Profesyonelleşme Düzeyi Yüksek Kurumlarda Yönetim Yaklaşımı

Yönetimin temel dayanakları ve fonksiyonları aynı olsa bile sektörler ve kurumlar arasında önemli tasarım ve uygulama farklılıkları vardır. Genel ol...

Yönetimin temel dayanakları ve fonksiyonları aynı olsa bile sektörler ve kurumlar arasında önemli tasarım ve uygulama farklılıkları vardır.

Genel olarak mal ve hizmet sektörü yapısal olarak birbirinden ayrıştığı için yönetim argümanları önemli ölçüde farklılaşır.

Hizmet sektöründe, mal sektörünün aksine, soyutluk derecesi yüksek işler üretilir.

Ve üretimin miktarı ve kalitesi hizmet sunucuların kişisel birikimlerine ve yeteneklerine bağlı olarak gerçekleşir.

Bu nedenle hizmet sektöründeki kurum veya işletmelerin yönetiminde öğrenen organizasyon ve personel güçlendirme yaklaşımlarının daha etkilidir.

Hizmet sektöründe çalışanların profesyonelleşme düzeyi, meslekleşme seviyesi ve mesleki otonomi düzeyi arttıkça yönetim yaklaşımının katılımlı yönetime ve yönetişime doğru kayması beklenir.

Hastaneler ve üniversiteler hizmet sektöründeki bu duruma örnek gösterilecek önemli ve yaygın kurumlardır.

Ayrıca tasarım ve yenilik üreten araştırma- geliştirme firmaları ve birimleri bu konunun uç örnekleridir.

Bu tarz kurumlarda çalışanlara; hekimler, akademisyenler, yazılımcılar, mühendisler ve araştırmacılar örnek verilebilir.

Bu mesleklerde, profesyonelleşme, meslekleşme ve mesleki otonomi düzeyi çok yüksektir. Bu durum aynı zamanda önemli bir avantaj da sağlar.

Profesyonelleşme ve mesleki otonomisi yüksek mesleklerde çalışanların mesleki sorumluluk algısı yüksek olur. Bu meslek erbabı birçok mesleki faaliyetini yönetimlerden bağımsız olarak kendi mesleki sorumluluklarıyla gerçekleştirir.

Örneğin hekimler hastaları, akademisyenler öğrencileri için gerekenleri yapar, akademisyenler belirli bir düzeyde bilimsel çalışmalarını sürdürürler.

Çünkü profesyonelleşme düzeyi yüksek olan bu gibi mesleklerde çalışanların iç motivasyonları da yüksektir.

Bu durum belirli düzeyde görevlerin yapılması ve üretimin sürdürülebilirliğini garanti eder. Kurum yönetimden bağımsız olarak kurum göstergeleri yatayda bir seyir izleyebilir.

Fakat daha fazlasını yapabilmek ve başarı hikâyesi yazabilmek için yönetimlerin işi zordur.

Çünkü bu çalışanların yönetilmesi, yönlendirilmesi ve dışsal faktörle motive edilmesi de bir o kadar komplekstir.

Yönetimler, bu kurumlarda yönetsel yapılarını oluştururken içsel dinamikleri yönlendirebilen, formal ve informal çalışan gurupları üzerinde etkili olabilecek ortak elemanlarla çalışmayı tercih etmelidir.

Kurumun kendi içindeki departman yöneticilerinin etkileyici ve vizyoner olması üst yönetimlerin işini kolaylaştırır.

Profesyonelleşme düzeyi yüksek olan kurumlarda;

Etkisiz bir yönetimde kurum göstergeleri yatay,

İş barışını bozan bir yönetimde kurum göstergeleri negatif,

Etkili bir yönetimde kurum göstergeleri pozitif,

Başarılı bir yönetimde kurum göstergeleri sıçrayışta seyreder.

Yılsonu itibariyle, her yönetim stratejik yönetim döngüsü içinde, faaliyet raporlarıyla kendini değerlendirerek, yeni yılın planlarını gözden geçirmelidir.

 

 

Prof. Dr. Sedat Bostan

# YAZARIN DİĞER YAZILARI

Yazar Sedat Bostan - Mesaj Gönder


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Günebakış Trabzon Haber Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Günebakış Trabzon Haber hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Haber ajansları tarafından servis edilen tüm haberler Günebakış Trabzon Haber editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Günebakış Trabzon Haber değil haberi geçen ajanstır.



Anket Trabzonspor bu sezon ligi kaçıncı sırada bitirir?
Tüm anketler