banner114

Deniz erozyonundan havalimanı korunmalı

TRABZONLU Jeoloji Mühendisi Prof. Dr. Osman Bektaş, Trabzon Havalimanı’nda önceki gün belirli saatlerde uçuş trafiğinin durdurulması üzerine uyarılarda bulundu. Prof. Dr. Bektaş, “İnsanlar daha önce havalimanını korumak için kuzeyde istinat duvarı yapmış, o istinat duvarı doğuya doğru devam etmiyor. Bunun doğuya doğru devam etmesi lazım. Deniz erozyonundan özellikle doğu kısmını korumak lazım. Orası çok dar. Yağışlı havalarda ya da pilotaj hatasında felaketi yaşayabiliriz.” dedi. 

Trabzonlu Jeoloji Mühendisi Prof. Dr. Osman Bektaş, Trabzon Havalimanı’nda önceki gün belirli saatlerde uçuş trafiğinin durdurulması üzerine uyarılarda bulundu. Trabzon Havalimanı’nda yaşanan ondülasyon sorununu değerlendiren Bektaş, “DHMİ’den açıklama yapıldı. ‘Piste çatlak yok. Ondülasyon var.’ diyorlar. İster ondülasyon olsun, ister kırık olsun. Zemindeki deformasyonu gösterir. Ondülasyon kırılmanın birinci aşamasıdır. Ondülasyon zemindeki pistin altında, zeminde farklı oturma, zeminde akma gibi nedenlerden dolayı yüzeyde oluşur. İleri ki aşaması da kırılmadır. Bunun en güzel örneğini Akyazı Stadı’nın girişinde görebilirsiniz. Orada zeminde farklı kırılmalar görebilirsiniz. Ondülasyon eşittir kıvrım. Bunların olabilmesi için mutlaka zeminde kırılma olması lazım. Akma, farklı oturma gibi yapıların olması lazım. Şimdi bu yapılar görülmüş ki pistin kuzeyinde pist yapıldıktan sonra istinat duvarı çekilmiş. Yani pistin deniz tarafında pisti koruyan bir istinat duvarı. Bu istinat duvarını niye yapmışlar? Pisti korumak için. Pistteki zemin problemlerini yok etmek için istinat duvarı yapmışlar. Bu istinat duvarına rağmen yine pistin denize bakan taraflarında akma yapıları görünüyor. Kaldı ki bazı yerlerde istinat duvarı da yok. Pistin en doğu kısmında muazzam bir deniz erozyonu var. Deniz pistin bulunduğu yeri alttan sürekli oyuyor. Dolayısıyla denize doğru üstten sürekli akmalar geliyor. Bugün gidip bunu orada görebilirsiniz. Pistin doğusu şiddetli deniz erozyonundan dolayı en dar kısmıdır. 2018’de pistten çıkan uçakta bu dar kısımdan aşağı doğru düşmüştür. Bu bakımdan buraların genişletilmesi lazım. Pistin deniz erozyonundan korunması lazım.” uyarılarında bulundu. 

HAYATA GEÇİRİLMESİ GEREKEN İKİ ÖNLEMİ SIRALADI

Havalimanında yolcu trafiğini aksatan sorunun yeniden yaşanabileceğine işaret eden Prof. Dr. Bektaş, “Yarın başka yerde aynı şey olacak. Köklü çözümler üretmek lazım. Trabzon Havalimanı çok önemli bir liman. Benim söylediğim tedbirleri almak havalimanının kapatılmasını kesinlikle gerektirmiyor. Yeter ki bu işin ciddiyetinde olsunlar. Uçağın zemine inişini engelleyen bir olay var değil mi; ister ondülasyon olsun ister kırık olsun. ‘Bu yapı burada oldu bitti.’ demek yanlış. Palyatif çözümler alarak ‘Burası oldu bitti. Burayı düzelttik.’ demek yanlış. Yarın daha büyük bir felaket olabilir. Onun için benim söylediğim zor değil. Nasıl ki insanlar daha önce havalimanını korumak için kuzeyde istinat duvarı yapmış, o istinat duvarı doğuya doğru devam etmiyor. Bunun doğuya doğru devam etmesi lazım. Deniz erozyonundan özellikle doğu kısmını korumak lazım. Orası çok dar. Yağışlı havalarda ya da pilotaj hatasında aynı felaketi yaşayabiliriz. O bakımdan bunları dikkate almamız lazım.” değerlendirmelerinde bulundu.

HABER: Songül MAZLUM

Anahtar Kelimeler:
TrabzonBektaşJeoloji
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.