banner114

Terminale üniversite de ses yüksetti

Değirmendere Vadisinde ihale edilen yeni terminal binasının arazi şartlarını değerlendiren KTÜ İnşaat Mühendisliği Hidrolik Ana Bilim Dalı Başkanı Prof. Dr. Ömer Yüksek, Değirmendere’de dere yatağının aşırı daraltıldığını açıkladı.

Yeni terminal için ayrıntılı yüzlerce sayfa rapor hazırlanması gerektiğini ifade eden Prof. Dr. Yüksek, Değirmendere Vadisinde yaşanabilecek herhangi bir taşkınla ilgili doktora tezlerinin yazıldığını, birçok çalışmanın yapıldığını belirtti. Devlet Su İşleri’nin, Tarım Bakanlığına bağlı Su Yönetimi Genel Müdürlüğü’nün konuya ilişkin birçok raporunun yer aldığını, kendi danışmanlığında yapılan 2 doktora tezinin de olduğunu kaydetti.

ANORMAL YAĞIŞ VE DEBİLERLE KARŞILAŞIYORUZ

Yüksek, “Taşkın koruma önlemleri alınmış mı? Burası Değirmendere’nin kenarı. Hep derelerin yanına yapılarımızı yaparız. Sonra ‘vahşi dere’ deriz. Dereyi kendi haline bırakmayınca sıkıntılarla karşılarız. Konuşuyoruz ama fayda etmiyor. Taşkın bölgesi, taşkın koruma duvarıyla önlem alınabilir mi, alınır belki. 10 yılda bir beklenen taşkına karşı mı, 100 yılda bir gelmesi beklenen taşkına mı önlem alındı? Küresel ısınmalar nedeniyle sel ve taşkınlar çoğaldı. Hangi taşkının ne zaman geleceğini bilemezseniz. 500 yılda bir beklenen taşkın da gelebilir. Küresel ısınmanın etkisiyle anormal yağış ve bunun sonucunda anormal debilerle karşılaşıyoruz.” diye konuştu.

ÇOK HASSAS BÖLGE

Trabzon Büyükşehir Belediyesinin Değirmendere havzasında inşa edilecek terminal için taşkın çalışmasına değinen Yüksek, “DSİ,  ya da Su Yönetimi Genel Müdürlüğü, üniversite veya uzman ekipler burayla ilgili spesifik olarak ayrıntılı hidrolik ve hidrolojik analiz çalışması yapılmışsa tamam. Ama yapıldığını zannetmiyorum. 100 yılı baz alarak 8 metre yüksekliğinde taşkın koruma duvarı yaptınız. Ya 500 yılda tekerrür eden taşkın gelirse ne yapacaksınız? Otogar denilen yer hassas bölge. Allah korusun büyük taşkın gelirse orada kaç araç olacak, yüzlerce vatandaş olacak.” şeklinde ifade etti.

ADIM ADIM GEZDİM.. DERE YATAĞI ÇOK FAZLA DARALTILDI

Değirmendere’de yapılaşmayla dere yatağının çok daraltıldığına dikkat çeken Prof. Dr. Yüksek, “Bu havzayı Maçka Zigana’dan sahile kadar adım adım gezdim. Değirmendere kısmı çok problemli. Sanayi tesisleri, otogarın yapılması… Dereler çok daraltılmış. Dere kendisine yapılanı yanına koymaz. O kısım çok daraltılmış kesitler. Deliklitaş’tan aşağısı felaket daraltılmış. Belki bunu analiz yapmak için sayfalarca analiz yapmak lazım. 20 Haziran 1990 selini çok iyi hatırlarım. Neler yaşadık. Bir insan canının maddi karşılığı yoktur.” dedi.

MERCEK ALTINA ALMAK GEREKİR

Terminalin yapılacağı alanın spesifik incelenip raporun hazırlanması gerektiğini söyleyen Prof. Dr. Yüksek, “Tüm Değirmendere’yi ilgilendiren değil, sadece terminalin yapılacağı yere özel bir çalışma var mı bilmiyorum, ama olması gerekir. Orayı mercek altına almak lazım. Yüzlerce sayfa rapor hazırlandığından emin değilim. DSİ ya da Su Yönetimi Genel Müdürlüğü’nün raporları çok geneldir.

DEVLETİN YAPILARI SU ALTINDA KALIYOR

Çoğu yerlerde devlet kurumları tarafından yapılan binalar taşkının altında kalıyor. Bunu en son Kastamonu, Sinop’ta gördük. Solaklı Vadisinde de problemler var. Değirmendere çok daha riskli.” ifadelerine yer verdi.

HABER:Rabia MOLLAOĞLU

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.