Edip Sevinç, başarılı bir işadamı olmaktan önce önemli fikri birikime sahip, çağı doğru okuyabilen bir isim… Gençlik yıllarından itibaren bir dava mensubiyeti bulunan birisi…

Edip Sevinç’le yeni eğitim sistemini ve diyanetin merkezi vaaz sistemini konuştuk.

Öztürk: Eğitimde yeni ve önemli adımlar atıldı. Test sistemli eğitimden vazgeçiliyor. Yeni eğitim sistemi nasıl yorumlanmalı?

Sevinç: Bu bir devrim. FETÖ’nün getirdiği ve bilmem kaç nesli mahveden Test Sistemi’nin çöpe atılması bir devrimdir.

Öztürk: FETÖ, Test Sistemi’ni bilinçli olarak mı getirdi?

Sevinç: Evet… Test sistemi olacak ki öğrenci dershaneye yönelsin. Dershane ve test sistemi ile öyle bir sistem oluştu ki, okulda öğrendiğin bilgi ile testin hiçbir alakası yok. Bu bir bilmece bulmaca… Bir takım yöntemlerle beraber ancak bunların altından çıkılabiliyor. Dershanede oluşturulan soru bankaları, orada verilen eğitim ve sorulan sorular, öğrencinin oturup da o dersi çalışıp, o metinleri öğrenebileceği şeyler değil. Muhakkak dershaneye ve testlere yönelmesi lazım. Bunların hepsi başından beri anlaşmalıydı. Böyle olduğuna emin olabilirsin.

Öztürk: Dünyada 40’ı aşkın ülkeyi gezdiniz. Bazılarına ülkeye defalarca gittiniz. Yalnız ticaret ile ilgili değilsiniz. Merakınızın sosyal ve siyasal ve kültürel alanda da olduğunu biliyorum. Oralarda eğitim sistemi nasıl işliyor?

Sevinç: Finlandiya’da liseyi bitirip de üniversiteye gidecek olan öğrenci sene sonu bizim okuduğumuz zamanlardaki gibi, yazın orta son ve lise sonda sınava giriyor. Sorulan soruyu söylüyorum sana. Karl Marx Almanya’da yetişmiş İngiltere’de icra-i faaliyet etmiş ve dolayısıyla batı Avrupa’nın bir filozofu olup da… Teorisini Batı Avrupa’da kurmuş olmasına rağmen marksizm neden Rusya’da ve Doğu Avrupa’da başarıya ulaştı da batı da ulaşamadı. Bunu gözlerimle okudum. Bu Finlandiya’da sorulan soru!

Ben Trabzon Lisesi’ni 1969 yılında bitirdiğimde cebir sınavında iki bilinmeyenli bir denklem sordular parametresi olan. Bu iki bilinmeyenli denklemin parametresini bul, eşitsizlik grafiğini çiz, o parabolü filan çiz. Sorunun cevabı tam bir buçuk sayfa sürüyordu. Santim santim nasıl yaptığını gösteriyorduk. Ben Trabzon Lisesi’nde ikinci sınıftayken o dönemlerde kompozisyondan kalan bütün derslerden kalmış oluyordu. Şimdi benim şuanki öğrencilerim ve üniversiteden mezun ettiklerim dâhil bir mektup yazıp meramını anlatabilir mi? Yazıları okunmuyor bırak mektup yazmayı!

Öztürk: Peki teknik olarak bugünkü nesil, bizim o dönemde yetişenlerden daha ilerde değil mi?

Sevinç: Kesinlikle daha ilerde değiller, hiç bir şey bilmiyorlar. Ne sosyal konularda ne siyasal konularda ne aktüel konularda… Teknikte çok daha kötüler. 4 işlemi bilmiyorlar. Çarpma, çıkarma, bölme, toplama bunları dahi bilmiyorlar. Zaman zaman yapılan sokak röportajlarından bunu görüyoruz. Sadece bilgisayar kullanmada ilerdeler o da oyun oynamada. Bilgisayar da bilgi sayma noktasında da yoklar. Oyunlarda, chatlarda, emojileri göndermekte ya da bir takım böyle bilgisayar hile ve atraksiyonlarında uzmanlar.

Öztürk: AK Parti’nin 15 yıllık iktidarının bu devresinde attığı bu adımı çok önemsiyorsunuz. ‘Devrim’ diye nitelendiriyorsunuz öylemi?

Sevinç: AK Parti ve başta Sayın Cumhurbaşkanı olmak üzere Türkiye Cumhuriyeti Devleti müdahale etmek zorunda kaldı. Bakın tekrar ediyorum. Fen eğitimini kaldırıp sosyal bilimler eğitimine geçmek lazım. Ben bunları bir makine mühendisi olarak konuşuyorum.

Öztürk: Öğretmenler ne diyor? Eğitim camiası acaba ne düşünüyor?

Sevinç: Öğretmenler, öğretmen olmaktan çıkmıştı. Artık öğretmenler öğretmen olduklarını hatırlayacak. Öğretmenler gerçek kimliklerini kazanacak.

Devam edecek…

Pazartesi günü ikinci konu…

Not: Tashih hatalarından ötürü yazı yeniden yayınlanmıştır. Okurlarımızdan özür dileriz.

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.