banner114

Dedi: Dolmuşta Dönüşüm Sistemi sonuçlandı. Genel bir değerlendirme yapabilir misiniz? Trabzon’un gündeminde 10 aydır yer alan konu, bu kadar önemli miydi?

Dedim: Dolmuşta Dönüşüm Sistemi bir gereklilikti. Trabzon’un öncelikli sorunu değildi. Ancak her nedense önceliğe çekildi. Bu kadar merak ve ilgi uyandırmasının nedeni 17+1’e geçilmesi ve kart sisteminin getirilecek olmasıydı. Bu ikisi de gerçekleşmedi. Beklenti yüksek tutulunca ve sonuçta sadece araçların değişimi sonuçlanınca, ‘Dağ fare doğurdu’ eleştirileri geldi.

Dedi: Size göre araçların değişiminin öne çıkması yanlış mı? Sonuçlanan sistemde başka önemli değişim de var mı?

Dedim: Elbette var. Dolmuşların kontrolü büyük oranda belediyeye geçiyor. Vatandaşın dolmuşlardan şikayeti hiçbir karşılık bulmuyordu. Ama artık öyle olmayacak. UKOME, yaptırım uygulayabilecek. Yolun ortasında durup yolcu alan dolmuşçu izlendiğini hissedecek. Şoförler eğitimden geçecek. Bütün bunlar ‘Dağ fare doğurdu’nun çok üzerinde gelişmeler. Tarihinde ilk kez bir sistem geldi. Hepsi bir yana!.. Engelliler dolmuşa binebilecek. Az şey mi?

Dedi: Dışarıdan STK’ların eleştirileri var. ‘Beklenti bu değildi. Trafik daha öncelikliydi’ biçiminde… Nasıl yorumluyorsunuz?

Dedim: Aynı fikirdeyim. Zaten basın toplantısında soruların üçü bu konudaydı. Biz daha ileri giderek başkana tarih de sorduk. Başkan Murat Zorluoğlu; “İçme suyu hatları yenilenecek. Caddeler ve sokaklar kazılacak. Ardından yeni bir düzenleme gelecek. Maraş Caddesi konusunu işte bu süreçte ele alacağız” dedi. Ulaşım Master Planı üzerinde çalışıldığını yineledi. Süre olarak da yıl sonunu işaret etti. Orhan Fevzi Gümrükçüoğlu 8 sene bekletti. 8 ay daha beklemeye razıyız. Kaldı ki gerekçe önemli ve makul bir gerekçe…

Dedi: STK’ların çıkış noktalarından biri de ‘Ortak akıl’ vurgusu. Ne dersiniz?

Dedim: Sayın Zorluoğlu ortak akıl noktasında yeterince duyarlı gözükmüyor. Önemsediğini söylüyor ancak uygulamıyor. Galiba siyasetten değil de bürokrasiden gelince böyle oluyor!..
Dedi: Açıklanan yeni sistemden şoförler memnun mu? Şoförün nabzını tutan haberinizde 5 yıllık araç (5 yaşında) beklentisine vurgu yapmıştınız…

Dedim: Doğrusu 5 yaşında da olsa, şoför esnafının yeni sisteme geçeceğine pek inanmıyoruz. Dolmuş sahipleri, değil sıfır araç, 5 yaşındaki bir aracı bile alamayabilirler. Onun için verilen 6 aylık sürede araçların yarısı bile dönüşemeyebilir. Hatta şoför esnafı bunu bir direniş olarak da sergileyebilir.

Dedi: Direniş derken neyi kast ettiniz? Nasıl direnecekler?

Dedim: Örgütlü yeni araç anlamamak gibi… Paraları zaten yok. Gerçekten yok. Parası olana da, ‘Bekle’ baskısı yapabilirler.  Zira araçların maliyeti 150 bin liranın üzerinde ve her şoför esnafı yarısını ödeyemeyebilir. Geri kalıyor banka kredisi… Kredi ile bu kez üstüne 25-30 bin lira faiz gelecektir. Ayrıca banka 5 yaşındaki araca kredi vermeyebilir. Bütün bu sorunlar, uygulamada zorluklar yaşanabilir havası veriyor.

Dedi: O zaman siz dönüşümün sonucundan umutlu değilsiniz…

Dedim: Evet değilim. Eylül ayına kadar dönüşüm gerçekleşeceğine inanmıyoruz. Yılbaşına kadar süre verilse de sonuç alınamayabilir. Olayın akametle sonuçlanmaması için Şoförler Odası’nın Maliye Bakanı Sayın Berat Albayrak’la yaptığı görüşme önemli. Bu konuda Başkan Zorluoğlu da adım atmalı ve belki çok düşük faizle ve 5 yaşındaki araca şoför esnafına kredi verilmesi sağlanmalıdır.
Araçların temiz olmayanından çalınan müziğe… Korna sesine ve dolmuşların kenti adeta esir aldığı olayına bakarak projenin önemini daha iyi kavramalıyız.

Emeği önemsemeliyiz. Hayata geçince daha iyi anlaşılacak.

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner121