banner114

Trabzon, kaç zamandır dolmuş sisteminde dönüşüme kilitlendi. Engelli mevzuatı 15 Temmuz’a kadar kamu binalarının ve doğal olarak dolmuşların engellilerin ulaşımına (binişine) uygun hale getirilmesini öngörüyor. Bu temel sebep üzerine oturan dönüşüm adeta 15 Temmuz’u son tarih olarak gösteriyor.

Şoförler ve Otomobilciler Odası Başkanı Ömer Hakan Usta’nın seçim sonrası kilitlendiği projeye Başkan Murat Zorluoğlu da inandı. Aslında Trabzon’un dönüşümden daha önce, trafik sorununun halledilmesine ihtiyacı var. Maraş Caddesinin trafiğe kapatılması gibi bir beklentisi var. Lakin dolmuş dönüşümü garip bir biçimde öne geçti. Başkan Zorluoğlu sahiplenince birinci gündem maddesi haline geldi.

Önce “17+1” sistemi, ardından “12+1” sistemi gündeme geldi. “17+1” sistemi dolmuşların üçüncü ortak almalarını öngördüğü için şoför esnafı bu sistemi reddetti. Bunun üzerine “B” planına geçildi. Yani “12+1” sistemi gündeme geldi. 12+1 sistemiyle birlikte “Kartlı sistem” ve “Araçların denetlene bilirliği” yine Büyükşehir açısından önemliydi. Dün, bu kez bir grup şoför esnafı farklı bir biçimde organize olarak Büyükşehir’in önüne 4 yeni madde getirdi.

  1. “17+1 sistemi, dolmuş sektörüne ihanettir. Hiçbir durağın 17+1 sistemine geçmesine izin vermeyeceğiz.
  2. Mevcut 689 D plaka varken, yeni açılacak duraklara dışardan yeni dolmuş sokulmasına izin vermeyeceğiz. Yeni açılacak hatlara da dolmuşlar bu 689 plakanın içinden alınmalıdır.
  3.  Kart sistemine geçmek istemiyoruz.
  4. Araçlarımızın çoğu zaten hacizli, dönüşüme hazır değiliz.”

Dolmuşçuların 4 maddelik önerileri veya uyarıları, dönüşümün kolay olmayacağını gösteriyor. Hele hele satır aralarına saklanan, ‘Direneceğiz’ ifadeleri, şoförlerin tepkiye hazır olduklarını gösteriyor. Sonuçta kazanılmış ve tahdit altına alınmış plakaları var. Elbette sonuna kadar koruyacaklar. Bu tabloda dönüşüm aynı plakalarla ve 689 dolmuşla yapılacak gibi gözüküyor. Yeni açılacak duraklara da mevcut plakalardan dolmuş alınması gayet doğal bir haktır. Büyükşehir yeni hat açıp plaka satacaksa 22 mevcut durağın belirlediği isimlere satmalıdır. Her duraktan belirlenecek 5-10 araç yeni hatlara geçebilir. Böylece kent merkezinde dolmuş sayısı da artmamış olur. Hem de dolmuş esnafı mağdur olmamış olur. Bakalım Başkan Zorluoğlu dolmuşçuların dört maddelik teklifine ne cevap verecek?

***

Gelelim olayın ikinci boyutuna…

Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mustafa Varank, Trabzon’un gündeminde olan ‘Dolmuş dönüşümü’ için harika bir öneri getirdi. Bakan Varank, Büyükşehir Belediye Başkanı’na seslenerek; “Başkanım, dolmuşların dönüşümünden bahsettiniz. Eğer hızlıca bir çalışma yapabilirsek sadece güvenliğin yanında çevreci ve ekolojik dolmuşları Trabzon’umuza kazandırabiliriz. Gelin beraber çalışalım. Hibrit ve elektrikli dolmuşları şehrimize kazandırıp örnek olabiliriz. Gelin beraber çalışalım… Elde ettiğimiz neticede bunu tüm Türkiye’ye tanıtırız” biçiminde ifadelere yer verdi.

Bakan Sayın Mustafa Varank’a teşekkür eden Başkan Zorluoğlu, “Dönüşüme dolmuşçu esnafından itiraz yok. Önümüzdeki hafta içinde konuyla ilgili kararımızı vermiş oluruz. Belediye araçları için düşünebiliriz” biçiminde cevap vererek beklenilmeyeceğini söyledi.

Halbuki, elektrikli, çevreci ve Türkiye’ye örnek oluşturacak bir sistem için 2 yıl daha beklenebilir. Üstelik bakanlık bunu istiyorsa… Yani acelemiz niçin? “Engelli rampası” yalnız araçlar için çıkan bir mevzuat değil ki. Tüm kamu binaları için isteniyor. Bütün binalar geçtiler de bir tek dolmuşlar mı kaldı? Bizce Büyükşehir Belediye Başkanı Zorluoğlu, Bakan Mustafa Varank’ın önerisini bir kez daha düşünmelidir.

Not: dün akşam geç saatlerde AK Parti’de bu düşüncemizi paylaşan bir açıklama gelmiştir. AK Parti teşkilatı da bakanın söylemlerinin dikkate alınmasını istemiştir.

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.
Avatar
Mehmet Keskin 2 ay önce

evet haklısınız. acele edip yanlışa düşmeyelim. elektrikli araç önerisi çok önemle dikkate alınması gereken bir husus. üstelik bakanlık da destek vereceğini ifade ediyor.

Avatar
mehmet şen 2 ay önce

trilyonluk plaka binen dolmuşçular acaba kaç lira vergi veriyorlar.arabaları niye hacizlenmiş acaba? kart sistemine geçmede vergi vermemek için mi kaçıyorlar.bunların verdiği vergileri denetleyen kimse yokmu? kaçırdıkları vergilerle iki senede inanın elektrikli araç sahibi olurlar.

Avatar
irfan 2 ay önce

daha önce belediyeyi kullanım sürelerini aşmış dolmuşların yenilenmesini sağlayamadığı için eleştiren yazı yazmış birisi simdi de 2 yıl daha bekleyin o araçlara binin millet diye yazı yazıyor tezat! buna denir işte üstelik elektrikli araç dönüşümü hakkında hiç bir şey bilmeden yazıyı kaleme almışsınız mevcut araçları değiştirmeye bile razı olmayan dolmuş sahiplerinin çok daha fazla maliyetli elektrikli araç dönüşümünü kabul ettiğini sanırım bir tek siz biliyorsunuz?! ki beklemek yönünde bu yazıyı yazmışsınız

Avatar
Ratıb Usta 2 ay önce

bu şehirde adeta bir garabet var. meydan civası anlamsız bir araç, tavela istilasına uğramış gibi... her yerde dolmuş, heryerde kuyruk var. binalarda uyumsuzluk had safhada... şehrin ne kimliği, kişiliği kalmış ne de tarihten tevarüs eden şahsiyeti/ruhu! meydan civasında minübüsler, kuyruklar bile başlı başına şehrin bir akıldan yoksunluğunun ifadesi değişl mi? viyadük altı, maraş caddesi!

banner108