Köy Enstitüleri 17 Nisan 1940 da kuruldu.Geçen 17 Nisanda 79. Kuruluş yıldönümü etkinlikleri yapıldı.Bu etkinlikler Pembe Köşk’te İnönü Vakfınca yapıldı.Vakıf Başkanı olan İnönü’nün kızı Özden Toker Köy Enstitüleri ile ilgili babasının hatıralarını anlattı.
Milletimizim ilkel bir yaşamdan çağdaş bir yaşama geçmesi,ülkemizin hızla kalkınması için dünya kriterlerine uygun bir eğitim sistemi olan Köy Enstitüleri için bu güne kadar sayıları küçümsenmeyecek yayınlar yapıldı ,makaleler yayımlandın .Köy Enstitülerini, Köy Enstitüsü yapan temel ilkelerini şöyle sıralayabilİriz :
İŞ EĞİTİMİ İLKESİ: (Bu,iş içinde,iş aracılığııyla üretim amaçlı eğitim.Ezbere dayanmayan uygulamalı bir eğitimdi. Bilgi depolamayı değil,öğrenme yollarını öğreten bir yöntem uygulanıyordu.)
-ÖĞRENCİLERE OKUMA BİLİNCİ KAZANDIRILMASI: (Hasan Ali Yücel’in kurduğu tercüme bürosu tarafından Doğu’nun ve Batı’nın 496 klasik eserinin Türkçe’ye çevrilmesi sağlanmış ve bu kitaplar Köy Enstitülerinde okunmaya başlamıştı.Her öğrenci bir yıl içinde 25 klasik eseri okumak zorundaydı.Her Köy Enstitüsünün çok zengin bir kitaplığı vardı.Her sabah saat 07.30 dan sonra serbest okuma saati başlıyordu.
–ELEŞTİRİ-ÖZ ELEŞTİRİ: Bütün Enstitülerde cumartesi günleri eleştiriye ayrılmıştı.O gün bütün okul öğrencileri,öğretmenleri ve müdürleriyle buluşur,geçen haftanın bir değerlendirmesini yapar,yanlış uygulamaları eleştirirlerdi.Bu eleştirilerden müdür,öğretmen,öğrenci,aşçı vs…okulda çalışan herkes nasibini alırdı.Savunmalarda alanın ortasında herkesin gözü önünde yapılırdı.)
-OKUL YÖNETİMİNE KATILMA VE ÖRGÜTLENME: (Köy Enstitülerinde demokrasi bir yaşam biçimi haline gelmişti. Her Enstitü sanki öğrencilerle yönetiliyordu.Bunların dışında Yüksek Köy Enstitüsünün kapatılması,Enstitülerin uygulama ve üretim yaptıkları arazilerin ellerinden alınmaları,,yeni dönem ise okullara din derslerinin konulduğu,İmam-Hatip Okullarının açılmağa başlandığı dönemdir. Köy Enstitüleri 16 milyon nüfusun 14 milyonunun köylü;köy çocuklarının beşte dördünün okulsuz olduğu;bunların son derecede ilkel koşullarda yaşadığı bir dönemde,kalkınmanın köyden başlatılmasının zorunluluğu nedeniyle kurulmuştu.Ana amaç bu köylerde liderliği ellerinde bulunduran cahil köy imamının yanına ikinci bir lider olarak Atatürk ilke ve Devrimlerini köye köylüye götürecek,bunları uygulayacak bireylerin yetiştirilmesiydi.O güne kadar köyde lider olan imamdı ama onun lideri de ekonomik gücü elinde bulunduran ağa,dede,şeyh gibi sömürücülerdi.Çok ilginçtir,Köy Enstitülerinin kapatılma nedeni,aslında kuruluş nedeniyle aynıdır.Yani karanlıktan,cehaletten beslenenlerin aydınlıktan,bilgiden korkmalarıdır.Doğu’da 200 den fazla köye sahip Kinyas Kartal’la yapılan söyleşi,Emin Sazak,Abidin Potuoğlu gibi toprak ağalarının söyledikleri bunun kanıtlarıdır.
Ancak Köy Enstitülerini Köy Enstitüsü yapan temel ilkelerin yok edilmesinin başlangıç tarihi CHP’nin tek başına iktidar olduğu,Şükrü Saraçoğlu 2.Hükümeti döneminde Milli Eğitim Bakanı Hasan Ali Yücel’in bakanlıktan alınarak yerine tutucu kimliği ile tanınan Reşat Şemsettin Sirer’in 5 ağustos 1946 ‘da atanması ile başlar.Yani Saraçoğlu 2. Hükümetinden sonra,7 ağustos 1946 tarihinde kurulan Recep Peker Hükümeti’nde Hasan Ali Yücel’e özellikle yer verilmemiştir.Rıfkı Selim Burçak’ın Milli Eğitim Bakanı olduğu Menderes 2. Hükümeti döneminde 27 Ocak.1954 ‘te ise resmen kapatılarak adları değiştirildi.Öğretmen Okullarına dönüştürüldü.1946 yılında CHP döneminde faaliyetleri durdurulan bu okulların kapatılmasının Demokrat Parti ve ADNAN MENDERES’e fatura edilmesi açık bir haksızlıktır.Savabı ve günahı ile bütün sorumluluklar CHP’ ne aittir.Kalkınmanın köyden başlanmasını hedef alan bu eğitim sisteminin siyasi çekişmelerle heder edilmesi Türkiye için büyük kayıp olmuştur.
Yorum yazarak Günebakış Trabzon Haber Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Günebakış Trabzon Haber hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.
Haber ajansları tarafından servis edilen tüm haberler Günebakış Trabzon Haber editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Günebakış Trabzon Haber değil haberi geçen ajanstır.
Şimdi oturum açın, her yorumda isim ve e.posta yazma zahmetinden kurtulun. Oturum açmak için bir hesabınız yoksa, oluşturmak için buraya tıklayın.
Yorum yazarak Günebakış Trabzon Haber Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Günebakış Trabzon Haber hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.
Haber ajansları tarafından servis edilen tüm haberler Günebakış Trabzon Haber editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Günebakış Trabzon Haber değil haberi geçen ajanstır.
Yorumlar
(1)Rumuz - açtığım okulları niye katayım bi sordukmu kendine bu yeter düşünen insana.
Yazılan yorumlardan Günebakış Trabzon Haber hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz. Sitemizin Topluluk Kurallarına uymayan yorumlar yayınlanmaz. Yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz.
Haber ajansları tarafından servis edilen tüm haberler Günebakış Trabzon Haber editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Günebakış Trabzon Haber değil haberi geçen ajanstır.