THY’nin ve diğer özel hava yollarının Ankara ve İstanbul’dan Trabzon’a olan iki yönlü uçuşları, her nedense diğer şehirlere göre en az iki katı daha pahalı. O kadar ki; uçuşunuz acil ise, birkaç kişi bir araya gelip özel uçak tutmayı tercih edebilirsiniz. 
İktisadın temel kurallarından birisi arz, talep ve fiyatın bir denge noktasında buluşmasıdır. Yani arz artarsa fiyat düşer, talep artarsa fiyat artar mantığı ile birbirine ters yönlü hareket eden arz ve talep ekseni piyasa fiyatında kesişir ve denge sağlanır. Bu durum, temel serbest piyasa davranışının sonucu olarak böyledir. Uçakların bilet fiyatlamasında ise temelde bu mantıkla hareket eden ama başka parametreleri de dikkate alan bir hesaplama sistemi vardır. Bu sistemde, belirlenmiş bir yolcu adedine kadar belirli zaman aralığında uygulanan ucuz fiyat ile uçuş saati yaklaştıkça ve doluluk oranı arttıkça artan fiyat uygulanmaktadır. Yani uçuşa 1 ay kala bilet alırsanız ve ilk bilet alanlardan olursanız ucuza uçarsınız. Diyelim ki 10 adet ucuz bilet kota edilmiş, eğer 11. Kişi olursanız erkende alsanız fiyat düşük olmaz. Fiyat, 10. Kişiden itibaren kademeli olarak artar ve uçuşa en yakın zamanda alınan fiyat, pik düzeye ulaşır.
Karmaşık gibi görünen bu sistemde, Trabzon uçak fiyatları neden yüksek?
Bunun bana göre en temel nedeni Trabzon, Rize ve Giresun yolcularının hem adedi fazla, hem de çoğu yıllık bir ziyaret planına sahip ve çok erkenden ucuz bilet kotalarını dolduruyorlar. Çünkü fındık zamanı, çay zamanı, maç zamanı ve bayram zamanı memleket ziyaret edilecektir ve bu tarihler en az bir yıl öncesinden bellidir. Ayrıca birbiri ile örtüşmeyen bu zamanlar yıl boyu yolcu hareketini sağlamaktadır.  Dolayısı ile ucuz bilet kotaları dolunca fiyatlar otomatik olarak yükselmekte, anlık karar verilen durumlarda ise fiyatlar çok artmaktadır. Bir de aktarmalı Arap yolcu sirkülasyonu ilave olunca fiyatlar uçmaktadır.
Bu durumda ne yapılması lazım? 
Değerli büyüklerin yani şehrin ileri gelenlerinin, siyasilerin, bakanların, başkanların duruma el koyarak, bu bölgeye has uçuşlara tavan fiyat uygulaması ile otomatik işleyen fiyatlama sistemine bir bariyer koymasını sağlanması gerekir. Bunu özel sektör uçuşları için yapamayabilirsiniz ama THY veya Anadolu jet uçuşları için pekala yapabilirsiniz. 
Ben de acizane üzerime düşeni yapayım. Bir zamanlar iyi arkadaş olduğumuz, sonrasında ulaşmakta zorlandığımız THY yönetim kurulu başkanı sevgili İlker Ayçı kardeşime sesleneyim; arkadaşlığımızın hatırına, “Bu konuya duyarlılık gösteriniz lütfen”.

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner35

banner37