banner114
banner146
banner122

Balık Karadeniz’in sofralarımıza cömertçe sunduğu en kıymetli besindir. Çocukluktan yaşlığa kadar, sağlığımızın korunmasında ve gelişmesinde son derece önemli bir rol oynar.Balık, sofralarımızda sık sık yer almalıdır. Ancak Türkiye’de ne yazık ki toplumun %8’lik bir kesimi haftada 2-3 kere balık tüketmektedir. Bu durum balığın sofralarımızda yeterince yer almadığının açık bir göstergesidir. Balık türüne göre değişiklik göstermekle beraber %15-20 oranında protein içermektedir. İnsan vücudunun üretemediği, dışardan alması elzem olan amino asitler içermektedir. Bu nedenle biyoyararlanımı yüksek bir besindir. Ayrıca EPA, DHA gibi çok kıymetli omega-3 yağ asitleri içermektedir. Bunun yanı sıra D vitamini, A vitamini ve E vitamininden zengindir. Ayrıca B 1 , B 2 , B 3 , B 6 , B 12 vitaminlerinden de zengindir. Fosfor, selenyum, potasyum, iyot, çinko, demir ve magnezyum minerallerini de içermektedir. Tüm bu besin ögesi bileşenleri özellikle çocukların büyüme gelişimine, nörolojik ve bilişsel fonksiyonlarına, kas iskelet sistemlerine katkı sağlamakta ve içinde bulunduğumuz pandemi sürecinde bağışıklık sistemini güçlendirmektedir. Ancak balığın tüm bu zenginliklerinden faydalanabilmek için doğru pişirme tekniğiyle servis etmemiz oldukça önemli. Mesela; balığın kızartılması ya da alkolle birlikte tüketilmesi biyoyararlanımını son derece azaltacaktır. Fırında pişirme yöntemini tercih etmek, rengârenk bol yeşil salata ile tüketmek en doğru tüketim yöntemidir. Balık tercih ederken de önceliğimiz hamsi, uskumru, deniz levreği, mezgit, somon gibi balıklarda yana kullanmalıyız. Orfoz, mercan, ton balığı tüketimini kısıtlamakta fayda var. Ağır metal içeriği çok yüksek olan kılıç balığı, köpek balığı, irigöz ton balığı gibi balıklar ise tüketilmemelidir. Mevsiminde dip balığı olmayan küçük balıklar her zaman için önceliğimiz olmalıdır. Balık tüketimi başta çocuklar, gebeler ve yaşlılar olmak üzere her yaş grubu için oldukça önemlidir. Kardiyovasküler hastalıklar, metabolik sendrom, obezite, kanser, depresyon, uyku kalitesi, bilişsel fonksiyon üzerine sağlığı geliştirici etki göstermektedir. Böylesine kıymetli bir besini yaşamımızın her evresinde tüketmeli, haftada en az iki gün balığa soframızda yer vermeliyiz.

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.
Avatar
bayana29 1 ay önce

balık güzel bir besin ama cok pahalı bilincsiz avllanma ve balık neslini tehlikeye atmakta ve bu durum bizleri hem maddi hemde beslenme duzeni acisinda zorlanmaktadır.

Avatar
Esnaf 1 ay önce

Trabzonda yaşıyoruz gelen misafire akçaabat köfte ikram ediyoruz. Yurt dışındaki gibi bizde balık hakettiği rağbeti görmüyor maalesef. En önemli protein kaynağımızı görmezden geliyoruz