banner114
banner146

Trabzon Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Koordinasyon Merkezi (UKOME) kararıyla Trabzon trafiğine sokulan e scooterler başıboş hareketle trafiği tehlikeye sokuyor. Dünyanın tüm şehirlerinde bu uygulamanın olduğu belirtilerek, reklamı yapılan scoterler yalnız Trabzon cadde ve sokaklarını değil kaldırımları da teslim aldı. Dünyanın çeşitli şehirlerinde yapılan uygulama ile Trabzon’da yapılan uygulama arasındaki en önemli fark scooterların başı boş ve denetimsiz hareket etmeleri.

1-Diğer dünya şehirlerinde kendilerine ait yolu bulunan scooterlara ait Trabzon’da herhangi bir yol mevcut değil.2- Kontrolsüz kullanılan ve 40 kilometre hıza çıkabilen scooterlara her yol mubah. 3-Trabzon’da scooterlar her yaşa serbest olduğu gibi 2 kişi, 3 kişi de binebiliyor. Yani başıboşluğun da sınırı yok. 200’ü aşkın scooterla Trabzon cadde, sokak ve kaldırımlarını adeta esir alan kendi anlayışı ile trafik oluşturan… Ne hikmetse hiçbir trafik kuralına bağlı olmayan scooterlar artık tehlike yaratmaya başladı. 4- Vatandaşlar alkollü bazı kişilerin gece belli saatten sonra yüksek hızlara çıkarak bu cihazları kullandığını belirtiyor. Scooter binicilerini ne polis durduruyor ne de alkol kontrolü yapılıyor.

Trabzon cadde, sokak ve kaldırımlarını esir alan ve artık “Kenara çekilin scooter geliyor” seslerinin duyulmaya başladığı bir ortamda uyarıcı olmak istedik. Amerika’yı yeniden keşfetmek gibi bir niyetimiz yok. Kimseye akıl da öğretmiyoruz. “Dünyanın her şehrinde var” diyerek ticari firmaların reklam departmanlarınca servis edilen bu gelişmeyle ilgili modernleşme başlıklarıyla insanımızın kandırılmasını hoş karşılamıyoruz. Şimdiden küçük gibi görünen kazaların yarın daha ağırları ile karşılaşabiliriz. İşte bu ağır sonuçlar meydana gelmeden sorumlu herkesi uyarıyoruz. Her işte olduğu gibi scooter trafiğine de bir yasa ve scooterlar için yol istiyoruz. Yol yapma imkanı yoksa iznin kaldırılmasını veya çerçevesinin çizilmesini istiyoruz. Aksi takdirde meydana gelebilecek her türlü kazanın sorumlusu şehrin caddelerini, sokaklarını ve kaldırımlarını başıboş scooterlara açanlar olacaktır.

Tüm scooter kazalarının ortak noktası, otomobil, kamyon gibi daha büyük motorlu bir taşıtla çarpışarak kazaya uğraması. Bu riski en aza indirmek için birçok ülkede adımlar atıldı. Yasal düzenlemelere gidildi. Scooterların üzerinde olması gereken ekipmanlardan, azami hıza ve yaş sınırına kadar birçok kriter belirlendi. Nitekim geçtiğimiz günlerde İstanbul Valiliği Toplu Ulaşım Bilim Kurulu Başkanı Prof. Dr. Mustafa Ilıcalı, scooterla ilgili şu yorumu yaptı: “E-Scooterların hem ulaşıma hem çevreye katkısı çok güzel. Ancak telafisi mümkün olmayan kazalara sebebiyet vermemek için güvenlik tedbirlerinin mutlaka alınması lazım.”

Yasaksız scooter uygulaması galiba yalnızca Türkiye’de. Sınırsız scooter uygulaması ise galiba yalnız Trabzon’da.

Tekrar ifade edelim ki scooterlara karşı değiliz. Altyapısı olmadan Trabzon sokaklarına ve kaldırımlarına salınmasına karşıyız.

İngiltere, scooterlar için hızı saatte 25 km.’yi geçmeyecek şartı getirdi. Kaldırımlarda ve yaya yollarında sürülmesine yasak getirdi. Ayrıca sigortalanmasını şart koştu.

ABD’nin New York şehrinde Nisan ayına kadar scooter kullanmak yasaktı. Çıkartılan yeni bir yasayla belirlenen bazı sokak ve caddelerde kullanımına izin verildi.

Almanya ise daha sıkı kurallar getirdi. Scooterlara fren, lamba ve zil takılması zorunlu hale getirildi. Yaş sınırı olarak 14 yaş belirlendi. Saatte 20 km. hıza kadar izin verildi. Almanya’da scooterlar yalnızca bisiklet yollarında kullanılabiliyor. Kaldırım ve yürüyüş yolları bu araçlara yasak.

Trabzon’da ise sahil bandındaki kauçuk yürüyüş yolu, scooter yoluna döndü. Yerine göre kaldırımda yerine göre cadde ve sokakta… Şehir scooterlara esir edildi.

Yarın Büyükşehirin durak ihalesini ve açığa çıkan 1 milyon 850 bin lirasını yorumlayacağız.

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.