banner114

İller mücadeleyle değil  iş birliğiyle refahı sağlamalı

KTÜ Şehir ve Bölge Planlama Bölümü Başkanı Prof. Dr. Dilek Beyazlı, Doğu Karadeniz’in bölgesel kalkınması, gelişim eğilimleri ve ulaşım kararları konusunda açıklamalarda bulundu.  2017 tarihli Çevre Şehircilik Bakanlığı onaylı Çevre Düzeni Planı hazırlandığını kaydeden Beyazlı, “Batı Anadolu’yu Karadeniz’e bağlayan hat Erzincan-Gümüşhane-Trabzon hattı ve Torul ilçesinden ikiye ayrılan diğer bir kolda Tirebolu’ya ulaşıyor.” dedi. Beyazlı, Ulaştırma Bakanlığının il raporları incelendiğinde yatırım programlarında Erzincan-Trabzon hattının tanımlı olduğu, Rize il raporunda güney bağlantılı bir demiryolunun yer almadığını da ifade etti.

İLLER İŞ BİRLİĞİ İÇİNDE OLMALI

DOKAP çalışmasında bölge merkezinin Trabzon olarak belirlendiğine dikkati çeken Beyazlı, “Bölge Planları, Çevre Düzeni Planları gibi üst ölçekli planlar bölgenin gelecek 20-25 yılına ilişkin resmin-vizyonun tanımlanmış olduğu planlardır. DOKAP Bölgesel Gelişme Planında bölge yerleşmelerinin kademelenmesi ve gelişme eğilimleri tanımlandı. Trabzon bölge merkezi oldu. Trabzon-Rize kentsel gelişme kolidoru ile yerleşmeler arasında sanayi-hizmet sektörlerinde iş birliği ve gelişme potansiyelinin artırılması öngörüsü söz konusudur. İller birbiriyle mücadele ederek değil, birbirini destekleyerek, eksiğini kapatarak rekabetçi ancak öncelikle işbirlikçi olarak bölgesel kalkınmayı ve refahı sağlamalıdır.” ifadelerini kullandı.

TRECECA PROJESİNE DİKKAT ÇEKTİ

Demiryolunun bölgenin kalkınması için çok önemli ve elzem bir yatırım olduğunu kaydeden Prof. Dr. Beyazlı, “Doğu Karadeniz’in Doğu Anadolu ile bağlantısının kurulması, ürünlerin çok modlu ulaşım bağlantıları ile dünya pazarına açılması ve yoğun kentsel nüfusun güvenli erişiminin sağlanması bölgenin refahı ve kalkınması açısından çok değerlidir. TRECECA (TRAnsport Corridor Europe Caucasus and Asia) Asya’yı Kafkasya ve Karadeniz üzerinden Avrupa’ya bağlamak üzere oluşturulan koridor açısından Samsun-Sarp demiryolu bağlantısı büyük önem taşımaktadır. Avrupa-Kafkasya-Asya Ulaşım Koridoru çok modlu (karayolu- denizyolu-havayolu- demiryolu) ulaşım bağlantılarını içeren Trabzon Limanı’na özel bir görev yükleyen ulus aşırı bir projedir. Dolayısıyla, bu projelerin önemli bir parçası olan demiryolu-liman bağlantıları bilimsel temelli çalışmalara dayanmaksızın yalnızca alternatif hatlar üzerinden tartışma fayda sağlamayacaktır. Bu hatların fizibilitesi yapılmasının yanı sıra yapılacak yatırımın çarpan etkisi üzerinden bir değerlendirmesi daha yararlı olacaktır. Bölgenin ya da yerleşmenin potansiyelleri, sektörel çeşitliliği, kaynakları ulaşım bağlantılarının güçlenmesi sonrasında ne düzeyde artacak, bu yatırımlar nasıl bir nüfus yoğunluğuna hizmet sağlayacak, çevresel ve sosyal etkileri gibi kritik sorular bazen yatırımın maliyetindeki farklılıkları göz ardı etmenizi gerektirebilir. Yani, her zaman en doğru yatırım en az maliyetli yatırım değildir. En az maliyetle, en çok fayda sağlayan yatırımdır.” şeklinde konuştu.

“HER YERİN KENDİNE ÖZGÜ POTANSİYELİ VAR”

Güzergahların nasıl belirlendiğine ilişkin de bilgiler paylaşan Beyazlı, “Bu güzergahlar pek çok belediyeden kamu kurumundan görüş alınarak, bilimsel değerlendirmelere dayanarak oluşturulmuş olması gereken güzergahlardır. Enerjimizi, kaynaklarımızı etkin kullanmak adına, öncelikli olarak Samsun- Sarp bağlantısına odaklanmak ve Doğu Karadeniz’in demiryolu hayalini/beklentisini gerçekleştirmek gerekir. Böylece, limanları, merkezleri birbirine bağlayan yoğun nüfusa hizmet verecek bir ağın ana aksını oluşturup, Batı Anadolu ve Doğu Anadolu kanallarını değerlendirip en büyük çarpan etkiye sahip güzergâhları ve yatırım kararlarını oluşturarak bölgesel kalkınmayı sağlamalıyız.” değerlendirmelerinde bulundu.

HABER: Songül MAZLUM

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.