banner114

Trabzon’un onca sorunu varken kentin önüne ‘dolmuşta dönüşüm’ sorunu getirildi. Kent trafiğinin rahatlamasına yönelik hiçbir keyfiyet içermeyen dolmuş dönüşümü yalnızca vatandaşın yeni ve konforlu araçlarda seyahatini amaçlıyor. Daha önemlisi ise engellilerin araçlara ulaşımını sağlıyor.

Önce üç ortaklı ve 17+1 üzerinden gidildi. Zaten iki ortakla sorun yaşayan şoför esnafı üç ortağa karşı çıktı. Yine 17+1 sistemi dolmuşlara tanınan TAHDİT sistemini ortadan kaldırıyordu. Bugün Trabzon Ortahisar’da dolmuşçuluk yapma hakkı olan 689 minibüs dolmuşu var. Hiçbir yetkili ve UKOME’de dahil hiçbir kurum ve kuruluş bu sayıyı 690 yapamaz. Bu hak dolmuşçunun kazanımı… Adeta altın kolyesi… Halbuki 17+1 sitemine geçilseydi TAHDİT kalkacak ve her durak gerektiğinde yeniden planlanacaktı. Ve hatta 17+1 sonrası üç ortaklı sisteme geçildiğinde boşa çıkan 230 araç peyderpey ve ihtiyaca göre yeniden trafiğe sokulacaktı. Bu sistemden hem dolmuşçu hem şehir kaybedecekti.

***

Şoför esnafının içinden yükselen tepkiler nelerin kabul edilip, nelerin kabul görmeyeceğini netleştirdi. Konuştuğumuz Şoförler ve Otomobilciler Odası Başkanı Ömer Hakan Usta, gelinen son noktayı şöyle özetledi.

  1. Dolmuşlar yenilenecek. 12+1 sistemine geçilecek. Yeni, konforlu ve engelli vatandaşlarımızın ulaşmakta sorun yaşamayacağı yeni dolmuşlar gelecek.
  2. TAHDİT korunacak. Hiçbir şekilde 689 dolmuşun üzerine çıkılmayacak.
  3. Yeni açılacak olan duraklara yine 689 sayısının içinden dolmuş aktarılacak.
  4. Bazı duraklar arasında az/fazla dengesizliği var. O denge sağlanmaya çalışılacak. Ancak durak birleştirme gibi bir program olmayacak.

***

Aylardır süren ‘dolmuşta dönüşüm’ tartışması böylece son bulmuş oluyor. Ortaya çıkan tabloda iki şey söyleyebiliriz. 1- Şoförler Odası, tabanına hakim değil. Böylesi taban tepkilerini hesap edemedi. Böyle olunca da Büyükşehir Belediye Başkanını bu işin içine çekerek sıkıntıyı paylaştı. En doğrusunu ise 17+1 sisteminden dönerek Büyükşehir Belediye Başkanı Murat Zorluoğlu yaptı. Zorluoğlu, Şoförler Odası’nın önüne getirdiği projede, Oda’nın her şeye hakim olduğunu zannetti. Süreç içerisinde bunun böyle olmadığı ortaya çıkınca, en kolay tercihle konuyu bitirdi. (Henüz açıklama yapmadı) Zira dolmuş esnafı belediyeyi hedef alacak ve ciddi eylemlerle yıpratacaktı.

Şoförler Odası Başkanı Ömer Hakan Usta ise büyük prestij kaybetti. Pek çok dolmuşçu umudunu yitirdi. Başkan Usta, ciddi rant suçlamalarıyla karşı karşıya kaldı. UKOME’den alınması için imzalar toplandı. Görevden alınmadı lakin çok ciddi dostlarını kaybetti. Bakalım toparlanıp yeni projeler üretebilecek mi?

***

Yazımızın en başında ‘dolmuşta dönüşüm’ sisteminden bahsederken bunun kent trafiğinin rahatlamasına hiçbir fayda sağlamayacağını kaydetmiştik. Özellikle Maraş Caddesini Pakistan caddelerindeki görüntüden kurtarmak çok önemli. Bu bağlamda ne yazık ki Büyükşehir Belediye Başkanı ve dolayısıyla UKOME bu konuda duyarsız.

Başkan Zorluoğlu, trafiğin rahatlamasını Ganita’dan açılacak yeni tünel, o tünel yolunun Deliklitaş’tan gelecek yolla birleşmesine bağlıyor. Yani bunun 2 yılı belki 3 yılı daha var. Kaldı ki o güzergahın Maraş Caddesiyle hiçbir bağı yok. Dolayısıyla Maraş Caddesinin trafiği ayrı olarak ele alınabilir. Cumhuriyet Caddesi ile kesiştiği noktadan Meydana olan kesimi trafiğe kapatılabilir. Veya daha cazip alternatifler bulunabilir. Ama önce başkan Zorluoğlu’nun inanması gerekir. Zaten bütün mesele de burada başlıyor. Önceki Başkan O. Fevzi Gümrükçüoğlu da ilk 5 yılında inanmamıştı. İkinci 5 yılında ise inansa bile kent dinamiklerinin beklentisini (Tüm STK’lar kapanmasından yana) şoförlerin isteğine tercih etti. Ardından da gitti. Şimdi ise yeni başkanın Maraş Caddesi’nin kapanmasına inanmasını bekleyeceğiz.

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner108