Rize marka kent olma yolunda

Karal: “Yani biz şehrimizi şöyle biraz daha nefes alabilecek ve biraz daha arka taraflara çekmeyi amaçlıyoruz. Belki de orta vadede Güney Çevre Yolu’nun dışında bir diğer çevre yolu daha gündeme gelebilir.”

Karal: “Güney’in daha yukarısından. Yani bizim Dağbaşı olarak vasıflandırdığımız bölgeden yeni bir çevre yolu daha gündeme gelebilir. Çünkü şu anda Rize’mizin en büyük problemi trafik problemidir. Bu trafik problemi her geçen gün katmerleşerek artmaktadır. Biz iktidara geldiğimiz zaman 2002’de Rize’mizde yaklaşık olarak 32 bin araç vardı, bugün bu araç sayısı 80 binlere ulaşmıştır.”

Karal: “Artı, Güney Çevre Yolu’nun bir yan projesi olan Salarha Tüneli Projesi ile beraber Rize’mizin Salarha ve Güneysu bölgesine açılması hedeflenmektedir. Şehir artık şu anda tamamen içinden çıkılmaz bir hâle gelmiştir. Trafik şu anda en büyük problemimizdir. Şehrimizin açılabileceği iki noktamız vardır; bir tanesi Salarha bölgesidir, diğeri Güneysu bölgesidir. İki vadidir. Bu Salarha Tüneli marifetiyle şehrimizi Salarha ve Güneysu vadilerine açmayı planlıyoruz.”

Karal: “Organize Sanayi Bölgemiz Ovit güzergâhı üzerindedir. Son derece önemli bir güzergâh üzerindedir. Türkiye’nin belki de en işlek güzergâhlarından bir tanesi olacaktır. Bizim İyidere-Ovit güzergâhımız dolayısıyla inşallah Organize Sanayi Bölgemiz orada konuşlanmış vaziyette. Hemen bu bölgenin dibinde biliyorsunuz Lojistik Merkez Projemiz var.”

Rize İyidere’de özellikle bir lojistik merkez, Derepazarı bölgesinde bir liman projesi vardı. Havalimanı Projesi, Ovit Projesi ve Rize Güney Çevre Yolu gibi Rize’nin mega projelerini bugünlere başarı ile taşıdınız. Hangi noktaya geldiniz? Rize’de son 10 yılı ele alırsak mega projelerin ortaya atılışı ve hangi noktaya geldiğini değerlendirir misiniz?

Bu saydığınız projeler Rize’mizi bir dünya kenti yapabilme konusunda atılan ciddi adımlardır. Bunların da kahir ekseriyeti ya tamamlanmış ya da projelere başlanmış durumdadır. Saydıklarınızdan başlamayan tek proje ise Lojistik Merkez Projesi’dir ki onun da proje ihalesi yapılmıştır ve projesi de tamamlanmak üzeredir. Sadece yapım ihalesine başlanması beklenmektedir. Onun dışında Ovit biliyorsunuz bitmek üzeredir. Bu sene sonunda inşallah artık Doğu Karadeniz ile Doğu Anadolu ve Güneydoğu arasındaki ulaşım, Ovit Dağı üzerinden çok rahatlıkla sağlanacaktır. Artık Ovit Dağı kapanmayacaktır. Bunu da söylerken, bu Rize’nin projesi değil, biz bunlara bölgesel proje olarak bakıyoruz. Doğu Karadeniz Bölgesi’nin özellikle Doğu’ya, Güneydoğu’ya, Kafkaslar’a hattâ Orta Doğu’ya açılabilmesinin en kısa ve kestirme yoludur Ovit Projesi. Olaya biz bölgesel kazanım olarak bakıyoruz.

İkincisi Güney Çevre Yolu dediğimiz proje. Rize’mizin dağ ile deniz arasına sıkışmış olan şehrimizin Güney’e, arka taraflara açılması projesidir. Ki bu çok önemsediğimiz bir projedir. Ama bu projeyi tamamlamak çok kolay olmadı, olmuyor. Çünkü bölgemizde toprak çok önemli, çok pahalı, arazi çok kıymetli. Bölgemizin en büyük problemi maalesef istimlaktir. İstimlakler konusunda sıkıntılarımız var. Hâlâ bu konularla boğuşmaya devam ediyoruz.

İstimlak parası yolun maliyetini geçti mi yoksa?

İstimlaklerin bedeli elbette imalatların bedelinden çok çok daha fazla. Yani Türkiye’de en çok istimlaklere, kamulaştırma paralarına, kamulaştırmalara ödenen para noktasında Doğu Karadeniz Bölgesi, Türkiye’nin Marmara Bölgesi’nden sonra gelen ikinci bölgesi diyebiliriz.

Bu proje Rize merkezini 500 bin nüfusun üzerine çıkarabilecek mi? Yani Güney Çevre Yolu ile Rize nasıl bir geleceğe açılıyor?

Güney Çevre Yolu ile beraber şehrimizin tamamen yarı ölü vasıflandırabileceğimiz yani böyle yarı bağ-bahçe, tarla, ormanlık olarak adlandırabileceğimiz bölgesinin de imara açılması söz konusu. Artı, Güney Çevre Yolu’nun bir yan projesi olan Salarha Tüneli Projesi ile beraber Rize’mizin Salarha ve Güneysu bölgesine açılması hedeflenmektedir. Şehir artık şu anda tamamen içinden çıkılmaz bir hâle gelmiştir. Trafik şu anda en büyük problemimizdir. Şehrimizin açılabileceği iki noktamız vardır; bir tanesi Salarha bölgesidir, diğeri Güneysu bölgesidir. İki vadidir. Salarha Tüneli marifetiyle şehrimizi Salarha ve Güneysu vadilerine açmayı planlıyoruz. Zaten yavaş yavaş belli kamu kurum ve kuruluşları da o bölgelerde konuşlanmaya başladılar. Adli Tıp Kurumu gibi, Tarım Bakanlığı laboratuvarı, DSİ Müdürlüğü, Millî Parklar Bölge Müdürlüğü, Karayolları gibi kamu kurum ve kuruluşlarımız o bölgelere yavaş yavaş konuşlanmaya başladılar. Kamu binalarımızı da o bölgeye doğru kaydırmayı amaçlıyoruz. Zaten Güneysu bölgemizde de şu anda altyapı çalışmaları devam ediyor. Orada Karayolları’nın çok ciddi çalışmaları var. Yani biz şehrimizi şöyle biraz daha nefes alabilecek ve biraz daha arka taraflara çekmeyi amaçlıyoruz. Belki de orta vadede Güney Çevre Yolu’nun dışında bir diğer çevre yolu daha gündeme gelebilir.

Kuzey’den mi tekrar Güney’in güneyinden mi? İkinci Çevre Yolu nereden geçecek?

Güney’in daha yukarısından. Yani bizim Dağbaşı olarak vasıflandırdığımız bölgeden yeni bir çevre yolu daha gündeme gelebilir. Çünkü şu anda Rize’mizin en büyük problemi trafik problemidir. Bu trafik problemi her geçen gün katmerleşerek artmaktadır. Biz iktidara geldiğimiz zaman 2002’de Rize’mizde yaklaşık olarak 32 bin araç vardı, bugün bu araç sayısı 80 binlere ulaşmıştır. 2023’lerde, 2030’larda bu araç sayısının Emniyet Genel Müdürlüğünün verilerine bakıldığında yaklaşık olarak 150 binlere ulaşacağı söyleniyor. Rize’mizin bir ova ili olmadığını düşünürsek, çevre illerimizde olduğu gibi arkası dağ, önü deniz. Dolayısıyla bizim yeni yollar açmaktan, yeni bulvarlar açmaktan ve şehrimizi farklı farklı alanlara yaymaktan başka çaremiz yok. Trafik meselesini çözmemiz adına.

Güney Çevre Yolu’nun ikinci etabı var. İkinci etap da Derepazarı’ndan başlamak suretiyle. Kendirli-Derepazarı yolunun da aynı şekilde bağlantılı hâle getirilerek Pehlivantaşı üzerinden bizim Askoroz dediğimiz bölgeye bağlanması söz konusudur. Birinci etabı şu anda bitmek üzeredir. Yani Tıp Fakültesi ile Pehlivantaşı arası inşallah bu sene tamamlanacaktır. Ama kalan kısmı Pehlivantaşı ile Derepazarı arasındaki bölgenin şu anda projesi tamamlanıyor. Aynı şekilde Rize merkezi ile Liman kavşağı ile Kalkandere arasındaki yolun da ikmal ihalesi yapılmıştır. Oranın da ilk 5 kilometresi tünel ve duble yol ile geçilecektir. Onun dışında İyidere-İkizdere arasında kalan 20 kilometrelik kısmın da duble yol olarak ihalesi yapılmıştır. Şu anda İyidere ile Ovit Tüneli arasındaki tek kalan kısım İkizdere ile Ovit arasındaki 20 kilometrelik bölümdür. Onun da proje çalışmaları tamamlandı, ihaleye çıkacak.

Güney Çevre Yolu Projesi içinden mi?

Yok, Güney Çevre Yolu’nun kapsamında değil ama Güney Çevre Yolu’nun bağlantılı olduğu yollar bunlar.

Havalimanı konusunda neler söyleyeceksiniz?

Havalimanı konusunda zaten çalışmalar çok yoğun bir şekilde başladı. Allah’a hamdolsun denizi doldurmaya başladık. Bu konuda hiçbir sıkıntı yok. Hedefimiz 2020 yılında inşallah Rize Havalimanı’nı hizmete açmak olacaktır. Onun dışında zaten Organize Sanayi Bölgemizde Allah’a hamdolsun 23 civarında bir fabrikamız şu anda başladı. Birinci etabı 23-25 fabrika tamamen doldu. Şu anda ikinci etabın kamulaştırma çalışmalarını başlatacağız. Dolayısıyla Organize Sanayi Bölgesine çok ciddi bir ivme kazandırdık. Tabii burada 10 yıl mücadele verdik. Yargı konusunda önümüze çok ciddi engeller çıktı. Bunları aşmak için 10 yılımızı kaybettik.

OSB’de işleri yoluna koymak için 10 yıl mahkemelerde mi uğraştınız?

Maalesef Danıştay engeline takıldık ve OSB’yi yoluna koyabilmek için 10 yılımızı kaybettik. Danıştay öyle ilginç, öyle siyasi kararlar verdi ki Rize’de tarımsal alanın buradan kaldırılması gerektiğini gerekçe göstererek devamlı olarak ret kararlar verdi. Hâlbuki Rize’de tarım alanı olmayan bir yer yok. Rize’nin her tarafı çaylık. Orasının bir çay bölgesi, çaylık alanı olmasını gerekçe göstererek devamlı olarak iptal kararları verdi. 10 yıl mücadele verdikten sonra başardık ve şimdi organize sanayi bölgemizi bitirdik. Ki organize sanayi bölgemiz Ovit güzergâhı üzerindedir. Son derece önemli bir güzergâh üzerindedir. Türkiye’nin belki de en işlek güzergâhlarından bir tanesi olacaktır. Bizim İyidere-Ovit güzergâhımız dolayısıyla inşallah organize sanayi bölgemiz orada konuşlanmış vaziyette. Hemen bu bölgenin dibinde biliyorsunuz Lojistik Merkez Projemiz var. Sizin de ifade ettiğiniz gibi Lojistik Merkezimizin de şu anda projeleri tamamlandı. Yapım ihalesine çıkma aşamasına gelmiştir. Bu da çok devasa bir proje. Biz hem Lojistik Projemizle, hem Havalimanı Projemizle hem Ovit Tüneli Projemizle Rize’mizi, deniz, kara ve hava ulaşımının bir merkezi hâline dönüştürmeyi arzuluyoruz. Dolayısıyla Rize’mizin bir sanayi kenti olması beklenemez.

Rize bir sanayi ve ticaret kenti olabilir mi?

Öyle bir beklentimiz yok. Rize’mizin çaydan sonra ikinci markası turizmdir, turizm olmalıdır. Bunlar yan ve tamamlayıcı alanlardır. Turizm olması için de bölgemizin bütün tıkalı olan ulaşım kanallarının açılması gerekmektedir. Ulaşım kanallarını da açarken hem turizm metotlarını devreye sokarak hem de olabildiğince ticari metotları devreye sokarak lojistik merkezimizle, Ovit Tüneli üzerinden kara taşımacılığı ile ve Havalimanı Projemizle de özellikle turizm taşımacılığı konusunda Rize’mizi bir üs hâline dönüştürmeyi amaçlıyoruz. Allah’a hamdolsun bu devasa projelerimiz bizim hayallerimizdi, şu anda bunları gerçekleştiriyoruz. Zaten tamamlanan diğer yatırımlara girmiyoruz. Üniversite yatırımımız çok mükemmel bir şekilde devam ediyor, sağlık yatırımlarımız devam ediyor.

Şu anda Rize’nin bir bakanı var ve dolayısıyla bütün bu projeler artık Bakan Bey’e emanet. Ve Bakan Bey bunları sizden bir anlamda devraldı ve takip edecek inşallah…

Biz bir ekip olarak çalışıyoruz. Elbette başımızda Sayın Cumhurbaşkanı’mız var. Sayın Cumhurbaşkanı’mıza Rize’mizin bütün meseleleriyle alakalı zaten bilgi veriyoruz. Onun talimatlarını, onayını almadan bir adım attığımız yok. Zaten ortalama 3-4 ayda bir Rize’ye geliyor. Her geldiğinde de bizi topluyor gerekli talimatları vererek bizleri yönlendiriyor.

Sayın Karal teşekkür ediyoruz.

Ben teşekkür ediyorum.

Anahtar Kelimeler:
Rize
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.
Avatar
Ali İhsan 2 ay önce

Lafla peynir gemisi yürümez