mersin escort bayan

banner114

Çin heyetine Uygur Türklerini hatırlattı

Avrasya Üniversitesi Rektör Yardımcısı Prof. Dr. Ersan Bocutoğlu; 4. Uluslararası İpekyolu İşadamları Zirvesinin Taşımacılık ve Lojistik Oturumunda, “Çin’in Bir Kuşak Bir Yol Girişimi, Orta Koridor ve Trabzon” başlıklı bir bildiri sundu. Prof. Dr. Bocutoğlu bildirisinde aşağıdaki görüş, değerlendirme ve önerilere yer verdi:

“Çin tarafında 2013 yılında başlatılan ve Asya, Afrika ve Avrupa’yı deniz, kara ve demir yolları, limanlar, enerji hatları, kara ve deniz lojistik merkezleri ve fiber optik kablolarla birbirine bağlamayı amaç edinen Bir Kuşak Bir Yol Girişiminin bütçesi başlangıçta 1 trilyon Dolar olup, ana finans kurumu Türkiye’nin de yüzde 2,5 hisse sahibi olduğu Asya Altyapı ve Yatırım Bankası’dır. 76 ülkenin katılımı ile Asya, Afrika ve Avrupa’yı birbirine bağlayacak olan girişim, dünya GSYİH’nın yüzde 60’ından fazlasını, dünya nüfusunun yüzde 70’inden fazlasını ve rezervi kanıtlanmış enerji kaynaklarının yüzde 75’ini temsil etmektedir.

Kısa ve orta dönemde bir ekonomik proje olduğu son derece açık olan Bir Kuşak Bir Yol Girişiminin uzun döneminde bir jeopolitik projeye dönüşmesi kaçınılmazdır. Bu nedenle katılımcı ülkelerin bu proje konusundaki tepkileri farklılık göstermektedir. Kısa, orta ve uzun dönemde komşularımız İran ve Gürcistan için son derece önemli olan bu girişim,Türkiye ve Rusya gibi ülkeler bakımından kısa ve orta dönemde kazançlı olsa da, uzun dönemde doğuracağı jeopolitik sonuçlar bakımından çekince ile karşılanmaktadır. Doğal kaynaklar bakımından zengin 17 milyon kilometrekarelik toprağı ve azalan nüfusu ile Rusya, Orta Asya Türk Cumhuriyetleri bakımından duyarlı olan Türkiye, girişimin uzun dönemli sonuçlarını dikkatle değerlendirmektedir. Çin’in Uygur Otonom Bölgesi’ndeki uygulamaları konusunda, Türkiye kamuoyu rahatlatıcı düzenlemeleri, tedbirleri ve açıklamaları beklenmektir.

 Bir Kuşak Bir Yol Girişimi kapsamında Çin, altı ekonomik kara koridoru geliştirmiştir.  Bunlardan ülkemizi ilgilendiren ekonomik koridor. Çin-Orta Asya-Batı Asya ekonomik koridorudur. Çin’den başlayan Orta Asya- İran-Türkiye hattında devam eden demiryolu koridoru, ABD-Körfez Ülkeleri-İran arasında küresel gerilimden aşırı derece etkilendiği için, Türkiye, orta koridor adını verdiği Çin-Kazakistan-Hazar Denizi-Azerbaycan-Gürcistan-Türkiye hattını tercih etmektedir. Nitekim Bakü- Tiflis-Kars Demiryolu Projesi ile birlikte Türkiye’nin boğazlardan geçişi sağlayan köprüler ve tüp geçitler, orta koridorun faaliyete geçmesini imkân sağlamıştır. Yeniden şekillenen dünya düzeninde güç merkezlerinin doğudan batıya kaydığı açıktır.  Bu bağlamda Türkiye ile Çin’in ilişkilerinin geliştirilip derinleştirmeleri kaçınılmazdır. Bu nedenle Türk kamuoyu, Çin-Türk ortak çıkarlarını zedeleyecek uygulamalar hususunda hassasiyet taşımaktadır. Orta koridor, Güney Kafkas üzerinden Türk dünyasını ekonomik olarak birbirine yaklaştırmıştı. Bu noktada Orta Asya ülkelerinin ekonomik refahının artırılması ve güvenliğinin sağlanması Türkiye’ye ekstra sorumluluklar getirmektedir. Bu sorumlulukların, sağlam bir Türkiye- Rusya ilişkiler ağı olmaksızın gerçekleştirilmesi zordur.

Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu’nun devreye girmesi ile birlikte artık Bir Kuşak Bir Yol Girişiminin orta koridoru hayata geçirilmiştir. Doğu Karadeniz Bölgesi’nin orta koridordan istifade edebilmesi ve Karadeniz havzasında yer alan ülkelerin limanlarının Bir Kuşak Bir Yol Girişimine dâhil olabilmesi için, Trabzon Limanı’nın Türkiye demiryolu ağına bağlanması stratejik bir mecburiyet haline gelmiştir. Bu bağlamda Mustafa Kemal Atatürk’ün 15 Eylül 1924 yılında Trabzon’u ziyaretinde yaptıkları, “ Bu feyyaz, ahalisi zeki, müteşebbisi çalışkan olan Trabzon’umuzu az zamanda dâhili şimendifere raptolunmuş, güzel rıhtım ve limanla teçhizedilmiş görmek nuhbe-i amalimdir.” Vasiyetini yerine getirilme vakti gelmiştir.”

PROF. DR. BOCUTOĞLU’NUN ZİRVE DEĞERLENDİRMESİ

Trabzon’un aylardır hazırlandığı 4. Uluslararası İpekyolu İşadamları Zirvesi’nde bildiri sunan dış politika uzmanı ve Avrasya Üniversitesi Rektör Yardımcısı Prof. Dr. Ersan Bocutoğlu’ndan günebakış’a özel bir zirve değerlendirmesi istedik. Bocutoğlu, zirveyi dört maddede değerlendirdi.

1- 4. Uluslararası İpekyolu İş Adamları Zirvesi, Trabzon’a yakışır bir planlama, ön hazırlık ve uygulama ile kusursuz bir şekilde icra edilmiştir. Bu nedenle Trabzon Valiliğini, Trabzon Büyükşehir Belediye Başkanlığını, Doğu Karadeniz İhracatçılar Birliğini ve Trabzon Ticaret ve Sanayi Odasını kutlamak gerekir. Hazine ve Maliye Bakanı Berat Albayrak’ın zirveye katılımı, zirvenin ağırlığını arttırmıştır.

2- Çin Halk Cumhuriyetinin ve iş dünyasının geniş bir diplomat, uzman ve iş adamı heyetinin katılımı ile zirveyi ciddiye aldığı gözlenmiştir. Ancak Rus iş dünyasının toplantıda yeteri kadar temsil edilmeyişi, sonraki zirvelerde dikkate almamız ve gidermemiz gereken bir husus olmuştur.

3- Bundan sonraki zirvelerin açılış oturumlarında, konu ile ilgili ayrıntılı bir teknik analizin sunumu gereklidir. Artık kurumsal kapasitesini geliştirmiş ve kurumsal kimliğini oluşturmuş olan Uluslararası İpekyolu İş Adamları Zirvesi’nin ekonomik/teknik yöne ağırlık vermesi uygun olacaktır.

4- Sayın Berat Albayrak’ın, zirvenin adının “Uluslararası İpekyolu İş İnsanları Zirvesi” olarak değiştirilmesi önerisi değerlendirilmelidir.

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner108

balikesir escort bursa escort canakkale escort eskisehir escort kastamonu escort erzurum escort bolu escort karabk escort konya escort kayseri escort afyon escort samsun escort edirne escort grkle escort tokat escort