Warning: getimagesize(/home/gunebakiscom/public_html/images/banner/aaa.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /home/gunebakiscom/public_html/amp/functions.php on line 0
Açık Hava Paneli’nin sonucu

Açık Hava Paneli’nin sonucu

ORTAHİSAR Belediyesi yeni bir uygulama başlattı. Açık Hava Panelleri.... Meydan Parkında Trabzon’un sorunları konuşuldu. STK temsilcileri ve vatandaş paneli büyük bir ilgi ile dinledi. İlk kez gerçekleşen organizasyona biz de katıldık. Hem nasılını görmek hem de uygulamaya destek vermek için. Konuk seçimi belediyenin meselesi biz daha çok keyfiyette kalmak istedik.

Avrasya Üniversitesi’nden iki profesör ile dört STK yetkilisi ve Liman İşletme Müdür katıldı. Trabzon’un sorunları ve geleceği konuşuldu. Toplantının açılışını Avrasya Üniversitesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Cemal Bıyık yaptı. Bıyık, İpekyolu’nun Trabzon ve bölge için önemine vurgu yaparak, Değirmendere Vadisi’nden Erzurum’a İpekyolu ile ilgili tüm ayrıntıları gündeme getirdi. Doğrusu büyük ilgi uyandırdı. “Trabzon şayet bir medeniyet, sanat ve kültür kenti ise bunu büyük oranda İpekyolu üzerinde olmasına borçludur. Zira dünyaya İpekyolu üzerinden açılmıştır.” dedi.

Avrasya Üniversitesi Rektör Yardımcısı Prof. Dr. Ersan Bocutoğlu ise Çin’in yeni ve küresel bir projeye başladığını, bunun bir kuşak projesi olduğunu söyledi. Çin’de demir üretiminin düşmesinin ardından eski İpekyolu Projesini demiryolu ile canlandırmak istediğini kaydetti. Bocutoğlu, Türk Cumhuriyetleri’nin Çin’in fiili işgal tehdidi altında olduğunu kaydetti. Şayet önlem almazlar ise Kırgızistan’da Türkmenistan’da ve hatta Kazakistan’da bile Çin nüfusunun orta vadede Türk nüfusunu geçebileceğini, bunun da bölgeyi tamamen Çin’in hakimiyeti altına sokacağını söyledi. Bocutoğlu, demiryolu bu bölgeye gelmeden ticaretin canlanamayacağını sözlerine ekledi.

İMO Başkanı Mustafa Yaylalı, Bakü, Tiflis, Kars demiryolu projesinin önemine vurgu yaparak Trabzon Demiryolu’nu gündeme getirdi. Trabzon’un 1908 yılından buyana demiryolu için çırpındığını, şehrin o tarihten bu güne demiryolunu almaya çalıştığını kaydeden Yaylalı, “Bölgesel kalkınmayı gerçekleştirebilmek için demiryolu şarttır ve önceliğimizdir.” dedi.

Trabzon Liman İşletmesi Müdürü Muzaffer Ermiş, limanın Trabzon için önemini, kente kattığı katma değeri ve İran transiti için uğraşlarını dile getirdi. Son görüşme ile ilgili kısa bilgiler veren Ermiş, “İran ticaretinin çok az bir kısmını bile bu bölgeye kaydırabilirsek, 3-4 milyar doları bulan bir ticaret hacmini gerçekleştirebiliriz.” dedi.

MMO Başkanı Şaban Bülbül ise Trabzon’da neden sanayi olmadığına ve olmasının zorluğuna dikkat çekti. Hammaddeye ulaşımın zorluğunu kaydeden Bülbül, lojistiğin Trabzon için önemini vurguladı. Lojistik yapılabilecek merkezlerin ve kentin en değerli arazilerinin atıl durumda adeta esir alındığını ve siyasilerin buna seyirci kaldığını belirten Bülbül, Sürmene Tersane alanı ile Akyazı’daki 260 dönüm arazinin nasıl atıl bırakıldığını kaydetti. Bülbül, “ Daha arsalarımızı işgalden kurtaramıyoruz. Trabzonlu iş adamlarını vizyon projeleriyle nasıl buluşturacağız? Lojistik merkezi mutlaka kurmalıyız. Demiryolu olmadan olmaz, demiryolunu daha çok konuşmalıyız.” dedi.

Panel’in en anlamlı ve önemli konuşmasını engin tecrübesi, kent hassasiyeti ve vizyonu ile DKİB Başkanı A. Hamdi Gürdoğan anlattı. Lojistiği, nakliyeyi ve uluslararası ticareti yaşayarak anlatan Gürdoğan, lojistikten, demiryoluna uzanan hatta Trabzon’un ve bölgenin yerini ve önemini dile getirdi. Gürdoğan, İlginç bir örnek verdi, “Trabzon’dan Bakü’ye 20 tonluk bir tır 3 bin dolara gidiyor ama Batum’dan Bakü’ye 60 tonluk bir vagon bin 500 dolara gidiyor. Şimdi biz kiminle nasıl rekabet edeceğiz.” diye sordu. Yabancı sermayenin ve güçlü Türk sermayesinin bölgeye gelmesi gerektiğini, bunun için lojistik merkezin şart olduğunu ancak lojistik merkez yapılabilecek alanların peşkeş çekildiğini örnekleriyle anlatan Gürdoğan, bu konuda verdiği mücadeleyi dile getirdi. Gürdoğan siyasilere söslendi ve meselelerin çok uzağında kaldıklarını ifade etti. Gürdoğan’ın çizgisi de lojistikten demiryoluna uzanan bir çizgi idi.

Dünkü Açık Hava Çalıştayında ortaya çıkan tablo, tarihin bu kente bahşettiği İpekyolu’nun yine ticaret eksenli olarak lojistik ve demiryoluyla yeniden hayata geçirilmesiydi.