı buna takacağız. Herkes de parasını kendisi toplayacak’ şeklinde bir çok gerçek dışı vaatle genel kurul üyelerine teklif sundu. Genel kurul üyeleri bu maddeyi çok fazla anlayamadan, kendilerine verilen vaatleri (kendilerine güzel göründüğü için) benim ve oradaki 9 kişinin haricinde 137 kişi, ‘Evet geçelim’ dediler.

Geçmekte sebep neydi? Aslında Akçaabat halkının toplu taşımacılıkta minibüs sisteminden rahatsızlığı yok. Akçaabat-Trabzon hattında seyahat eden yolcularımız daha çok şoför esnafımızın davranışları, kurallara uymaması gibi düzensizliklerden şikayeti vardı. Orada yönetim eksikliğinden dolayı bir çoğu ‘evet’ demiş. Bunun üzerine vaatler de güzel gelip, vaatler belediye tarafından gelmiş gibi algılanınca ‘evet’ dediler. Ben bunun böyle olmayacağını 12 yıllık oda başkanı olarak bildiğim için de orada genel kurul üyelerini uyarma gereği duymuştum.

günebakış: Vaad edilen duruma göre kaç minibüs birleşerek bir otobüs alacak?

Ali Şentürk: Sayın Öztürk, o günkü şartlarda vaat verilen sayı 6 idi. 6 kişiye bir otobüs vaadi verilmişti. Ancak bugün gelinen noktada 9 kişiye bir otobüs düşüyor. Dikkat ederseniz orada alınan genel kurul kararında sayı hiç belirtilmemiş. Yani oradaki genel kurulda, ‘Sayı 9 olacak’ deseydiler bu kararın oradan geçme şansı hiç yoktu. Buradaki insanların bir çoğu kandırıldı. Şimdi burada alınan karar bir bağlayıcı bir kararmış gibi, sanki oradaki plaka sahiplerinin hakları kooperatifin hakkıymış gibi, başta Büyükşehir Belediyesi olmak üzere, ilgili kurumlara, basına, ‘Biz böyle bir şey yapmak istiyoruz. Kooperatifin kararı budur’ diye önlerine sürülüyor. Biz bunu belediye başkanımıza ve ilgililere de sürekli söylüyoruz. “Bu haklar bireyseldir, bireysel haklar bütün envanterde mevcuttur, valilikte mevcuttur. Trabzon Belediyesi Ulaşım Dairesi Başkanlığında mevcuttur. Bunları gidip iyi araştırın, bu haklar bakın kooperatif adına mı yoksa bireysel hak olarak mı alınmıştır. Ama biz bunu anlatmakta zorluk çekiyoruz. Bununla ilgili ben sizin nezdinizde Büyükşehir Belediye Başkanımızdan tekrar rica ediyorum, “Sayın Belediye başkanım bunu gidin lütfen UKOME’den tekrar sorun. Bunlar kooperatif olarak mı, bireysel olarak mı hak sahibidir? Bireysel hak sahibi olan insanları sanki kooperatif adına hak alınmış gibi öne sürülerek, o üyeler kandırıldığı gibi bir takım kişiler de kandırılmaya çalışılıyor, bu konuya dikkatinizi çekiyorum.

günebakış: Akçaabat-Mersin hattını konuşuyoruz.  583 araç 9 kişiye bir otobüs düşerse yaklaşık 65 otobüs mü koyulacak buraya? Bu mu amaçlanıyor? Tahditten çıkarıp şimdilik 65 otobüs konacak öyle mi?

Ali Şentürk: Sayın Öztürk, sayı bugüne kadar hem Akçaabat Şoförler Odası olarak bizden ve oradaki bütün plaka sahiplerinden hep gizlendi, anlatılmadı. Ancak son bir-iki gün içerisinde belediye başkanı ile yapmış olduğumuz görüşmede Ulaşım A.Ş Müdürünün ağzından çıkan sözde, kooperatifin 65 aracın 40 tanesi büyük, 25 tanesi de küçük olmak üzere teklif verdiğini söylediler. Yani 65 araç hesaplanıyor. Bu da ortalama 9 araç eder.

günebakış: Tahditli her plaka şoför için altın değerinde, onun altın hissesi. Bu altın hisse ne olacak, askıya mı alınacak, iptal mi olacak? Tahdit hakkı kalkacak mı?

Ali Şentürk: Onunla ilgili söyledikleri, 583 tane plakanın askıya alınarak onlardan feragatname alınacak. Yani  alınacak otobüse hissedar yapılmak suretiyle altın değerindeki plakalarını öldürecekler. Şoförün tahdit hakkını bitirecekler.

günebakış: Şoför bunun farkında mı? Tahdit hakkını böyle kolay bırakır mı?

Ali Şentürk: Şoför bunun farkında değil. Bunun farkında olan şoför sayısı 150. Ve o 150 tahditli plaka sahibi ki kendilerine çok teşekkür ediyorum, “Biz tahditli plakamızdan vazgeçmiyoruz” diyerek imzalarını atmış, imzalarının arkasında duruyor. Biz de Oda olarak onların arkasında sonuna kadar duracağız ve hukuki olarak da mücadelemizi vereceğiz. Aslında sayı çok çok daha fazla. Ancak Akçaabat Minibüs Kooperatifi’nin yetkilileri belediye başkanının söylemediği şeyleri söylemiş gibi kabul ettirip şoför esnafına, ‘Eğer bu sisteme dahil olmazsanız, minibüs kalmaya imza atarsanız siz Frangolaya gidersiniz, siz Söğütlü’den öteye gidemezsiniz. Plakalarınızı iptal ederiz, bu hatta çalışamazsınız” diye tehdit ediyorlar. İmza atanlara telefon açıp, ‘İmzalarınızı geri çekin” diyorlar. Çok daha tehditvari müdahalede bulunuyorlar. Biz sayın Belediye başkanına direkt olarak bunu sorduk. “Sayın Başkanım, sizin ağzınızdan bunları konuşuyorlar. Biz bunların doğru olduğuna inanmıyoruz. Ancak bunu sürekli dile getiriyorlar. İsterseniz bununla ilgili bir araştırma yapın” dedik. Kendisi de kesinlikle kendilerinin böyle bir şey söylemediğini, otobüsü çekeceklerine dair, üniversiteye geçileceğine ve 40 bin yolcu garanti sözü vermediklerini bize ifade ettiler. Yani burada çok büyük bir oyun var. 2 gün önce Trabzon Şoförler ve Otomobilciler Odası Başkanı da aynı kooperatife gelip 20-20 kişilik yapılan  toplantıya katılmış. Başkan orada, “Otobüs sistemine geçin karlı çıkarsınız” diyerek onları ikna etmeye çalıştı. Trabzon’da yapamadığını Akçaabat’ta yapmak istiyor.

günebakış: Yani  Trabzon’u 17+1’e geçiremedi Akçaabat’ı otobüse geçirmeye çalışıyor… Gerçekten böyle mi? Bir oda başkanı ilçesinin oda başkanıyla değil de kooperatifle mi görüşüyor?

Ali Şentürk: Şimdi Akçaabat’ı otobüs yapmaya uğraşıyor. Aynı oyunu Akçaabat’ta yapmaya çalışıyorlar. Başkanımız Murat Zorluoğlu’nun gerçeği görüp Trabzon’da ki gibi makul olanı yapacağına inanıyoruz. Otobüs olayına izin vermeyeceğiz. Sözlerim tehdit olarak algılanmasın. Ama hakkımızı, TAHDİT hakkımızı vermeyeceğiz. Burada 5 kişi de 55 kişi de 105 kişi de kalsak sonuna kadar bunun mücadelesini vereceğiz. Gerekirse burada araçlarımızı da yakacağız. Biz otobüse geçmeyeceğiz. Çoluğumuzun-çocuğumuzun hakkı olan ve 30 yılda elimize geçen tahditli plakamızı onlara vermeyeceğiz. Onlara vermektense E-5 karayoluna çekip bunları yakacağız.

günebakış: Şoför arkadaşlar bu olaya karşı size imza veriyorlar. İmzalar 150’yi geçti ama tehditle karşı karşıya kaldıklarını söylüyorsunuz. Öyle mi?

Ali Şentürk: Şoför arkadaşlarımıza, “Sakın attığınız, atacağınız imzadan korkmayın. Odamıza gelin, bunun hukuk boyutunu çalıştıralım. Cumhuriyet Savcılığına tehditleri bildirelim. Ondan sonra bakalım, o tür yetkilerinin olup olmadığına mahkemeler karar versin” diyorum. Oda olarak üyelerimizin hukukunu sonuna kadar savunacağız.

günebakış: Zaten Oda’nın, sivil toplum örgütünün kurulma sebeplerinden biri, hakkını savunamayan şoförün, kişinin, bireyin hakkını-hukukunu savunmaktır zaten. Sizin göreviniz o hakkını savunamayanların hakkını savunmaktır zaten.

Ali Şentürk: Ali Bey ben bunu belediye başkanımız ve ekibine de anlattım. Diyorlar ki, “Sayın Şentürk Akçaabat’ta iki başlılık var”. Ben de, “Efendim, ben esnaf odası başkanı, şofför esnafının başkanı, temsilcisi benim. Yani bu esnaf sicile kayıt yaptırmadan bana esnaf olamıyor. Yani bu esnafın da bağlı bulunduğu diğer meslek mensupları olduğu gibi bizim odamızdır. Trabzon’da nasıl şoförler odası ile süreçleri yönettiniz, daha sonra baktınız süreçte yanlış bilgilendirme ve yönlendirme var, geri döndünüz. Halk da esnaf da size teşekkür etti. Ancak bu süreçte Ulaşım A.Ş bizimle hiç istişare yapmadı. Sagğolsun sayın Belediye Başkanımız Murat Zorluoğlu ile sayın Genel Sekreter Ahmet Adanur, kendilerine sizin huzurunuzda da teşekkür ediyorum. Onlar bizim var olduğumuzu hissettikleri için,  zaman zaman bizi çağırıp görüşlerimizi alıyorlar. Ancak o esnafın hala kandırıldığına hala onları da ikna edebilmiş değilim. Bu konuda büyük üzüntü içerisindeyim. Esnafımızın baskı altına alındığı konusunda ikna edebilmiş değilim, bu konuda üzüntü içerisindeyim.

günebakış: Yani şunu söylüyorsunuz, sosyal, yönetsel ve idari olarak yetkili olan şoförler odası yerine ticari bir kuruluş olan kooperatif üzerinden dönüşüm yapmaya çalışıyorlar.

Ali Şentürk: Bunu söylüyorum ama sayın belediye başkanımız değil Ulaşım A.Ş bunu yapıyor. Başkanımız samimi ve duyarlı.

günebakış: Teşekkür ediyorum.

Ali Şentürk: Biz teşekkür ediyoruz.

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.
Avatar
Tarkan 2 ay önce

toplu taşıma da hangisi uygun ve erimli olacaksa o tercih edilmeli..gerekirse metro,tramvay...dolmuşçunun ,şoförün menfaati ön planda olmamalı....osmanlı devleti bu yanlışa matbaaya geçişte düştü...hattatların yüzünden matbaa 200 yıl gecikti...

Avatar
mumin kahveci 2 ay önce

toplu ulasim sisteminden beklenen ekonomik,yuksek frekansli,guvenilir ,konforlu olmasidir.donusum bunlarin hicbirine deger katmaz oyleyse neden israr ediliyor
altinda bir capanoglu aramak gerekmezmi ?
ulasim as gn mud iliskilerini mercek altina almakta fayda var.

banner121