Sağlıkta dönüşüm programı uygulamasının çatısı hükmünde 663 sayılı KHK ile Sağlık Bakanlığı teşkilat yapısı 2011 yılında yeniden düzenlenmişti. Yasanın yürürlüğe girmesi 2012 yılının sonunu bulmuştu. Bu yasal düzenleme ile sağlıkta dönüşüm programı kendi bütünlüğü içinde tamamlanmış oldu.

Sistem kurgusunda, bağlı kuruluşlar kavramı ile kamu adına sağlık hizmeti sunucularını özerkleştirip, sorumlu hale getiriyordu. Uygulama kamu hastanelerini merkezde Kamu Hastaneleri Kurumu Başkanlığına, il düzeyinde Kamu Hastaneleri Birliği Genel Sekreterliğine bağlıyordu. Hastane düzeyinde ise hastane yönetimi “Yönetici” unvanıyla bir tür Genel Müdür görevlendirmesi yapıyordu. Bütün üst düzey yöneticiler sözleşmeli ve performans ölçümüne tabi kılınmıştı. Yapılanma 2013 yılı itibariyle tam uygulamaya başlandı. Bu yıl çıkartılan 694 sayılı KHK ile kamu hastaneleri birlik yapılanmasına son verildi. Bu ay sonu itibariyle yeni düzenlemelere geçiş tamamlanmış olacak.

Eski sisteminin muhasebesinin yapılmasının, yeni sisteme de yol göstereceği düşünülerek bu yazı kaleme alınmıştır.

Genel sekreterlik uygulaması, sağlık hizmetlerinin hasta merkezli verilme anlayışını güçlendiren bir uygulama olmuştur. Özellikle hasta şikayetlerinin yerinde çözülerek azaltılması önemli ölçüde başarılmıştır. Sağlık hizmetlerinin veriliş süreçleri, kalite uygulamaları, hastanenin fiziksel ve tıbbi cihaz yapısı hasta lehine iyileştirilmiştir. Aynı zamanda verimlilik ve mali etkinlikte en önemli parametrelerden biri olmuştur. Özellikle sistem hakkında hastaların olumlu görüşleri ön plana çıkmıştır. Genel sekreterlik yapılanmasının getirdiği iyileşmelerin kamu, özel ve üniversite hastanesi gibi birçok hastane bulunan şehir merkezlerindeki büyük Sağlık Bakanlığı hastanelerinde daha gözlemlenebilir hale gelmiştir.

Sistem yönetsel birim sayısını artırmıştır. Ama bu artış bürokratik işlem süreçlerine şimdilik olumsuz yansımamıştı. Sağlık çalışanları iş yükü ve streslerindeki artışın, kazançlarına yansımadığını düşünmekteler. Hastanelerde kullanılan malzemelerin ürün kalitesinde sorunlar yaşana bildiği diğer bir eleştiri konusudur.

İl bazında sağlık sisteminin üç başlı yönetim yapısı ve yönetim liderlerinin arasındaki bir takım sorunlar sisteme getirilen ön önemli eleştiridir. Sistem liderlerinin görevlendirilmesinde mesleki hiyerarşinin gözetilmemesi sorunların büyümesine neden olmuştur. Bu süreç içerisinde sorunlarının çözümü yolunda beklenen adımların atılmayışı bir başka eksikliktir. Aslında denetleyenle denetlenen arasında bazı uyumsuzlukların olması işin doğası gereğidir. Fakat denetleyen kurumun etkinliği için denetim gücünün yüksek olması gerekir. Ne yazık ki, denetleyen konumundaki Sağlık Müdürlüklerinin denetim argümanları ve gücü yeterli olmamıştır.  Özellikle genel sekreterliklerin bağlı bulunduğu Kamu Hastaneleri Kurum Başkanlarının sık değişmesi de sorunların ayrı bir bileşeni görülebilir.

Sağlık sisteminin hasta merkezliliği, fiziki yapılanma, tıbbi ve teknolojik düzeyin iyileştirilmesi devam etmelidir. Bunlarla birlikte sağlık hizmetlerinin sunum kalitesinin iyileştirilmesine, hekim ve sağlık personelinin hastalarına daha fazla zaman ayırmasına, hasta bakım kalitesinin artırılarak, yıllık ortalama hekime gitme sayısının makul düzeye düşürülmesine ihtiyaç vardır.  Sağlık çalışanlarının iş yükü ve iş stresleri gibi kazançlarının da iyileştirilmesi beklentisine cevap verilmelidir. Ayrıca yönetsel hiyerarşi, mesleki hiyerarşi ile desteklenmelidir.

Sonuç olarak, kamu hastaneler birliği yapılanmasının bazı sorunları olmakla birlikte, kamu hastanelerinin yönetimine bir canlılık ve farkındalık getirmiş ve kendi uygulama süreci içinde kısmen başarılı olmuştur. Yeni uygulamaların belirtilen sorunları çözerek kamu hastanelerinin hasta merkezli, verimli ve etkin yönetim yapısını daha ileri taşıması temennisiyle…

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner35

banner37