Dünya Tarihinde en meşhur şehirlerden biri olan ve tarihte ikinci İstanbul sayılan Trabzon’un en büyük sorunu, şimdi bazı ilimsiz,kültürsüz,sanatsız kimselerde görülen,sorun çıkartan ,sorun çözmeyen modern cehaletidir.Bu cehalete en çok rastlayanlar araştırmacılardır.Çünkü:Modern cahiller tarihten anlamazlar,şark ve garp lisanlarını bilmedikleri halde konuşurlar.Fakat,herkes aklıve ilmi kadar konuşur.Hiçunutulmasın.Modern cahiller Şark ve garp lisanlarıyla yazılan eserler hakkında,yazarları hakkında ahkâm keserler.Hele hele bazı gazeteci tipleri var ki sadece bir kalem,bir not defteri ,bir fotoğraf makinesi,bir kot, bir monttan ve hafızaları gibi bir boş çantadan ibarettirler ; cehaletlerinin ve kibirlerinin yüzünden büyüklenir de büyüklenirler.Kendilerini bir şey sanar,aleyhinizde veya çalışmanız hakkında kem küm eder dururlar.Aslında ürettikleri ve anladıkları hiçbir şey yoktur.
Bunlara Trabzon hakkındaki araştırma çalışmalarımızda çok rastladık.Bilhassa Belediye Kültür –Araştırma Kurullarında çok tartıştıklarımız oldu.Öyleki,Murat Yüksel beyin hiçbir Akademisyenin ve filoloğun yapamadığı halde yapmayı başardığı Trabzonla ilgili eserleri hakkında dahi bu modern cehaletini ortaya attığı halde ahmaklığını hiç anlamayanlara rastladık..
İlmen örnek verebilirim.Meselenin tam anlaşılması için bu gerekli.Fakat şahıslarla hiçbir ifadem olmaz.Çünkü:ilimde dedikodu sökmez.Bilgi ve belge söker.Şöyleki:Trabzonun değerleriyle ilgili eserlerin eskileri çoğunlukla Osmanlıcadır.Trabzon ve İlçelerinin Belediye Kurullarına hazırlayıp getirdiğimiz Osmanlıcadan günümüz Türkçesine aktarıp getirdiğimiz bir Trabzon çalışmasını Belediyelerin Kültür Araştırma Kurullarında olduğu halde bu işten anlamayanlar şöyle itiraz ediyorlar:
“GENE Mİ ARAPÇA?” diye itrazbaşlatıyorlar.Açıklıyoruz.Yahu kardeşim bu Trabzon kitabı.Arapçadeğil,Osmanlıca.Harf inkılâbına kadar bu Kur’ân-ı Kerîm harfleri kullanılırdı.Fakat Lisan Türkçe..Arapçadeğil.Arapça ayrı bir Şark lisanıdır.Farsça da bu harfler kullanılarak yazılır,konuşulur amma O’nun lisânı da ayrıdır.İrancadır.Bu Osmanlıcadır.
Yine anlamazlar.Tartışmalarolur.Sonunda yine onlar kaybederler.Murat Yüksel Beyin “TRABZONDA TÜRK-İSLÂM ESERLERİ VE KİTÂBELER” adlı beş ciltlik eseriyle ,”AKÇAABATTA TÜRK –İSLÂM ESERLERİ VE KİTABELER “ adlı tek ciltlik eserleri böyle tartışmalardan sonra çıkabilmiştir.Bunlar ileride “TRABZONDAKİ KÜLTÜR KAVGALARI” adlı belgesel eserimizde yeni nesillere ibret olsun,herkesTarihin,kültürün,sanatın ve lisanın önemini anlasın ve de araştırmanın gerekçelerini yapsınlar diye yayınlayacağız.Çünkü;Ayaklar ilmen baş ,Başlar ayak olamazlar.Herkes haddini bilmelidir.Trabzon işte asıl bu Modern Cehalet yüzünden perişandır.Zira, bu modern cahiller Atatürk’ün Gençliğe Hitabesinin,Trabzon ve Türkiye Büyük Nutkunun bile Osmanlıca yazıldığını da bilmiyorlar.Atatürk’ünlisânını bilmeden de Atatürkçülük taslıyorlar..Bazı fotoğraf çekenler bile Osmanlıca bilmeden kendini âlim sanıyorlar.Fakat Osmanlıca bilenler bile kendilerini âlim saymıyorlar.Lisân bilmek ilmen ayrı bir Tercümanlık işidir.O’nun da kendine has incelikleri var.Osmanlıca bilmeden İngilizce ,Fransızca,Almanca –Rusça,Çince bilmek TRabzonun sorunlarını çözemiyor ki..Trabzon hakkında eser yazan batılılar ,meselâ en güzel kaynak eser olan Amerikalı araştırmacı Heath LOVRY’ nin yazdığı “TRABZON’UN İSLÂMLAŞMASI VE TÜRKLEŞMESİ” ADLI ESER BİLE Osmanlıca el yazması Tahrir defterlerinden tercümedir.Trabzon önce Osmanlıcaya “Arapça “ deyip Trabzonla ilgili Osmanlıca eserleri Çöp kamyonlarına doldurarak Molozda denize döken ve yakanların Modern Cehaletinden kurtulmaları lâzımdır.Bu nedenle 1937-1941 yıllar arasında Trabzon Valilik Bölge müfettişi Selânikli Tahsin UZER Trabzonda hiçbir Kurum ve kuruluşta Osmanlıca Arşiv bırakmamış,yoketmiştir.Bunlar da galiba O’nun kafasında,O’nun modern Cehaletinin uzantıları olduklarını gösteriyorlar.Bu yüzden Trabzon bu perişan haldedir.Tarihî büyüklüğünü de başka şehirlere kaptırmıştır.Hep bu Modern cehalet ve modern cahiller yüzünden..Önce bu sorun çözülmelidir.Yetkililer nasıl çözüleceğini şimdiden düşünsünler…Olan Trabzona oluyor..
Yorum yazarak Günebakış Trabzon Haber Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Günebakış Trabzon Haber hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.
Haber ajansları tarafından servis edilen tüm haberler Günebakış Trabzon Haber editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Günebakış Trabzon Haber değil haberi geçen ajanstır.
Şimdi oturum açın, her yorumda isim ve e.posta yazma zahmetinden kurtulun. Oturum açmak için bir hesabınız yoksa, oluşturmak için buraya tıklayın.
Yorum yazarak Günebakış Trabzon Haber Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Günebakış Trabzon Haber hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.
Haber ajansları tarafından servis edilen tüm haberler Günebakış Trabzon Haber editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Günebakış Trabzon Haber değil haberi geçen ajanstır.
Yorumlar
(1)aynı adam - ben bu yazının ilk cümlesinde yer alan "trabzon dünya tarihinde en meşhur şehilerden olan" kısmının bir safsaa olduğu yazdım yayınlamadınız. günebakış olarak bu saçmalığa katılıyor ve okuyucunu zekasıya alay etmeye dahil mi oluyorunuz?
Yazılan yorumlardan Günebakış Trabzon Haber hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz. Sitemizin Topluluk Kurallarına uymayan yorumlar yayınlanmaz. Yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz.
Haber ajansları tarafından servis edilen tüm haberler Günebakış Trabzon Haber editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Günebakış Trabzon Haber değil haberi geçen ajanstır.