banner114

Yönetim yaklaşımları içerisinde düzensiz veya kurumsal düzenlemeler dışında anlamına gelen informal iletişim ve informal örgüt kavramları yaygın kullanılır. İnformal yönetim kavramını ise belki de ilk kez okuyorsunuz. Normal şartlarda işletme veya kamu kurumları mevcut örgüt yapısı içerisinde oluşmuş olan bürokratik yapı ve hiyerarşi üzerinden yönetilir. Elbette bir takım İnformal ilişkiler ve baskı grupları yönetim üzerinde etkili olmaya çalışır. Çıkar grupları formal veya informal yollarla yönetimi kendi çıkarları doğrultusunda karar aldırmaya veya uygulamalar yaptırmaya zorlar. Fakat her halükarda kararlar kurum yönetiminin mevcut yapısı ve hiyerarşi içerisinde tanımlanmış yetki ve sorumluluklar çerçevesinde oluşur.

Yönetsel kararların, formal örgüt yapısı içerisinde tanımlanmış makamların dışında üretilmesi ve uygulamaya konulması tarafımızca informal yönetim olarak nitelenmektedir.  Normal şartlarda yasal yetki kullanan değişik kademelerdeki yöneticilerin yetkilerini kullanmada çekingen davrandığı, ancak farklı mecralardan gelen onaylar veya emirler doğrultusunda hareket edebildikleri anlaşılmaktadır. Böylece formal kurum yapısı dışında oluşan bir yönetimin varlığından söz edilmesi mümkün olur.

İnformal yönetim anlayışı hipotez düzeyinde bir varsayımımızdır. İnformal yönetimde, yetkili ve sorumlu örgütsel bürokrasinin yönetsel kararları üretmede yetersiz kaldığı gözlenir. Kurum içi veya kurum dışı doğrudan yetkili ve sorumlu olmayan kişi veya oluşumlar yönetsel kararları üretir, fakat kararlarını formal yönetim üzerinden işleme koyar. Görünüşte formal ve yasal bir süreç işlemekle birlikte, gerçekte informal bir yönetimin yasallaştırılması söz konusudur.

İnformal yönetim daha önce nepotizim (kayırmacılık) veya torpil gibi formal yönetim üzerinde etkili olan uygulamaların dışında bir durumdur. Neepotizm veya torpili geçerli kılan mevcut formal yönetimdi. Nepotizm uygulamasını formal yönetim ya isteyerek veya baskı altında kalarak kendi aldığı kararla icraya taşıyordu. İnformal yönetimde ise özellikle karar alma süreci formal yönetim yapısının ve hiyerarşisinin dışına taşınmaktadır. Formal yönetimdeki karar vericilerin dışında resmiyeti olmayan, yani yasal veya örgütsel düzenlemelerle tanımlanmamış kişi veya oluşumlar karar yapıcı olarak davranmaktadır.

İnformal yönetim, işe alım süreçleri, kariyer ilerlemesi, yükselme, alım-satım, ihale işleri gibi uygulamalarda yaygın olarak gözlenir. Örneğin, bir kurumda işe alma, atama ve yükseltme ile ilgili kararları bir danışman verir hale gelebilir. Normal şartlarda işe alma, atama ve yükseltme süreçlerini tanımlanmış komisyonlar ve yetkili makamlar yapar. Fakat İnformal yönetimde bu komisyon ve makamlar bu danışmanın aldığı kararları uygulamak ve bir yönüyle yasallaştırmak görevini üstlenir. Çoğu zaman yetkileri informal yollardan ele geçiren kişi kıdem veya statü açısından örgütün alt katmanlarından biri olabilir. İlginç bir şekilde o kişiden çok daha statülü veya üst olan kişiler iletişime geçerek veya ricacı olarak yasal haklarını ve yasal olmayan taleplerini karşılamaya çalışır. İşlem sonucu yasal sorumluluk imza atan kişilerin üzerine kalır. Bu nedenlerle informal yönetimin ispatlanması çok zordur. Benzer uygulamalar ihale kararları veya birçok uygulamada söz konusu olabilir.

Daha çok geçiş dönemlerinde, yönetici değişikliklerinde ve sistem değişikliklerinde değişimi yönetmede biraz da bilinçli olarak informal yönetimi başvurulduğu görülür. Fakat özellikle yöneticilerin ehliyetsizlikleri, mesleki, yönetsel veya ahlaki zaafları informal yönetimin kapılarını açar. Yetkinlik üzerinden göreve gelmeyen yöneticiler “yönetme korkusuna” kapılır. Onların bu hallerinden alt, üst ve kurum dışı çıkar odakları veya farklı amaçları olan mecralar yararlanır. Mesleki, yönetsel veya ahlaki zaafları olan yöneticilerde birçok yasal yetkisini kurum içi veya kurum dışı mecralara bir şekilde devrederek informal yönetime yol verirler.  

Bu durum da karar ve yönetim süreçleri nepotizme daha açık hale gelir. Belki formal yönetimde istisna olan adam kayırmacılık ve torpil esas yol olur, yasal yollarla iş yapma ise istisna olur.

Üst yöneticiler şayet kurumun mevcut yönetim yapısıyla yola devam etmek istemiyorsa yöneticileri değiştirmeyi yeğlemelidir. İstediği kişileri makul şartlar altında yönetime getirebilmelidir. Kamuda orta ve üst yöneticiler sözleşmeli hale getirmek bunu sağlayabilir.

İnformal yönetimi çare görmek, bulanık suda balık avlamayama benzer.

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.
Avatar
Ramazan Özsoy 2 hafta önce

Sedat Hocam selamünaleyküm güzel ,arı ,duru bir yazı olmuş çok istifade ettim. Tebrik ederim.

banner108