Kentsel atıklar yola dönüştü

TUBİTAK DESTEKLEDİ

Karadeniz Teknik Üniversitesi (KTÜ) Ulaştırma Ana Bilim dalında görevli Prof. Dr. Muhammet Vefa Akpınar ve birlikte çalıştığı ekip, Türkiye’de bir ilki gerçekleştirerek; KTÜ bünyesinde hızlandırılmış bir yol test tesisi kurdu. TUBİTAK destekli proje sayesinde kentsel atık çöpler bu tesiste yola dönüşüyor. Akpınar “Üniversitemizde kurmuş olduğumuz hızlandırılmış test laboratuarında gerçek yol yapıyoruz. Gerçek yol koşullarını oluşturup, testler yapıyoruz. Biz yöresel malzemeleri de, atık malzemeleri de yollarda kullanabileceğimizi yaptığımız laboratuvar çalışmalarında gösterdik.” dedi

KENTSEL ATIK ÇÖPLERE TALİBİZ

Kentsel dönüşüm malzemelerin yollarda kullanılması üzerine ilk defa Türkiye’de KTÜ İnşaat Mühendisliği Bölümü’nde bir tesis kurulurken dünyada 40 benzer tesisin bu çalışmaları yürüttüğü ifade edildi. Akpınnar “Belediyelerin kentsel atık çöplerine talibiz. Atıl durumdaki ürünlerin karayolu üstyapılarında kullanımı üzerine yok denecek kadar arazi AR-GE çalışması var. Ar-Ge çalışmalarımız, kentsel atık malzemelerin özellikle kiriş ve kolonların, rahatlıkla beton yol üstyapılarında kullanılabileceğini göstermiştir.” şeklinde konuştu.

Türkiye’de ilk defa KTÜ’de hızlandırılmış bir yol test tesisi kurulduklarını belirten KTÜ Ulaştırma Ana Bilim dalında görevli Prof.Dr.Muhammet Vefa Akpınar, kentsel atıkların bu tesiste yola dönüştüğünü söyledi. Akpınar “Çalışmada çıkarılacak çıktılar belediye ve karayollarının yol dolgu çalışmalarında kullanılabileceği gibi kıyı kenarı yol çalışmaları ve havaalanı ve park alanları dolgularının tasarımı ve inşasında da kullanılması mümkündür.” dedi.

KARADENİZ EN FAZLA YOL AĞINA SAHİP BÖLGE

KTÜ’de kurdukları hızlandırılmış test laboratuarında yöresel malzemeleri kullanarak daha ucuza nasıl yol malzemesi üretebileceklerinin çalışmalarını yaptıklarını belirten Akpınar “Karadeniz Bölgesi Türkiye’de en fazla yol ağına sahip bölgedir. Bugün İstanbul’dan daha fazla kişi başına yol Trabzon’da vardır.  Bizim amacımız tüm Türkiye’de beton yollar yapmak. En kaliteli asfalt yolun bile ömrü maksimum 10 yıldır. Bir beton yol ise 40 yıl hizmet verebilir.” ifadelerine yer verdi.

“5 MİLYON TON ATIK MALZEME KAYNAK OLABİLİR”

Kentsel dönüşüm atıklarının önemli bir kaynak olduğunu belirten Akpınar “Türkiye'de hafriyat toprağı miktarı 125 milyon tonunu üzerinde olup buna ilaveten afet riski altındaki alanların dönüştürülmesi sonucu kentsel dönüşümden açığa çıkan yıllık 5 milyon ton malzeme beton yollar için önemli bir kaynaktır. Tesiste şu anda, Trabzon büyükşehir belediyesi ile ömrünü tamamlamak üzere olan yolların kaplama rehabilitasyon projesi yürütülmektedir. İlerleyen zamanda ise, kentsel dönüşüm atık malzemeleriyle beton yol inşaat üzerine çalışmalarımız olacak.” dedi.

AMAÇ YERLİ KAYNAKLARI KULLANMAK

Akpınar “Hızlandırılmış yol testleri dünyada artık kabul görmüş standartları olan tesisler olup gerçek yollarda oluşabilecek 20 yıllık trafik yüklerini gerçek koşullarda temsile edebilen tesisler 1’e 20 oranında verimlilik sağlamaktadır. Türkiye’de rafineler belli başlıdır. 3-4 tanedir zaten. İsteseniz de kapasite dışında size asfalt veremez. Bu rafinelerin ham maddeleri yurt dışından geliyor. Maliyetleri dolar üzerinden hesaplandığında çok büyük bir külfet oluşturuyor. Bu tesiste bizim amacımız uzun ömürlü, yerli kaynakların kullanıldığı beton yollar yapabilmek.” şeklinde konuştu.

Filiz YILDIRIM

Anahtar Kelimeler:
Trabzon Haberleri
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner89