banner114

Sosyal Güvenlik Kurumu sağlık hizmetlerinin fiyatlarını her yıl yayınladığı Sağlık Uygulama Tebliği (SUT) ile belirliyor. Gerek gördüğünde yıl içerisinde de güncellemeler yapıyor. SUT, ülkemizde sağlık hizmetlerinin yıl içerisinde Sosyal Güvenlik Kurumu ile sözleşme yapmış kamu veya özel bütün sağlık kuruluşlarının uyması gereken fiyat tarifelerini içeriyor. SUT, tanılara, hizmetlerin veriliş biçimlerine ve veren kurumlara göre detaylı bir şekilde sağlık hizmetlerinin fiyatlarını listeliyor. Örneğin, Sosyal Güvenlik Kurumu bir poliklinik muayenesini üniversite hastanesinden, devlet hastanesinden veya özel hastaneden farklı fiyatlardan satın alıyor. Ağırlıklı olarak belirli bir tanı veya işlem çerçevesinde bir araya gelen sağlık hizmetleri paket, ileri bir takım tetkik ve hizmetler hizmet başı ve yatak ücretleri gün olarak fiyatlanıyor.

SUT, verilmekte olan ruhsatlandırılmış veya onaylanmış bütün sağlık hizmetlerinin fiyatını barındırıyor. SUT, sadece bir fiyat listesi değil, aynı zamanda sağlık hizmetlerini yönlendirmede bir politika aracı özelliğini taşıyor.

SUT’un tek eksik yönü sağlık hizmetlerini fiyatlamanın, maliyetler üzerinden yapılandırılmamış olmasıdır. Başlangıçta maliyetler göz önüne alınmış olsa bile, zaman içerisinde enflasyon farklarının fiyatlara yansıtılmaması nedeniyle fiyatlar sağlık hizmetlerinin güncel maliyetlerini yansıtmamaktadır. Bu durum izlenen politikanın bir parçası olup bilinçli bir tercihi yansıtıyor.

Sağlık Bakanlığı kendi hastanelerinde global bütçe uygulaması yaptığı için her halükarda hastanenin giderleri karşılanıyor. SUT fiyatlarının düşüklüğü devlet hastaneleri yönetimleri açısından mali bir takım kısıtlılıklara sebep olsa bile, önemli bir soruna dönüşmüyor. Fakat düşük fiyat politikası, çalışan hekim ve hastane personelinin alacağı döner sermaye miktarını belirlemede etkili oluyor.

Pandeminin devam ettiği bu süreçte, hastanelere başvuran hasta sayısı büyük ölçüde azaldı. Kamu hastanelerinde, hükümetin resen hekim ve sağlık çalışanlarına ödediği döner sermaye payları devam etmediği takdirde, hastanelerin eskisi gibi hekim ve sağlık çalışanlarına döner sermaye ödemesi mümkün görünmüyor. Sürecin uzun sürmesi sorunun büyümesine neden olabilir.

SUT, Üniversite hastanelerinin verdiği sağlık hizmetlerinin fiyatlarını diğer hastanelere göre daha yüksek belirlemiştir. Fakat bunun yeterli olmadığı umumi olarak üniversite hastanelerinin sürekli batık olması ve çalışanlarına düşük döner sermaye vermelerinden anlaşılmaktadır.

SUT fiyatları, diğer hastanelere göre özel hastaneler için biraz daha düşük belirlenmiştir. Özel hastaneler belirlenmiş fiyatların iki katına kadar hastalardan katılım farkı alabiliyor. Fakat birçok uygulamada bu fiyat düzeyi yetersiz görüldüğünden vatandaştan alınan katılım payları iki katın üzerine çıkıyor ve paket fiyat içerisindeki hizmetler yeniden fiyatlanıyor. Bu durum özeli tercih eden vatandaşlar tarafından bilerek veya bilmeyerek makul karşılansa bile işleyişin meşruiyetine zarar veriyor.

Pandemi süreci, sağlık hizmetlerinin fiyatlama politikalarını gözden geçirmeye imkân tanımaktadır. Devlet ve kamu üniversite hastanelerinde mevcut sistem hekime “daha çok puan toplamak için daha çok hasta bak”, yönetime “daha çok döner sermaye geliri için daha fazla hastaya hizmet ver” diyor. Bu politika hizmetin sayısını ön plana çıkarırken, kalitesini arka planda tutuyor. Bunun sonucu yılda kişi başı dokuz-on kez hekime başvurma istatistikleri oluşuyor.

Pandemi sürecinde hasta sayısı önemli ölçüde azaldı. İzlenen “düşük fiyat, daha çok hasta, daha çok puan, daha çok para” politikasının karşılığı kalmadı. Kapıda bekleyen bakılacak hasta yok. Devlet ve kamu üniversite hastanelerinde, özellikle hasta muayene kalitesini artıracak, hekimin hastaya daha fazla zaman ayıracağı ve hastayı teknik olarak anladığı gibi insani olarak da anlayacağı “makul fiyat, makul süre, makul puan, makul para” politikasına geçilmelidir. Özel hastaneler içinde, fiyatlamada “meşruiyet” sorunu ortadan kaldırılmalıdır.

Doç. Dr. Sedat Bostan

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.