Zamanına göre en güzel baskı örneği ile çıkan gazete için, büyük emek ve özen gösterildiği ilk bakışta anlaşılmaktadır. Kütüphânemdeki 30 Mayıs 1325 (12 Haziran 1909) târih ve 80 sayılı nüshadan okunabilen bölümlerden bazı haber örnekleri:

Birinci sayfada, "Vatanın Hayâtına Dâir" başlıklı yazının ikinci sütununda şöyle deniliyor:

"Ma'mâfî Trabzon Vilâyeti, 1.281.789 nüfusu ihtiva etmek ve 32.985 km. den ibaret bulunan mesâhi-yi sathiyyesine nazaran beher metre murabbâına 39, hatta Samsun ile Tirebolu arasındaki kıt'a-yı sathiyyeye beher mil murabba için 70 nüfus isâbet eylemek suretiyle Vilâyet-i Osmaniye'nin en kalabalıklarından ma'dûd ise de Canîk (Samsun) olmak üzere ziraata salîh vâsi' bir toprağı (... okunamadı ...) dahi ahâlinin gayreti yüzünden bir karış yer olsun boş bırakılmadığı gibi esasen vilâyeti ihata etmiş bulunan silsile-i cibâlin (sıradağların) yamaç­larındaki tarlalardan her sene yağmur sularının alıp derelere ve mahalli sâireye indirdiği ince toprakların eksilmesi neticesi olarak arazînin kuvve-i imbâtiyesi de sene-bî-sene halel-dâr olmaktan kurtulamadığından bu vilâyetin hayât-ı zirâîyyesinden şimdikine nisbetle âtiyen de pek büyük bir fark beklenemez. Zîra, 36.147.845 dönümden ibâret olan arâzî-i vilâyetin 6.299.720 dönümü orman ve 9.437.050 dönümü tarla ve bahçe olup, mütebâkî 20.411.582 dönümü dahi gayr-i kâbil-i zirâat bir haldedir. Ancak hâlen icrâ-i zirâat edilen mahaller fenne tevfîken zer' olunursa tabiîdir ki bir mikdâr daha istifâde bahs edilebilir."

Trabzon'u konu alan bu uzun yazının bir bölümünde de, vatanın kalkınmasında demiryolunun önemi ve gerekliliği belirtilmekte ve Trabzon sâhil şeridinde demir­yolu yapılması görüşü, gerekçeleriyle anlatılarak uzun uzun konu savunulmaktadır. Daha önce 79. sayıda da aynı konunun işlendiği belirtiliyor. Yazıda ise (M. Sâdık) imza­sı var.

110 sene önce ele alınan ve konu edilen Samsun-Trabzon hattı meselesi söylenip durdu ve bir türlü gerçekleştirilemedi. Haberin haklılık payı gerçeği ile ortada. Günümüzde de konu edilen bu demiryolu meselesi daha nekadar söylenir bilemem. Çok söylendi ve şimdi de söylenenlere inanasım gelmiyor, ta k i fiili olarak inşaata başlanmadığı müddetçe…

Kara yolu için engebeli Karadeniz dağları tünellerle delindiğine göre, demiryolu için zor da olsa bu gerçekleşebilir ve  mutlaka da olmalıdır. Samimi olarak irade ve güç ortaya konulursa yapılacağına inanıyorum da bunun sonucunu görmeye ömrüm yetecek mi bilemiyorum.

Bir diğer husus da Trabzon-Erzincen demiryolu hattı muammasıdır. Çokca ele alındı, çokça gündeme getirildi, Bizzat Atatürk’ün de bu konuda olması yolunda talimatı ve temennisi oldu. Bakanlar, valiler yapılacak, edilecek diye beyanatlar verdiler, fakat bir türlü Bismillah denilip başlanamadı.

Samsun-Trabzon ve Trabzon-Erzincan demiryolu hatlarının sağlayacağı iktisadi imkânları anlatmaya gerek yok. Uzun asırlar tarihi transit yolunun liman şehri olan Trabzon, bu özelliğini Ruslar’ın döşedikleri demiryolu hattı yüzünden kaybetmişti. Şimdi ise inşa halinde olan Bakü-Tiflis-Kars demiryolu hattına Trabzon, Erzincan hattı üzerinden bağlanırsa bundan Trabzon büyük ölçüde olumlu etkilenecektir. İçişleri Bakanı Süleyman Soylu’nun Erzincan -Trabzon Demiryolu hattının etüt projesinin bittiği ve uygulama projesine bir ay içinde başlanacağı müjdesinin sonucunu görmek ve meyvelerini devşirmek arzumuzu da burada belirtmiş olalım.

Trabzon 110 yıldır Demiryolu söylentileri ile oyalanıp duruldu. Bitmeyen bir çile bir türlü sonlandırılmadı. Yüzümüzü güldürenes bu demiryolu artık Trabzon’a uzanmalı ve bu çile de bitmelidir. Mevlâm nasip eder inşallah.

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner108