Başbakan Binali Yıldırım’ın Trabzon ziyareti kentin beklediği yatırımlar açısından heyecan yaratsa da bu heyecan sevince dönüşmedi. Başbakan Yıldırım Trabzon ve Gümüşhane’nin hasretle beklediği sözü vermedi.

Beklenen müjde Erzincan-Trabzon demir yolu projesinin ihale tarihiydi. Müjde diye verilen ise 2023 yılına kadar demir yolunu bitirileceği oldu. Bu bir müjde değildi. Zira 2023 Türkiye vizyonunda Erzincan-Trabzon demir yolu zaten var. Kaldı ki 2015 genel seçimlerinde de vaat edilmişti.

Trabzon’a ve bölgeye haksızlık edildiğini düşünsek de biz haksızlık etmek istemiyoruz. Başbakan Yıldırım’ın Kanunî Bulvarı için imzaladığı yeni 800 milyon liralık ödeneği elbette önemsiyoruz. Beklentilerimiz arasında yer alan ikinci devlet üniversitesi ile şehir hastanesinin yakında somut adımlarla müşahhaslaşacağını elbette önemsiyoruz. Lâkin bunları daha önce verilen sözler olarak nitelendirdiğimizden bir adım ötesini istiyoruz. Erzincan-Trabzon demir yolu için 6 yıl daha beklemek istemiyoruz.

***

Bölge olarak en büyük talihsizliğimiz eski Komünist Rusya’sına sınır olmamızdı. Bölgenin en önemli kapısının Demir Perde’yle kapatılınca dünyaya kapatılmasıydı. Sarp kapısı Demir Perde’yle örülü olunca Doğu Karadeniz ‘çıkmaz sokak’ statüsüne alındı. Hiçbir ciddi yatırım yapılmadı. Yatırım olmayınca göç arttı. Şimdi ise göç veren ve 5 vilayetin toplam nüfusu 2 milyona bile ulaşmayan Doğu Karadeniz’i (Trabzon, Giresun, Rize, Artvin, Gümüşhane) kalkındırmaya uğraşıyoruz. Yatırımdan mahzun bırakılan 50 yıllık açığı kapatmaya uğraşıyoruz. Nüfuz az olunca da yeterince mesafe alamıyoruz.

***

Trabzon için vaat edilen 7 mega proje sizi ‘çok yatırım aldık’ diye aldatmasın. Birincisi, bu uygulamaların icraat süresi ortalama 6 yıldır. 8 yılda bu yatırımlar devede kulaktır. Neye göre?.. Trabzon gibi bölge merkezi olmayan nice illere yapılan yatırımlara göre… Aydın’a, Kayseri’ye, Antep’e, Mersin’e, Samsun’a, Denizli’ye vs. göre… Yoksa bölge merkezi olmayan kentlerle mukayese ederseniz iyi yatırım aldık!.. Ordu’ya, Çorum’a, Erzincan’a, Elazığ’a göre iyi durumdayız. Zaten sorun da burada başlıyor. Trabzon’u önce lig düşürttüler, şimdi alt ligle mukayese ediyorlar. 40 yıllık, 50 yıllık bir sürecin sonunda geldiğimiz noktayı anlatıyoruz.

***

Türkiye’de trenle tanışmayan, tren düdüğünün sesini hâlâ duymayan tek bölgeden bahsediyoruz. Üstelik sarp kapısı açılalı çeyrek asır olmuşken… Üstelik İran ticaretinin en önemli ayağı olma fonksiyonumuz sürerken… Ahvalimizi ya da psikolojimizi birazcık olsun yatıştıran olguyu söyleyelim mi? “Demir yolunun güzergâhı kesinleşti. Gümüşhane Mescitli’den 23 km’lik iki tünelle Maçka’ya ulaşacak. Oradan da inşallah Arsin Yatırım Adası’na…” Birazcık olsun, kesinleşen güzergâha sevindik.

***

Yatırım Adası, yeni havaalanı ve demir yolu… Bu mega yatırımlar bugün başlar ve 2-3 yılda tamamlanırsa bölgesel kalkınma hamlesini gerçekleştirebiliriz. Aksi halde 7-8 yıl sonra gerçekleşmesi hâlinde hem kalkınma hamlelerini kaçırmış olacak hem yeni kalkınma trendlerinden uzaklaşmış olacağız. Biz 10 yıl sonra demir yolunu konuşurken bugün hızlı treni konuşanlar çok daha ilerde olacak. Acaba onlar o tarihte hangi hamleyi konuşacak?

 

Öyleyse hep beraber… Bıkmadan, usanmadan, önyargılı olmadan isteyeceğiz. Bize verilene ve öngörülere razı olup yetinmeyeceğiz. Tarihi İpekyolu merkezini yeniden oluşturmak için sorumluları bezdireceğiz. Umursamaz, önemsemez ve sorumluluğumuzu yerine getirmezsek korkarız demir yoluna 2023’te de kavuşamayacağız. Kendimiz için değil, bölgemiz ve ülkemiz için isteyeceğiz. Israrımızı lütfen bu sorumluluk içinde değerlendiriniz.

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.