banner114

Dedi: Erzincan-Trabzon Demiryolu tartışmaları duruldu gibi… Bunca tartışmadan sonra sizce ne oldu?

Dedim: Tartışmaların durulduğu iddiaları doğru değil. Aksine yeni başladı. Henüz tüm Trabzon’a yayılmadı. Bu bir süreç işi. Dolayısıyla net bir açıklama yapılmaz ve Trabzon ikna olmazsa önümüzdeki seçimin ana gündemidir.

Dedi: Siyasetin ve STK’ların tavrını nasıl değerlendirdiniz. Kente sahip çıkıldı mı?

Dedim: Demiryolu hattının Rize’ye kaydırıldığı olayı bir dedikodu değil. Ortada 2020 tarihli çalışma evrakları var. Rize Milletvekili Sayın Muhammet Avcı’nın net yaklaşımı var. Yani bir dedikodu tartışılmadı. Ortada net biçimde duran bu keyfiyetlere rağmen birileri hala ‘Yok böyle bir şey’ diyorsa biliniz ki kaçtığından ve ilgisizliğindendir. Siyaset için diyemeyiz ama STK’lar duyarlıydı. Sanırız devam da edecek.

Dedi: Mesela Trabzon Milletvekillerinden bazıları sessiz geçiştirmiş…

Dedim: hat değişikliğine inanmadıkları için değil. Zira bizden önce duydular. Sadece ‘Sessiz kalmayı siyasi ikballeri için doğru bulmuş olacaklar’ diye düşünüyoruz. 3.dönemleri bitiyor. “Acaba yeni bir dönem daha olabilir mi?” beklentisi içinde olabilirler. Yoksa kamuoyu önünde koymadıkları tepkiyi, dost sohbetlerinde fırtınaya döndürüyorlar!..

Dedi: İyi ama siyasi ikbalin demiryolu tepkisiyle ile ne alakası var?

Dedim: Karşıda “Aşkale-Rize hattına 6 aydır çalışıyoruz” diyen Sayın Muhammed Avcı var. Avcı, Rize Milletvekili olmasının ötesinde Teşkilat Genel Başkan Yardımcısı… Hal böyle olunca karşı cevap vermek veya tavır belirlemek her siyasetçinin işi değil. En azından bu vekillerimizin gerçeği bilmelerine rağmen sustuklarını biliyoruz.

Dedi: Demiryolunda gelinen bu nokta belli ki tartışmaları bitirmedi. ‘Bilakis yeni başladı ve içselleştiriliyor.’ diyorsunuz. Size göre iktidar ne düşünüyor?

Dedim: Uzun bir hikâye bu… Uzun bir Demiryolu hikayesi… Ankara’dan bizi arayan ve analizlerini çok önemsediğimiz bir dostumuz şu ilginç yorumu yaptı. “Hükümet isteseydi böyle bir sonuç alamazdı. Çok yardım ettiniz.” Dostumuzun bu yorumunu önce kavrayamadık. Biraz daha açarak devam etti. “Erzincan-Trabzon hattı 236 km. Bunun 146 km’si tünel, 14 km’si viyadük. Maliyet 30 milyar liraya ulaşabilir. Aşkale-Rize hattı ise 216 km. Yani bizim hattan 20 km kısa… Aynı şekilde 145 km tünel, 8,5 km viyadük. Maliyetler üç aşağı beş yukarı aynı. Belki 1-2 milyar lira oynayabilir. Bu tabloda yol Erzincan-Trabzon olarak yapılır. Hem Gümüşhane madenleri hem Trabzon önemli. Ancak kimse ihale falan beklemesin. Türkiye’nin Doğu Karadeniz’e 30 milyar liralık yatırım yapacak gücü bugün için yok. Yarın ne getirir bilemeyiz. Bildiğimiz ise bu tartışma, hükümetin elini rahatlattı. İhaleyi 5 yıl daha öteye attı. Sanki böyle bir tartışmayı hükümet başlattı!.. Yani 2025 yılına kadar demiryolu ihalesini unutun. Önce Giresun’la tartıştırdı ertelediler, şimdi Rize ile tartıştırıp erteleyecekler.”

Siyaseti ve sosyal olayları analizine güvendiğimiz Ankara’daki dostumuz demiryolu hikâyesini böyle anlattı. Siz ne düşünüyorsunuz?

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.
Avatar
Prof. Dr. Kamil Kaygusuz 3 ay önce

evet demiryoluda önemli fakat maliyeti pahalı. bence bundan önce şehrimiz de bulunan karadeniz teknik, trabzon ve avrasya üniversitelerinin hem ekipman ve hemde kaliteli öğretim üyesi bakımında desteklenmesi lazım. pekala trabzon eğitim, kültür ve turizm şehri yapılarak daha az maliyetle kalkındırılabilir

Avatar
Taner 3 ay önce

Yük taşımacılığı yapılan limanların şehir merkezlerinden çıkartılması lazım. Kömür dolu bir liman görüntüsü şehir merkezinde hoş durmuyor. Madem lojistik merkez iyidereye, endüstri merkezi arsine yapılıyor yapılacak olan çok basit. Demiryolu iyidereye inip oradan bir kol ile arsine bağlanabilir. Veya endüstri merkezi of'a (iyidere sınırına) yapılıp lojistik merkezle entegre edilebilir. Şehirler güçlerini birleştirmeliler. Ne yazık ki Trabzon lojistik merkezi Rize'ye kaptırdığı gün demiryolunu kaybetti.