banner114

Karadeniz kadını yüzyıllarca köyde, yaylada ; bağıyla, bahçesiyle ömür geçirmiş, bu şekil bir hayat tarzını benimsemişti. Yüz yıllarca sürdürülen bu hayat tarzı zamana yenik düşerek değişti.

Yeni nesiller bu hayat tarzından kaçmak için büyük şehirlere göç etti, okudu, memur oldu, il dışına çalışmaya gitti, bu yaşamı kabul etmedi yavaş yavaş bu yaşam şekli sona erdi.

Asırlardır süren bu hayat tarzından ; yaşlıların ölmesiyle insanların daha iyi bir yaşam tarzını benimsemesiyle teknolojinin gelişmesiyle uzaklaşıldı.

Karadeniz kadınlarının yaşadığı bu hayat tarzının ; tarihe karışan bir gerçeğini gözler önüne sermek istedim.

Zamanın nasıl geçtiğini bile anlamadılar köy ve yayla arasında mekik dokuyup aynı patika yollardan asırlarca gelip gitmeleri bile unutuldu. Bir Karadeniz kadını en az 40-50 yıl sırtında dar patika yollarda yük taşımış , hayatını da böyle idame ettirmiştir.  Bu geçim şekli belki de asırlarca böyle sürmüştür . Bu kadınlar geri dönüp baktığında  hayatlarının nasıl da çabuk bir şekilde geçtiğine hayıflanmış ; bu hayıflanma açısından da kendileri için tabiri caizse iş işten geçmiştir.

Karadeniz doğası vahşi, tehlikeli, dik yamaçlardan oluşan ve bu yamaçlardan   bakıldığında baş döndüren bir doğadan oluşmakta ; böyle olmasına ve bu doğa koşullarına rağmen Karadeniz kadını yılmamış , hep ayakta kalmış, ihtiyaçlarını  yiyeceğinden, yakacağına her şekilde temin etmiş ve bunları genelde sırtında taşımıştır.

Gurbete yolladığı erini yârini, kocasını, beklemiştir ; onun için Karadeniz   kadınları yanıktır. Issız patika yollardan bağına , bahçesine ,  yaylasına giderken içinin efkârını, özlemini ağıtlara, türkülere dökmüştür. Söyledikleri türküler hep yanıktır özlemdir , hasrettir , Aşktır. Erkeği gurbete gitmiş ve genellikle geri dönmemiş oralarda evlenmiş kendine başka bir hayat seçmiş olmasına rağmen buradaki eşi onu beklemiş ve  sadece senede bir ay gelmesine rağmen Karadeniz kadını bu duruma ses çıkarmamış on bir ay erini beklemiştir.

Karadeniz kadınının güçlü duruşu , özgüveni ise evini , yerini , çocuklarını ve malını idare etmesinden kaynaklanıyor. Çektiği acıları en yakın eltisine dahi bildirmez , çevredekilerim kendisini zayıf görmesini istemez. Karadeniz kadını üstüne üstlük bir de kayın, görümce, kaynana ve kaynatasıyla ilgilenir onların bakımını üstlenir. Bu durum  asırlardır gelenek halini almış.

Karadeniz kadınının böyle güçlü olmasını yaşadığı şartlar getirmiştir. Beline silahını takıp yaylaya gitmesi , pazara , çarşıya çay satmaya gitmesi ; Küçük olsa bile oğluyla gitmesini, Kızların büyük olsa dahi küçük erkek çocuğuna abi demesini zor şartları yaşayan annesi istemiş kabullendirmiştir.

Erkek çocuğun küçükte olsa abi sayılmasını zor şartlar belirlemiştir. Onun içinde asırlardır Karadeniz’de kızlara miras verilmeyişini bir sebebi de budur.

İstisna hariç kızlarda miras almazlardı evin temeli gördükleri erkek kardeşleri onlar için bir baba figürüydü her zaman babanın yokluğunu küçük erkek kardeş üslenirdi. Çünkü baba gurbette il dışında olurdu. Karadeniz kızları babadan daha ziyade erkek kardeşlerinden çekinir ve korkarlardı. Bu zor olan şartları Karadeniz kadını başarmıştır.

Karadeniz’de son 30 -40-50 yılda içeresinde birçok değişiklik yaşanmış değişen dünyaya ayak uydurmak zorunda kalmışlardır.

Dünyanın her yerinde değişiklik olmuş ama karadenizde daha etkili olmuştur. Karadeniz bölgesinde gözle görülür halde gelmiştir. Karadeniz yayla yolları ya yapılmış yâda var olan yollar iyileştirilmiş genişletilmiş arabalarla ulaşacak hale getirilmiştir. Yükleri arabalar taşır olmuş ama yayla işleri bitmiş yâda bitme noktasına gelmiştir.

Karadeniz nilmiş adetler töreler ortadan kalkmaya yüz tutmuştur taşradan gelen gelinler karadenize ayak uyduramamışlardır. En büyük değişime etken o olmuştur.

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner108