Bence Bu Yıl Bütçe Açıkları Cezalardan Kapatılacak

35 yıldır araba kullanırım. 30 yılı aşkın bir süredir kendi aracım var. Kabataslak bir hesapla bir milyon km araba sürdümdiyebilrim. Trafik kuralları...

35 yıldır araba kullanırım. 30 yılı aşkın bir süredir kendi aracım var. Kabataslak bir hesapla bir milyon km araba sürdümdiyebilrim. Trafik kurallarını ve trafik kurallarının gereğini hem bilir hemde kabul ederim.  İnsan bencilliği ile trafiği sadece kendine ait bir alan gibi görme eğilimi ile başkalarının haklarını ihlal edercesine her türlü şartı zorlar. En sağdan gelip bir kavşakta herkesin önüne geçebilir. Bazen uzun bir kuyruğa girmek yerenine herkesin önüne geçer ve bir sürü insanın hakkını ihlal edebilir. Hızlı gittiğinde trafik güvenliğini tehlikeye atabileceği halde sanki bütün yollar kendininmiş gibi davranabilir.

Herkese hız limiti sanki kendi üt segment aracına farklı bir limit tanımlanmış gibi hızla hareket edebilir. Unutmayalım ki trafik toplu olarak hareket edilen ve ortalama araçlara göre ve oranın yaya ve insan kalabalığına göre ayarlanmış ortalamalara göre limitler konulmuş bir alandır. Bunun içinde kısıtlamalar bireysel değil herkesi ilgilendirir.

Hız limitleri, ışık kuralları ve trafikte park etme etmeme kuralları hep herkesin faydasına olacak şekilde ayarlanmalıdır. Mesela şehirler arası yollardaki hız limitleri. Bölünmüş yollarda farklı çift yönlü yollarda farklıdır. Uzun bir yolda seyrederken yerleşim alanlarında hız limitleri düşer çünkü her an oluşabilecek bir trafik yoğunluğunda hızla hareket etme nedeniyle kaza yapabilme riskinin daha fazla olması nedeniyle araç trafiği yavaşlatılması gerekmektedir. Kavşaklarda da durum böyledir.

Hal böyle olunca trafik kurallarına uyulmamasının da bir yaptırımı olmalıdır elbette. Bu ya para cezası yada hem para hemde puan cezası vererek caydırıcılık sağlayıp insanları normlar içinde tutmak yanında kamu maliyesine de kaynak oluşturulması odaklanmaktadır.

2024 yıl bütçesiyle hükümete yuvarlak hesap 11.1 trilyon liralık harcama yetkisi verildi. Bu harcamaya kaynak olarak öngörülen kalemler ise ortalama 8,5 trilyonu vergi ve vergi dışı gelirlerle karşılanacak. Gelirle gider arasındaki 2,6 trilyonluk fark ise iç dış dış piyasalardan bulunacak borç ile karşılanacak.

Bütçe gelirleri arasında önemli bir kalem var ve ucu açık:Cezalar. Bunlar denetime ve kamunun bu konudaki kararlılığına kalmış. Trafik cezaları vergi cezaları ve usulsüzlük cezalarından bahsediyorum. Bütçede de buna ait bir öngörü var. Ne kadar: 119 milyar lira. Yani ne demek bu genel bütçenin %1’i cezalardan oluşacak. Yani ucu açık bir gelir kaynağı. EDS lerle kesilen cezalar bu alanda ucu en açık olanlar bence. Yolları güzel yap hız sınırını da olabileceğin en düşüğüne sabitle ve neredeyse geçen her araca ceza yaz. Bir ara Karadeniz sahil yolunda bu yapıldı. Ordu civarındaki EDS ler adeta para bastı. Aslına baktığınızda çevre yolu gibi olan bir yolda yerleşim yeri hız sınırını koyduğunuzda 50 km hızla geçmeniz gereken bir yerden 55 üzeri bir hızda geçerseniz 1. kademeden ceza almanız işten bile değil.   2024 yılında hız sınırını %10-30 oranında aşmanın cezası: 1.506 TLHız sınırını %30-50 oranında aşmanın cezası: 3.135 TLHız sınırını %50'den fazla aşmanın cezası: 6.439 TL. İtiraz yolu açık ama nasıl ispatlayacaksın öde kurtul yolu açık.

Bu hakikaten böylemi oluyor. Yetkililere sormak lazım ama 7-8 yıl önce ordu sahil yolunda bu şekilde bir uygulama ile kesilen cezaların usulsüz olduğuna dair itirazlarla cezaların iptaline dair kararlar alındığını medyadan okumuştum.

 Şimdi gelelim konumuza bu yıl bütçe açığı kapatmak için cezalara yüklenileceği kanaatindeyim. Lütfen dikkatli olalım. Kurallara tabi ki uymamız gerekir. Ama kamu idaresinin de buna herkesin hakkını koruyacak adil ve hakkaniyetli limitler getirmeleri gerektiğine inanıyorum. Ovanın ortasına yayla gibi yol yapıp hız sınırını 70 km yaparsanız geçen her araca ceza kesebilirsiniz. Bu kanuni olsa da hukuki olmaz. Vesselam.

# YAZARIN DİĞER YAZILARI

Yazar Mustafa Güveli - Mesaj Gönder


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Günebakış Trabzon Haber Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Günebakış Trabzon Haber hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Haber ajansları tarafından servis edilen tüm haberler Günebakış Trabzon Haber editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Günebakış Trabzon Haber değil haberi geçen ajanstır.



Anket Trabzonspor bu sezon ligi kaçıncı sırada bitirir?