ANKARA  İHRACAT   TRENİ  ÇİN’E TRABZON’DAN GEÇMELİYDİ..

7 Aralık 2020 Pazartesi günü bir ihracat treni yolculuğu çıktı Ankara’dan. Soğutucu cihazlar yüklenmişti Türkiye’den. Birçok ülkeden ve güzergâhtan ge...

7 Aralık 2020 Pazartesi günü bir ihracat treni yolculuğu çıktı Ankara’dan. Soğutucu cihazlar yüklenmişti Türkiye’den. Birçok ülkeden ve güzergâhtan geçerek on iki günde Çin’e ulaşacaktı. Bu Türkiye için bir ihracat başarısıydı. Fakat eskiden bu iş İstanbul ve Trabzon üzerinden yapılırdı. Çünkü Tarihi ipek yolu Anadolu’da iki çatal yöne ayrılarak Trabzon’dan ve İstanbul’dan geçerdi. Tarihi İpek Yolu Roma ve Pekin arasında Trabzon ve Tebriz’den geçerdi. Senede tam 250 bin deve kervanı ihracat ve ithalat nakliyesi taşıyordu İpek yolundan. Şimdi Çin eskisinden daha çok ipek üretiyor amma Trabzon’dan gelip geçmiyor artık. Kazakistan’dan Poti limanına demir yolu yaptı Karadeniz’in Kuzeyinden gidip geliyor Avrupa’ya..Bu yüzden Trabzon ticareti iyice çöktü. Atatürk ve Hasan Saka Abdulhamit Han gibi yeni güzel bir ticaret çaresi düşündüler. Şimdi Samsun Demiryolunu Trabzon’dan Erzurum’a geçirterek İpek yolunu develer yerine trenle şenleterek yine aynı ticarete devam etmek. Nedense Atatürk’ün 1924 yılında gümüş kazma ile temelini atarak Çarşambaya kadar getirdiği Samsun Demiryoluna devam edilmedi. O öldükten sonra öyle kaldı. Fakat bu demir yolu Atatürk’ün Trabzon nutkunda vasiyeti olarak vardı. Fakat halâ gerçekleştirilmedi. Atatürk bunu limanla birlikte vasiyet etti. Liman 1946 da başlanarak 1954 yılında tamamlandı. Hizmete açıldı. Fakat demir yolu açılmadı. Çıkarcı çevreler halâ Trabzon’u trensiz ve demir yolsuz bırakmaya devam etmektedir. Demiryollarının başında bir Trabzonlu Genel Müdür olduğu halde.. Demek ki bir gaflet var. Demiryolsuz liman, limansız demir yolu ihracata ve üretimlere uygun düşmez. Birlikte olmalıdır. Cumhuriyet treninin ve Cumhuriyet Demiryolunun Trabzon’a halâ gelmemesi ne demektir? Bu geriliğin Giresun ve Ordu boyutları da var. Onlarla birlikte olmalıdır. Zira, Samsun’dan Trabzon’a oralardan geçerek gelecektir.

Ankara’dan ihracat yolculuğuna çıkan trenle sevindik amma Trabzon’un demiryolsuz ve trensiz olmasına herkes üzülmektedir. Zira bu mahrumiyet Trabzon’u, Ordu’yu, Gümüşhane’yi, Samsun’u, Bayburt’u ve Erzurum’u nadasa bırakmıştır. Ekonomi çok dardadır. Artık Samsun-Ordu-Giresun-Trabzon-Gümüşane-Bayburt trenle şenlenmelidir. Bu tabiî ki en başta ticaret şenlenmesidir. Bu illerin milletvekilleri Çin yetkilileriyle bu konuda görüşmeli ve bu konuyu gündem etmelidirler. Sonuçta bunu gerçekleştiren her iki taraf ve herkes kazanacaktır. Şimdiden hayırlı olsun. O günlerde bu tarihi ve ticari yolun açılışında buluşmak üzere hoşça kalınız.

# YAZARIN DİĞER YAZILARI

Yazar Mustafa Yazıcı - Mesaj Gönder


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Günebakış Trabzon Haber Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Günebakış Trabzon Haber hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Haber ajansları tarafından servis edilen tüm haberler Günebakış Trabzon Haber editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Günebakış Trabzon Haber değil haberi geçen ajanstır.



Anket Trabzonspor bu sezon ligi kaçıncı sırada bitirir?
Tüm anketler