Demiryolu Da Gidiyor, Kendine Gel Ey Trabzon!

Ulaştırma Bakanı Sayın Abdulkadir Uraloğlu’nun Demiryolu ile ilgili açıklaması, bugüne kadar bilinmeyen bazı gerçekleri önümüze koydu. Trabzon 80 yıl...

Ulaştırma Bakanı Sayın Abdulkadir Uraloğlu’nun Demiryolu ile ilgili açıklaması, bugüne kadar bilinmeyen bazı gerçekleri önümüze koydu. Trabzon 80 yıldır demiryolu bekliyor. Bir zamanlar Demirperde’ye (Sarp’a) yakınlığı dolayısıyla adeta çıkmaz, sokağın bir parçası olan Trabzon, Demirperde’nin yıkıldığı 1990 yılından bu yana tam 34 yıldır adeta Demiryolu ile yatıp kalktı. Adına platformlar kuruldu. Dönemin Başbakanı Ahmet Davutoğlu ve Cumhurbaşkanı Tayyip Erdoğan tarafından söz verildi. Ancak bugün gelinen noktada Trabzon, Erzincan demir yolu hattını kaçırmak üzere…

Erzincan-Trabzon Demiryolu’nun proje ihalesi 2018 yılında yapıldı. Sayın Cumhurbaşkanı hem 2018 genel seçimlerinde hem 2019 yerel seçimlerinde Erzincan-Trabzon Demiryolu’nun yapım işinin 2023 yılında yapılacağı müjdesini Trabzon meydanından iki kez verdi. Aynı tarihlerde dönemin Başbakanı Binali Yıldırım ise bakın neler dedi: “Gazi Mustafa Kemal Atatürk'ün vasiyeti" olan ve 100 yılı aşkın süredir beklenen Erzincan- Gümüşhane-Trabzon demiryolunun 2023'e kadar yapılacaktır. Erzincan'a demir yolu getirdik. Şimdi Trabzon'u Erzincan'a oradan Orta Asya'ya ve Avrupa'ya bağlayacağız. Erzincan - Trabzon demiryolu Gazi Mustafa Kemal Atatürk'ün vasiyetidir. Erzincan - Gümüşhane - Trabzon demir yolunu 2023'e kadar biz yapacağız. Hayırlı olsun. 2 tünel var ve her biri 23 kilometre. Zigana'nın altından giriyor, Gümüşhane'den çıkıyor. Zor diye bırakıp kaçacak halimiz yok. Zor olan hemen yapılır. İmkânsız olan biraz zaman alır. Trabzon-Erzincan arasında yapacağımız yeni demir yolu şehrimizin cazibesini artıracak bir projedir. Trabzon- Erzincan arasında hızlı tren projemizi hayata geçirerek hızlı tren ağına ilave edeceğiz. Bu hattın etüt çalışmaları devam ediyor”

2020 yılının Ağustos ayında bahse konu demiryolunun etüd projesi tamamlanmış ve bakanlığa teslim edilmiştir. Bu konuda Trabzon Ticaret ve Sanayi Odasında bir araya gelen dönemin TTSO Başkanı Suat Hacısalihoğlu ve platform üyeleri (Makine Mühendisi Şaban Bülbül ve İnşaat Mühendisi Mustafa Yaylalı), Demiryolu’nun 2021 yılı yatırım programına alınması gerektiğini savunan ortak bir açıklama yapmıştır.

İşte ne olduysa bundan sonra oldu. Gelişmeler farklı yöne evrildi. Rize STK’ları, Erzincan Demiryolu aleyhine kampanyalar başlattı. Bu yola para harcanmayacağını savunarak Sarp-Samsun arasına demiryolu yapılması gerektiğini dillendirdiler. Bölgedeki esnaf odalarını toplayıp deklerasyonlar yayınladılar. Hatta bazılarına katıldığı için Trabzon Esnaf Odaları Birliği yönetimini eleştirmiştik.

Tartışma devam ederken 2020 yılı ortalarında Rize Milletvekili Muhammet Avcı ilk kez Erzincan Demiryolu’nun Erzurum üzerinden Rize İyidere’ye bağlanacağını dillendirdi. Avcı, 4 Eylül 2020 tarihinde yaptığı açıklamada şunları söyledi: “İyidere ilçesinde yapımı için ihalesi gerçekleştirilen lojistik merkezinin hızlı tren hattıyla beslenmesi için çalışmalar son aşamaya geldi. Hem yük taşımacılığı hem yolcu taşımacılığı için yapılmış özel bir hat olacak. Proje gerçekleştiğinde Erzurum'un Aşkale ilçesinden, Türkiye'nin muhtelif bölgelerine ulaşan kuzey-güney ve doğu-batı istikametlerindeki ana hatta bağlanacağız. Demiryolu ile birlikte lojistik merkezi İran, Çin ve Rusya gibi dev pazarlara bağlanacaktır. Bu proje uzun zamandır üzerinde çalıştığımız ve başlattığımız çalışmadır. Proje özgündür ve lojistik merkezi büyük pazarlara bağlama projesidir. Bölgede yapılacak diğer projelerin yerine yapıldığı bilgileri ise spekülatiftir.” Bu açıklama, Erzincan-Trabzon Demiryolunun kadük hale getirileceğinin ilk işaretidir.

Rize Milletvekili Avcı da bilir ve herkes bilir ki, bu devlet Rize’ye Erzurum’dan Trabzon’a da Erzincan’dan iki ayrı demiryolu bağlayamaz. Avcı’nın spekülatif dediği şey ‘Erzincan-Trabzon Demiryolu’nun lojistik merkez gibi Trabzon’dan Rize’ye kaydırılmasıydı’ Olay spekülatif değil gerçekti.

Az gitmedik, uz gitmedik… Dere tepe düz gitmedik. Sonunda önceki gün Erzurum-Bayburt- İyidere demiryolu proje ihalesinin yapıldığını öğrendik. Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu geçtiğimiz hafta projesi devam eden demiryolu haritasını yayınladı. Toplam 4 bin 479 kilometre… Erzincan Trabzon bir yanda, Erzurum-Rize diğer yanda… İkisinin de projesi hazırlanıyormuş! Halbuki Erzincan-Trabzon Demiryolu etüt projesi 2018 yılında ihale edildi ve 2020 yılında bitti. TTSO’da o tarihte yapılan basın toplantısı bunun içindi. Bizler, Trabzon olarak yatırım programına alınmasını beklerken “yeniden ihale” programına sokmuşlar. Belli ki Erzurum-Rize’yi onaylayacak, Erzincan-Trabzon’u iptal edecekler. Bu kadar net. Başka türlü, bitmiş bir projeyi yeniden yapılıyormuş gibi göstermek niye? Zaten bu konuda Rize Milletvekili Muhammet Avcı müjdeyi verdi bile. “Erzurum-Rize Demiryolu proje ihalesi yapılıyor. Hayırlı olsun” dedi. İşte Avcı’nın son mesajları… “Verdiğimiz büyük mücadele sonucunda ulaştırma bakanlığımızın yüksek hızlı tren yatırım planlaması ağına Rize’yi de sokmuş olduk. Rize’yi ve lojisitik limanınızı hem Sarp’a hem de Erzurum’a bağlayan hatları ulaştırma bakanımız bugün açıkladı. İlimize hayırlı olsun.” Bu ifadeler, Trabzon’un 80 yıldır beklediği ve Atatürk’ün vasiyeti olan Demiryolu beklentisinin bitmesi demekti.

Peki ne yapmalı? Siyaseten iradesini yitiren Trabzon nasıl davranmalı. Trabzon, kendi dinamiklerine güvenmeli. Zira bu kenti ayakta tutan tarihinden aldığı kendi dinamizmidir. Bize göre yeni bir platform şart… Erzincan- Trabzon Demiryolu Platformu… Şu sloganla yola çıkılmalı: “Erzincan-Trabzon Demiryolu yoksa oy da yok” Zira Trabzon’un 80 yıldır beklediği Demiryolu siyasi güçle elinden alınıyor. Siyasi irade Trabzon’un elinden alınan yatırımları engelleyemiyor. Geriye halkın iradesi kaldı. Halkın 1. derece temsilcileri STK’ların tavrı… Bu kalem kurulacak platforma gönüllü katılmaya hazırdır. Söz konusu Trabzon ise siyaset teferruattır.

# YAZARIN DİĞER YAZILARI

Yazar Ali Öztürk - Mesaj Gönder


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Günebakış Trabzon Haber Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Günebakış Trabzon Haber hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Haber ajansları tarafından servis edilen tüm haberler Günebakış Trabzon Haber editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Günebakış Trabzon Haber değil haberi geçen ajanstır.



Anket Trabzonspor bu sezon ligi kaçıncı sırada bitirir?