banner114
banner146
banner122

E vitamini tokoferol ve tokorienol bileşiklerine verilen genel isimdir. 1936 yılında keşfedilmiştir. Tokoferol adı latince yavru kelimesinden gelmektedir. En zengin kaynağı buğday embriyosudur. Buğday embriyosu buğdayın içinde yer almaktadır. Ruşeym olarakta bilinir. Tahılın yeni bir bitki oluşturmak üzere çimlenen bölgesidir. Oldukça yoğun E vitamini içerir. Ruşeym tokoferol isminin köken aldığı yavru kelimesini buğdaydaki görev ve konumu itibari ile yansıtmaktadır. Diğer E vitamininden zengin besinler, soya yağı, bitkisel yağlar, margarindir. Fındık, yer fıstığı, zeytinyağı, kuru baklagiller, tereyağı, yeşil yapraklı sebzeler de iyi kaynakları arasında yer almaktadır. E vitamini vücudumuzda beyin, cilt, göz, kalp, kas, gibi dokularda oldukça yoğun bulunmakla beraber diğer dokularda da yer almaktadır. En önemli görevi antioksidan rol oynamasıdır. Serbest radikal hasarına karşı organizmayı korur. Bu görevi başta kanser olmak üzere pek çok hastalığa karşı koruyucu etki gösterir. E vitamini aynı zamanda hipokolesterolemiktir. Vücutta kolesterol sentezini azaltır ve kardiyovasküler hastalıklara karşı koruyucu rol alır. Göz sağlığı üzerine dejenerasyon gelişimini yavaşlatır, katarakt oluşumunu geciktirir. Bir diğer önemli etkisi bağışıklık sistemi üzerinedir. Vücudumuzda savaşçı görev üstlenen imün yanıtı artırmaktadır. Ayrıca diyabet ile ilgili yapılan çalışmalar E vitamini alımının diyabet gelişminde rolü olan oksidatif strese karşı koruyucu etki gösterdiği belirtilmektedir. Bununla beraber demans, alzheimer gibi nörodejeneratif hastalıkların gelişimini azaltıcı ve koruyucu etki göstermektedir. Bahsettiğimiz pek çok sağlığı koruyucu ve hastalıkları önleyici etkilerini göz önüne alındığında E vitamini oldukça önemli bir vitamin olarak beslenme planımızda yer almalıdır. E vitamini yetersizliği, altta yatan farklı bir patoloji olmadığı müddetçe insanlarda görülememektedir. Ancak E vitamini alımını artırmak için zengin kaynaklarının başında yer alan besinleri bolca tercih etmeliyiz, tahıl gurubu besinleri tam tahıllar olarak tüketmeli; ceviz, fındık, fıstık gibi yağlı tohumları çiğ ve tuzsuz tercih etmeli, bitkisel yağları tüketirken kızartma yapmamaya özen göstermeliyiz.

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.