Tarihin ve coğrafyanın kalbinde bir kent… 

Ulaşımın, ekonominin…                                       İşte bu kentin, Trabzon’un yüzyılı aşan demiryolu hikâyesinden aklımızda kalanlar…                     

         Anadolu’da ilk demiryolu hattı 1866’da İzmir-Aydın arasında hizmete açıldığında “memleketime demiryolu yapılsın da isterse sırtımdan geçsin” diyen Sultan Abdülaziz tahtta bulunuyordu.

Dönemin Trabzon Valisi Esat Muhlis Paşa’nın da benzer cümleler sarf ettiği söylenir.

Osmanlı Devleti,  I. Dünya Savaşı esnasında yalnızca yük taşımak için limandan Maçka’ya uzanan dekovil hattını kuruyor (1915). Ruslar da işgal yıllarında bu hattı tamir ederek kullanıyor.  

Cumhuriyetin ilk yılları…

Gazi Mustafa Kemal, 15 Eylül 1924’te “bu feyyaz, ahalisi zeki, müteşebbisi çalışkan olan Trabzon’umuzu az zamanda iç bölgelere demiryoluyla bağlanmış, güzel rıhtım ve limanla teçhiz edilmiş görmek en büyük emelimdir” diyerek hedefini ortaya koyuyor.

Altı gün sonra Samsun-Çarşamba demiryolu hattının temel atma töreninde demiryollarının ‘feyiz ve refah yolu’ olduğunu vurguluyor.

Hicaz demiryollarını yapan Rizeli” olarak adından söz ettiren Trabzon Mebusu Ahmet Muhtar ve arkadaşlarının 1925 yılında verdikleri ‘Trabzon-Erzurum Demiryolu ile Trabzon Limanı’ hakkındaki kanun teklifi, 27 Ekim 1988’de “uygulama imkânı kalmamıştır” gerekçesi ile yürürlükten kaldırılıyor. 1993 yılında Trabzon-Erzurum-Erzincan-Diyarbakır demiryolu fizibilite çalışmaları yapılıyor fakat pahalı bulunduğundan sonuç alınamıyor. Ve Gazi Mustafa Kemal ATATÜRK’ün “en büyük emelim” dediği “Trabzon’a demiryolu” vasiyeti yerine getirilemiyor.     

Gelelim bugüne…

BTK… 30 Ekim 2017’de açılan, Orta Asya ve Çin’le ticareti yeniden canlandıracak demiryolu, Bakü-Tiflis-Kars üzerinden…

TANAP… Azerbaycan’ın Hazar Denizi’ndeki Şah Deniz 2 Sahası’nda üretilecek doğalgazı Avrupa’ya taşıyacak boru hattı da yine Bakü-Tiflis-Kars üzerinden…

TÜRK AKIMIRus doğalgazını Türkiye’ye ulaştırması planlanan hat, Karadeniz kıyısındaki Anapa’dan başlayarak Kıyıköy üzerinden…

Görüldüğü gibi Trabzon, büyük projelerin ya kuzeyinde ya da güneyinde kalıyor.

Bakü-Tiflis-Kars (BTK) demiryolu hattı, doğal olarak eski defterlerle birlikte ulaşıma açıldı.

Türkiye’nin demiryolu olmayan tek noktası Doğu Karadeniz’e, Trabzon’a hızlı tren?

Yeni açılan hattın Erzincan bölümünden bağlantı yapılacak.”

Trabzon; Kafkasya, İran ve Orta Asya’nın dünyaya açılan en önemli ticaret kapısı, lojistik üssü.

Kara, deniz ve hava ulaşımında bölgenin lideri olan kentin, “demiryolu” denildiğinde adresinin “bekleme salonu” olması ister istemez sakinlerini üzüyor.   

Hayalimiz olan Bakü-Tiflis-Trabzon (BTT) demiryolu hattının yarısı hazır.

BTK hattının 79 km’lik Türkiye bölümü (1,6 milyar TL), BTT hattının 188 km’sinin maliyeti hakkında ipuçlarını da veriyor. BTT tamamlandığında hızlı trenle iki saatte Tiflis’e, dört saatte Bakü’ye varılabilecek. Ve 360 km’lik Trabzon-Samsun hattıyla turizm de uçacak, ticaret de…  

Köylerin kasabaların, kentlerin çehresi değişecek.

İç bölgeler ve zengin ülkelerle özdeşleşen trene hasret sona erecek.  

Karadeniz kıyılarını hatırlatan Japonya’da hızlı trenle gerçekleştirilen yolculukların, doyumsuz manzarayla nasıl da keyifli hale geldiğini, yaşayanlar anlata anlata bitiremiyor.  

Son dönemde dev yatırımlara imza atan ülkemizin, Tiflis’le Trabzon arasında gerçekleştirilecek demiryolunu Samsun’a kadar uzatması hayati derecede önem taşıyor.

Yamaçlara kurulup “bu kıyılardan tren geçseydi” diye hayıflanan çocuklarla gençler büyüdüler ve torunlarına bir açıklama yapmakta zorlanıyorlar.

Kabuğunu kıran ve yüzünü, yıllardır ihmal ettiği Doğu’ya çeviren Türkiye, geçmişle kıyaslandığında hiç olmadık kadar güçlü.

Raysız kalan son bölgeye ulaşmak, puzzle’ın son parçasını tamamlamak gibi bir şey...

Trabzon’u düşündükçe “tren, bir kente bu kadar mı yakışır” diyor insan.

Kara’sı çok görüldü, bari ‘hızlı’sı daha fazla gecikmesin.

Beklediğimize değsin; tren gelsin artık, hoş gelsin, safalar getirsin.

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.